Ellenőrzési tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési Programok végrehajtása során Novák Csaba, ügyvezető igazgató MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projektek pénzügyi végrehajtása. Pénzügyi megvalósítás alapvető dokumentumai  Támogatási szerződés  Szakmai és pénzügyi végrehajtásra vonatkozó előírásokat.
Advertisements

Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai
Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai A pályázatkezelés menete – Pénzügyek.
Gazdaságfejlesztési pályázatok 2009, 1.kör Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Európai Uniós pályázatok Unio Tender Europa Kft..
TÁMOP /10/1 TÁMOP /10/1/KMR Pénzügyi követelmények.
Kis és közepes méretű internetszolgáltatók eszközbeszerzési és hálózatfejlesztési lehetőségei vissza nem térítendő EU-s pályázatok igénybevételével ÜZLETI.
ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI REGIONÁLIS OPERATÍV PROGRAM
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Európai Uniós pályázatok
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Kiss Pál /04/05 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság
Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Beszámoló a 2013-ban a programot érintő ellenőrzésekről és ezek eredményéről KÖZOP Monitoring Bizottsági ülés
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Közigazgatási Reform Programok IH
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Az ellenőrzés jogi háttere
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai.
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai Biró.
Európai Uniós pályázatok
A KIKSz SZEREPE AZ EU TÁMOGATÁSSAL MEGVALÓSULÓ KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI PROGRAMOK MEGVALÓSÍTÁSÁBAN Egyházy Zoltán igazgatói szaktanácsadó Közlekedésfejlesztési.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
FEJLESZTÉSI FELADATOK FINANSZÍROZÁSA Gazdaságfejlesztési pályázatok a tervezéstől a megvalósításig - több száz nyertes pályázat tapasztalatai alapján -
Így fejlesztünk mi- innovatív technológiafejlesztés a gyakorlatban Novák Csaba, ügyvezető igazgató MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ.
Az EU támogatások és a közbeszerzés kapcsolata Kullmann Ádám Nemzeti Fejlesztési Ügynökség november.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
Tájékoztató Egyszerűsített pályázat Pályázat benyújtása, értékelés, támogatási szerződés, módosítások, ellenőrzések, szabálytalanság Budapest, július.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1.3. A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése november.
Zuglói társasház energiahatékonysági felújításának tapasztalatai Dzsiki Ferenc Lagross Kft. Budapest,
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Pályázat audit. Válság Válság Bevétel kiesés Dráguló hitelek Beruházás finanszírozási nehézségek Aktualitás.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
Easy Learning Hungary Kft. Nagy Zsolt István, ügyvezető igazgató VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: )
Az ESZA Kht. monitoring tevékenysége Rettegi Zsolt vezető monitor.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
copyright © P2P Money Europe Inc.
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Projekt ismertető Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
Közbeszerzési szabályok változása és
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
Előadás másolata:

Ellenőrzési tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési Programok végrehajtása során Novák Csaba, ügyvezető igazgató MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. 2009. szeptember 25. Thank you for attending this presentation in which I will try to highlight the operations and the concept of MAG Zrt, the biggest intermediary body in the institutional framework of SF implementation in Hungary. Let me briefly introduce myself. My name is Eszter Erdosi-Kalman and I am working as head of the strategy unit which reports directly to the CEO. I am an economist and my background is economic development. Prior to my current position with MAG Zrt, I gained valuable experience in the Ministry of Economy and in the Hungarian Development Bank.

Elvárások a Strukturális Alapok végrehajtásában Minél magasabb legyen a lehívások összege Minél kisebb legyen a visszafizetések összege 2

Kik végezhetnek rendszerellenőrzést? Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (audit hatóság) Állami Számvevőszék PM NAO Iroda Kifizető Hatóság/Igazoló Hatóság (tényfeltárás, ajánlás) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Gazdaságfejlesztési Programok Irányító Hatóság (tényfeltárás, ajánlás) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Regionális Fejlesztés Operatív Programok Irányító Hatósága (tényfeltárás, ajánlás) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Belső Ellenőrzési Főosztály Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium, Belső Ellenőrzési Osztály Magyar Államkincstár Európai Bizottság, Regionális Politikai Főigazgatóság Európai Számvevőszék Magyar Fejlesztési Bank: Belső Ellenőrzési Osztály (tulajdonos) 3

Kik végezhetnek projektellenőrzést? Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (audit hatóság) Állami Számvevőszék PM NAO Iroda Kifizető Hatóság/Igazoló Hatóság (tényfeltárás, ajánlás) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Gazdaságfejlesztési Programok Irányító Hatóság (tényfeltárás, ajánlás) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Regionális Fejlesztés Operatív Programok Irányító Hatósága (tényfeltárás, ajánlás) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Belső Ellenőrzési Főosztály Európai Bizottság, Regionális Politikai Főigazgatóság Európai Számvevőszék 4

Kik végeztek a MAG Zrt-nél 2009-ben ténylegesen rendszer vagy projektellenőrzést? Kormányzati Ellenőrzési Hivatal Állami Számvevőszék (az NFÜ-nél végzett ellenőrzés során) PM NAO Iroda Kifizető Hatóság/Igazoló Hatóság Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Gazdaságfejlesztési Programok Irányító Hatóság Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Belső Ellenőrzési Főosztály Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium, Belső Ellenőrzési Osztály Magyar Államkincstár 5

