Önkormányzatok turisztikai feladatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
1.A gazdaság és az infrastruktúra fejlesztése, a foglalkoztatottság növelése 1.1 Mezőgazdasági és élelmiszeripari tevékenység fejlesztése •Biotermékek.
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Ajkai Kistérség Idegenforgalmának jellemzői
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Településmarketing Értékaudit.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Az EEM helye a menedzsmentben
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
„Sombereki Caritas Központ kialakítása” elnevezésű ROP mintaprojekt zárókonferenciája Somberek, június 12. Marketing szemlélet nonprofit szervezeteknél.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Az idegenforgalom lehetőségei a határmenti régióban Dobis Ildikó, Győr,
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Foglalkoztatás-politika
vidékfejlesztési szakmai igazgató Bükk-Térségi LEADER Egyesület
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek 9. óra.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A Tourism4C project bemutatása Nagy András Ügyvezető igazgató ZMVA Kick-off találkozó Zalaegerszeg, május
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Bodrogolaszi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Desztináció-marketing
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Gerje-Körút „A közös program”
A határtérség.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Előadás másolata:

Önkormányzatok turisztikai feladatai

A turizmus Sokszor az egyetlen kitörési pont egy település számára. Egy ötlet alapján bevételi forrás lehet a településnek. A szomszédos, hasonló adottságú települések versenytársak. Bárki érthet hozzá.

Tények Erőforrás igényes – anyagi, humán. Nem kötelező – nem finanszírozott - önkormányzati feladat, Az idegenforgalmi tevékenység az önkormányzatok önként vállalt feladatai közé tartoznak.

Miért fontos a turizmus egy település számára? Kihívást jelent a helyi és területi infrastrukturális rendszerek számára. Természeti és környezeti irányultsága miatt a természeti és környezeti feltételek megóvására, fejlesztésére ösztönöz. Összefogja az általa érintett települések, térségek gazdasági ágazatait.

Miért fontos a turizmus egy település számára? Integráló jellege révén kapcsolatokat teremt és erősít a területfejlesztés helyi, térségi és regionális szereplői között A gazdaságfejlesztés és a vállalkozások ösztönzője A megfelelő adottságokkal rendelkező területek számára az elsődleges esélyt kínálja a megjelenésre, az ismertté és elismertté válásra.

A turizmus fejlesztésének élén az önkormányzatnak kell állnia Településfejlesztési és fenntartási érdekek Lakossági érdekek Környezetvédelmi érdekek Gazdasági érdekek

Önkormányzati szerepvállalás Kezdeményez Támogat, hátteret biztosít Integráló személyek felkutatása Civil kezdeményezések Arculat formálás TÚL MUTAT PROFITÉRDEKEKEN Az önkormányzat lehetséges szerepvállalásai a turizmusban: - Iniciál: kezdeményez és szervez - Támogat, kereteket és hátteret nyújt: • A civil kezdeményezésekhez • „kovász emberek” megtalálásához • A település arculatának, imázsának formálásához (településmarketing)

Önkormányzati szerepvállalás Vagyonhasznosítás (fejlesztés) Idegenforgalmi célokat szolgáló beruházás Közösségi infrastruktúra megteremtése Egyéb infrastruktúra Közösségszervezés fejlesztésre Érdekeltek összekapcsolása, érdekegyeztetés Vagyonát hasznosítja, fejleszt: • Idegenforgalmi célokat preferál • Többfunkciós közösségi tereket hoz létre Fejleszt[1] közösséget alkot: • Helyi érdekeltek összekapcsolásával • Térségi szerepl[1]k bevonásával -

Önkormányzati szerepvállalás Jövőtervezés Célkitűzések Koncepció, stratégia, operatív terv Rendezvények, helyi ünnepségek szervezése Jöv[1]t tervez, perspektívákat alkot: • Kidolgozza turisztikai terveit • Meghatározza közösségi és térségi céljait - Rendezvények, helyi ünnepek, események létrehozása, ezek támogatása: • Gasztronómiai rendezvények • Helyi termék ünnepek (dió, süt[1]tök, burgonya stb.)

