1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, 2011. szeptember 30. dr. Iván Gábor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az Európai Unió kohéziós politikájának jövője Dr. Fazakas Szabolcs Az Európai Számvevőszék elnökségének tagja 49. Közgazdász-vándorgyülés Pécs 2011.Szeptember.
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
EU alapismeretek E-Learning.
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Regionális politika.
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
 Nemzeti költségvetés:  Eléri az adott ország GDP-jének 40-50%-át (GNI-jének 35-65%-át )  Saját forrásai vannak  Kiadási oldal hagyományos négy funkciója:
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Strukturális és Kohéziós Alapok
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Az Európai Unió regionális politikája
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
Az EU regionális és vidékfejlesztési politikája
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az Európai Unió pénzügyei
A Z E URÓPAI U NIÓ PÉNZÜGYEI D R. H ALM T AMÁS, BGF A K ÖZGAZDASÁGI S ZEMLE FŐSZERKESZTŐJE Források: Ferkelt Balázs (Budapesti Gazdasági Főiskola) és Hetényi.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés.
Az európai integráció története 10. előadás. A nagykezdeményezések évtizede – a 80-as évek  Margaret Thatcher követelései  Európa új erőre kap – Jacques.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor

2 1.A költségvetés és az uniós politikák 2.Az uniós költségvetés funkciói 3.A kohéziós politika fogalma és eszköze 4.A jövő kiemelt kérdései 5.Konklúziók 6.A 2013 utáni javaslatok 7.Magyarország érdekei 8.Egy javaslat A kohéziós politika az uniós költségvetés fogságában

3 1. Az uniós költségvetés és a közös politikák (1) A közös költségvetés fejlődése: : a különböző közösségek különböző költségvetéseinek időszaka; : az éves egységes költségvetések időszaka; : az első két pénzügyi perspektíva időszaka; : az Agenda 2000-t követő két pénzügyi perspektíva időszaka.

4 1. Az uniós költségvetés és a közös politikák (2) : Delors I és : Delors II, policy driven budget –egységes belső piac, –gazdasági és társadalmi kohézió (Egységes Európai Okmány 1986); –Gazdasági és Monetáris Unió (Maastricht 1992); –a mezőgazdasági politika reformja (MacSherry 1992); –a kutatás-fejlesztési keretprogramok (1984-); –a közlekedési infrastruktúra fejlesztése (Essen 1994).

5 1. Az uniós költségvetés és a közös politikák (3) és : budget driven policies –A közép- és kelet-európai bővítés (Agenda 2000) –Stabilitási és Növekedési Egyezmény (1997) –A nettó befizetők és kedvezményezettek vitája – A kiadások „stabilizálása”

6 2. Az uniós költségvetés funkciói (1) Összevetés a tagállami költségvetési funkciókkal: Közjavak és közszolgáltatások – EU: Ø Társadalmi transzferek – EU Ø, Redisztribúció – EU: részben Gazdaságpolitikai funkció – EU: Ø Szabályozási funkció – EU: Ø Gazdaságfejlesztés, szerkezetátalakítás – EU: igen Finanszírozás (állami intézmények) -– EU Ø

7 2. Az uniós költségvetés funkciói (2) A nemzeti (tagállami) és az uniós költségvetés funkcióinak közös halmazát a kohéziós politika fedi le Forrástranszfer, redisztribúció Elmaradott régiók fejlesztése, gazdaságfejlesztés Strukturális problémák kezelése Versenyképesség növelése Az Európa 2020 céljainak szolgálata

8 3. A kohéziós politika fogalma – és legfontosabb eszköze A gazdasági, társadalmi és területi kohéziós politika fogalmán fejlesztési célkitűzések, felzárkóztatási intézkedések és eljárások összességét értjük. Végső célja a gazdasági jólét megteremtése, növelése. Meghatározó eszköze az uniós költségvetés, kisegítője a tagállami államháztartás.

9 Az Európa 2020 céljainak szolgálata (intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés) Az európai hozzáadott érték fokozása A területi kohézió erősítése A kedvezményezettség kritériumai A támogatás nagysága A feltételesség megerősítése A végrehajtás egyszerűsítése 4. A kohéziós politika jövőjének kiemelt kérdései

10 A kohéziós politika az uniós költségvetés foglya: A politikákat a költségvetési korlát határozza meg (budget driven policies) A tagállami és az uniós költségvetés funkcióinak közös halmazát a kohéziós politika fedi le, a tagállamok „pénzügyminiszterként” viselkednek A kohéziós politika meghatározó eszköze az uniós költségvetés 5. Konklúziók (1)

11 A kohéziós politikát a tagállami kompetenciába tartozó szerkezeti reformokra szorítják (Európa 2020) A kohéziós politika támogatásaink terítése a nettó befizetők felé (területi kohézió, Infrastruktúra Alap, 75%-90% közötti régiók) A gazdasági-pénzügyi válsághelyzet kényszerhatása 5. Konklúziók (2)

12 Eljárási, keret meghatározó javaslatok: Az EU 2020 és a Nemzeti Reformprogramok céljainak szolgálata Közös Stratégiai Keret bevezetése, átfogó beruházási stratégiát, az EU2020 céljainak beruházási prioritásokká alakítása, Partnerségi Szerződés a tagállam és a Bizottság között 6. A 2013 utáni javaslatok (1)

13 Finanszírozási javaslatok, a nettó befizetők érdekeinek megjelenítése A GDP maximum 2,5%-ában meghatározott capping Új kedvezményezetti státusz létrehozása (75%-90%) Európai Infrastruktúra Alap létrehozása A területi kohézió erősítése A feltételesség megerősítése, ex ante, ex post feltételek, teljesítménytartalék 6. A 2013 utáni javaslatok (2)

14 A Szerződések szellemének és betűjének megfelelően fenntartani a tagállamok közötti szolidaritást A kohéziós politika növeli a versenyképességet Allokáció GDP alapon, nem tőke-határhaszon alapon GDP-alapú allokáció nem radikálisan csökkentett capping-gel A GDP-növekedés előrejelzésének felülvizsgálata A 75%-90% közötti régiók támogatásának elutasítása Általában a kohéziós támogatások terítésének, dekoncentrációjának elutasítása 7. Magyarország érdekei és álláspontja

15 Szükségből erényt! A GDP-alapú allokáció korrigálása az államadósság csökkentésének mértékével 8. Egy javaslat

16 Köszönöm figyelmüket!