A skót példa Eddig nem volt pénzügyi ellenőrzés (nyilatkozatos elszámolás) Az Európai Bizottság nem hagyta jóvá a rendszert, így három évig nem tudtak forrást lehívni Brüsszelből A rendszer jóváhagyásának feltétele a következők voltak a Bizottság részéről a folyamatba épített ellenőrzés során: 20% papír alapú ellenőrzés (eredeti dokumentumok alapján) 100% helyszíni ellenőrzés (minden kifizetés előtt) Az Európai Bizottság együtt kezeli a papír alapú és a helyszíni ellenőrzés mértékét A helyszíni ellenőrzés mind a pályázó, mind az intézményrendszer számára a legdrágább és a legkockázatosabb megoldás A nyilatkozatos elszámolási rend korlátozottan használható Az ellenőrzés mértéke egészében véve nem csökkent, az ellenőrzött dokumentumok köre és mélysége változhat + slide? Pólus két lába rendezi a pályázati forrásokat, minden jól halad Felmerült (Puch államtitkár szavait interpretálom szabadon!), hogy a spanyol aranyláz (vissza nem térítendő, de elfogyó támogatás felélése) helyett az ír humán beruházás (humán infrastruktúra és visszatérítendő) és piacépítés felé mozduljunk 6

Szabálytalansági esetek (1.) Kedvezményezett: kft. Program: GVOP, 1. Beruházás-ösztönzési prioritás Pályázat benyújtásának időpontja: 2004. november Gyanú: A projekt műszaki kivitelezése eltért a vállaltaktól (fedett átrakó építése a logisztikai és az üzemi terület között), nem megfelelő minőségben készült el (hajszálrepedések a beton aljzatban), és nem került sor az átrakó költségeinek arányosítására. Szabálytalansági vizsgálat megállapításai: Kedvezményezett a hiányosságokat pótolta Az üzemi terület ajtaja (amely az átrakó területre nyílik) vészkijáratként működik Szabálytalanság nem történt Visszafizetésre nem került sor Felszámolási eljárás miatt később elálltunk a támogatási szerződéstől 7

Szabálytalansági esetek (2.) Kedvezményezett: kft. Program: GVOP, 1. Beruházás-ösztönzési prioritás Pályázat benyújtásának időpontja: 2004. április Gyanú: a Kedvezményezett által lefolytatott közbeszerzési eljárás jogsértő volt és nem volt reparálható Szabálytalansági vizsgálat megállapításai: A Kbt. akkor hatályos rendelkezései szükségtelenül szigorúak voltak, amelyek pontos betartása jelentősen megnehezítette az uniós pályázatokon való sikeres részvételt Az értelmezésben segítséget nyújtó végrehajtási rendeletek közül az elsők csak 2004. márciusára készültek el EU-s pénzügyi érdek nem sérült A Kbt. 2004 novemberében módosult 8

Szabálytalansági esetek (3.) Kedvezményezett: sportegyesület Program: GVOP, 4. IT fejlesztési prioritás Pályázat benyújtásának időpontja: 2005. december Gyanú: a kedvezményezett által honlap fejlesztésre kötött megbízási szerződés szerint megbízott a megbízási díjból szponzorálási díjat fizet kedvezményezettnek. Ennek alapján kedvezményezett visszakapja a fejlesztőtől a projekthez kapcsolódó önrészt. Szabálytalansági vizsgálat megállapításai: A kedvezményezett nem biztosította a pályázatban alapfeltételként meghatározott önrészt, hanem a teljes projektet támogatásból tervezte megvalósítani a szponzorálási szerződés és túlköltségelés segítségével A projekt költségvetése el nem számolható szponzori díjat tartalmazott A kedvezményezett az előleg teljes összegét azonnal visszafizette Ide meg a következőre konverg régiók összesen % kellene. 9

Szabálytalansági esetek (4.) Kedvezményezett: bt. Program: GOP, 1. K+F és innováció prioritás Pályázat benyújtásának időpontja: 2008. Gyanú: a kedvezményezett a kifizetési kérelem részeként olyan számlákat nyújtott be általános tanácsadásról, amelyeket a kedvezményezett társaság beltagja állított ki. Szabálytalansági vizsgálat megállapításai: A szolgáltatás igénybevétele kapcsolt vállalkozástól történt, amelyet a pályázati feltételek tiltanak. A számlákhoz kapcsolódó szolgáltatás beltag és a tényleges tanácsadást nyújtó szállító között jött létre, a tanácsadás továbbszámlázása történt a bt. beltagjától a kedvezményezett felé. Az érintett számlákat elutasítottuk, a kifizethető támogatást a számlákra jutó összeggel csökkentettük Ide meg a következőre konverg régiók összesen % kellene. 10

Összefoglalás A pályázó számára legfontosabb szabálytalansági kockázatok: megkezdettség túlárazás közbeszerzés Az Európai Bizottság esetében alapelv: a KEHI megállapításaiból indult ki, az alapján vett vagy nem vett vissza pénzt Ez változóban van: a Bizottság saját megállapításokat is tesz

Köszönöm a figyelmet. Készítették: Dr Köszönöm a figyelmet! Készítették: Dr. Novák Csaba, szakmai ügyvezető igazgató Győri Irén, osztályvezető Demendy Nóra, programmenedzser