Önkormányzati szerepvállalás Helyi termékek értékesítése Élelmiszerek, Kézműipari termékek Örökség ápolása, hasznosítása Hagyományok, gyűjtemények Térségi tematikus kapcsolatok létrehozása Az önkormányzat további feladatokat vállalhat a turizmusban a következ[1]k szerint: - Helyi termékek (mint vonzer[1]k és imázshordozók) el[1]állításának ösztönzése: • Élelmiszerek, tájtermékek közvetlen eladása • Hagyományos kézműipari termékek - Térségi gondolkodás, az örökség megtartása és hasznosítása: • Kapcsolódás tematikus „termék” utakhoz (gyümölcs, bor, sajt stb.) • A helyi „mítosz” ápolása (emlékhelyek, múzeumok, faluházak) -

Önkormányzati szerepvállalás Marketing, információszolgáltatás Információs pontok, Tourinform Kiadványok Honlap(ok) Promóciós megjelenések Információ adás, marketing: • Tourinform funkciók, térségi marketing közösség • Kiadványok, internetes megjelenés, vásári részvétel.

Önkormányzati feladatok Koncepció, stratégia készítése Szabályozás (jogi, adó) Településmarketing, promóció Részvétel a fejlesztésben, beruházásban A települési önkormányzatok feladatairól az 1990. évi LXV. törvény rendelkezik, mely kimondja, hogy a helyi közszolgáltatások körében különösen többek között a településfejlesztés és a településrendezés érdekében kell tevékenykednie. Az önkormányzatoknak kötelez idegenforgalmi feladataik nincsenek, de helyi idegenforgalmi adó kivetésére és beszedésére jogszabályi felhatalmazásuk van. Minden kivetett és beszedett 1 Ft idegenforgalmi adó után automatikusan, normatív módon 2 Ft központi költségvetési támogatás jár, ugyanakkor ezen összegeket nem kell a turizmus és infrastruktúrájának fejlesztésére fordítaniuk.

Koncepció, stratégia Sok szereplős munka önkormányzatok és intézmények üzleti szereplők (nemcsak turisztikai) szakértők lakosság civil szervezetek Előtérbe kerültek és felértékelődtek az önfejlesztési szándékok, az önerőből szándékozó megvalósítás az alulról építkező érdekközösségekre alapító regionális szövetségek, a projektekben való gondolkodás. Mindezek mellett a megvalósíthatósági tanulmányoknak is be kell épülnie a mindennapi gyakorlatba Mindezek mellett a megvalósíthatósági tanulmányoknak is be kell épülnie a mindennapi gyakorlatba. A koncepcionális részben hosszú távra vonatkozóan (15-20 év) kerülnek felrajzolásra azok a fejlesztési irányvonalak és forgatókönyvek, amelyek mentén elindulhat a fejlesztés, megfogalmazásra kerül az idegenforgalmi fejlesztési jövőkép, amelynek elérése biztosítja a lakosság jólétét, mint a fejlesztések végs célját. A tervezési dokumentum stratégiai szintjén középtávra (7 év) vonatkozó célpiramis kerül felvázolásra, meghatározásra kerülnek azok a programjavaslatok, amelyek az idegenforgalmi fejlesztést szolgálják, és amelyeken keresztül a kitzött jövkép elérhet. Végezetül elkészül a rövid távra (3 év) szóló operatív szint, amely már részletesen tartalmazza a megvalósítást biztosító lépések leírásait, olyan információkat (a projekt rövid összefoglalása, szükségességének indoklása, horizontális elveknek való megfelelése, intézményi és pénzügyi fenntarthatóság kérdései, monitoring módszere, eredménymutatók, a megvalósításba bevonható partnerek, cselekvési és ütemterv, szinergia, illeszkedés magasabb szint tervekhez), amelyekkel az új típusú pályázatok formanyomtatványai is részben kitölthetk.

