Mit kíván a külföldi befektető? Alacsony adót vagy költségvetési fegyelmet? Kormányzati hatékonyság és üzleti környezet: adalékok a növekedés intézményi magyarázatához Adósságszolgálat és gazdasági növekedés szekció 48. Közgazdász Vándorgyűlés, Szeged, október 1. Előadó: Bartha Attila (kutatási igazgató, KOPINT-TÁRKI)
Tőkebeáramlás és növekedés kérdései Mást kíván-e a külföldi befektető mint a hazai vállalkozó? Hogyan mérhető, „mit kíván” a külföldi befektető? Milyen gazdaság- és társadalompolitikai következményei vannak annak, ha tudjuk, mit kíván a külföldi befektető? Válaszok elsősorban: felmérési eredményekből nemzetgazdaságok „versenyképességének” magyarázatai alapján Kormányzati hatékonyság vizsgálatai intézményi közgazdaságtani megközelítéssel
Növekedés és intézmények Magyarországon (és a hasonló helyzetű országokban) Sajátosságok: a formális és az informális intézmények közötti súrlódás (North, Winiecki, Chavance) A konvergencia feltételes, kedvezőtlen esetben az intézményi környezet miatt befagy a növekedés A külső forrásokra (piac, technológia, pénz) történő ráutaltság miatt erős a kormányzati hatékonyság növekedési következménye Elemzés: a következmények felől 1) Gazdasági fejlettség 2) Fő növekedési tényezők: foglalkoztatás és beruházás 3) Az üzleti környezet és a kormányzati hatékonyság felmérési eredményei
Gazdasági fejlettség alakulása a V4-országokban
A beruházási ráták alakulása a V4-országokban
A foglalkoztatás alakulása a V4-országokban
A gazdasági nyitottság alakulása a V4-országokban
Gazdasági sebezhetőség a V4-országokban
Államháztartási pozíciók a V4-országokban
Versenyképességi pozíciók a V4-országokban
Kormányzati hatékonyság a V4-országokban
Az adóterhelés alakulása a V4-országokban
Konklúzió helyett: hol lehet az adózás/ közszolgáltatások minősége között az egyensúly Magyarországon (és a hasonló helyzetű országokban) Siebert lokációs paradigma-megközelítése: adózás nagysága és a közösségi szolgáltatások minősége (humántőke minősége, infrastruktúra, bürokratikus eljárások kiterjedtsége) együtt számítanak Az informális intézmények (értékek, normák, magatartási gyakorlatok) miatt a V4- országokban inkább a közepes adóterhelés, közepes kiterjedtségű közszolgáltatások kombinációja lehet reális középtávon (belátható időn belül nem leszünk Svájc vagy Svédország, de Szingapúr vagy Dél-korea sem!)
Köszönöm a figyelmet! Szeged, október 1.