Koncepció, stratégia Célok Meglévő értékek, erőforrások hasznosítása Környezetvédelem Hagyományőrzés, kulturális örökségvédelem Foglalkoztatás bővítése Mezőgazdasági termelés ösztönzése Tekintély növelése Önbecsülés növelése Idegenforgalmi koncepció A turisztikai, idegenforgalmi fejlesztési program nem öncél, hanem a település integrált fejlesztési eszköze. Főbb céljai: a meglévő épületvagyon, a természeti értékek, erőforrások hasznosítása, az épített és természeti környezet védelme, a kulturális örökség ápolása, a hagyományőrzés fejlesztése, foglalkoztatásbővítés, falun a mezőgazdasági termelés kiegészítője, lehetőség a helyi termékek értékesítésére, kapcsolattartás a helybeli lakosság és a külföldiek között, a település megbecsülésének és tekintélyének növelése. Lényege a turisztikai kínálat fejlesztése és folyamatos szervezése. A koncepció csak úgy állja meg a helyét, hogy integrálja a helyi kezdeményezéseket, ha vállalja a térségben élők és dolgozók érdekeinek képviseletét. Megkülönböztetett figyelmet kell fordítani az emberi tényezőkre, az iskolázottsági és képzettségi szintre és nem utolsó sorban a szálláson és étkeztetésen túlmutató [[turizmus|turisztikai]g programkínálatra. Előtérbe kerültek és felértékelődtek az önfejlesztési szándékok, az önerőből szándékozó megvalósítás az alulról építkező érdekközösségekre alapító regionális szövetségek, a projektekben való gondolkodás. Mindezek mellett a megvalósíthatósági tanulmányoknak is be kell épülnie a mindennapi gyakorlatba. A marketingstratégia központi eleme, hogy a településen mindenekelőtt teremtsék meg azt az aktív magot, amely az idegenforgalmi koncepció szerint elvégzendő igények és lehetőségek szerinti átültetését elvégzi a gyakorlatban. A helyi lakosságra is számítani kell, mert a legjobb szakemberek sem képesek hosszabb távon biztosítani a térséggel való együttélést.

Koncepció, stratégia Idegenforgalmi stratégia és koncepció nélkül az idegenforgalom káros hatásai kerülhetnek előtérbe Környezet túlterhelése Lakossági ellenérzés Egyensúly felbomlása Nem fenntartható turizmus

Koncepció, stratégia A kínálat számbavétele attrakciók, adottságok számbavétele elérhetőségük minőségük stb fizikai környezet minősége fontos már ismert, még ismeretlen turisztikai célpontok közelsége

Koncepció, stratégia megközelíthetőség a lakosság hozzáállása szükséges humán erőforrás rendelkezésre állása stb

Koncepció, stratégia A meglévő infrastruktúra, szolgáltatások, eszközök számbavétele mennyiség minőség

Koncepció, stratégia Pozicionálás Mire alkalmas a település, a térség Mire van kereslet Mihez, melyik település/ek adottságaihoz, termékeihez kapcsolhatók a települési adottságok, termékek Mi az, ami megvalósítható Alternatívák

Koncepció, stratégia Fejlesztési irányok meghatározása Teherbíró képesség felmérés Fejlesztési igények felmérése Önkormányzati: közösségi infrastruktúra (Közösségi, közművelődési terek, közlekedés, parkolók, nyilvános WC-k, pihenő parkok, pihenőhelyek stb) Vendéglátó infrastruktúra: szálláshely, Vállalkozói szféra: Lakosság: falusi turizmus

Szabályozás Településfejlesztési terv Helyi adópolitika Közterület használat Közösségi terek, intézmények bérleti díjai Ösztönző vagy korlátozó Településfejlesztési terv: övezetek, rendezvényhelyszínek kijelölése Helyi adópolitika: idegenforgalmi adó, iparűzési adó Közterület használat: irányíthatóak a rendezvények Közösségi terek, intézmények bérleti díjai: irányíthatóak Magyarországon a turizmus irányítása az Országgyléstl a települési önkormányzatokig számos szervezet feladatai között szerepel.7

Település marketing, promóció Arculat kialakítás Település imázs

Beruházás Elsősorban infrastrukturális Vállalkozási célú Turizmus típusa Célközönség szokásai Vállalkozási célú Szállás Vendéglátás Parkolás

Vagyis Alapos helyzetfelmérés és elemzés Következmények őszinte feltárása Körültekintő tervezés Kitartó részvétel Optimizmus és kudarc tűrés Motiválás