Kultúra a turizmus fejlesztésében és promóciójában 2008. december 3. Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár Önkormányzati Minisztérium.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A válság hatása a turisztikai piacokra, előrejelzések és intézkedések
Advertisements

ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Projekt általános bemutatása
Utazás, szabadidő és turizmus csoport Az egészségturizmus éve Oláh László igazgató Stratégiai Termékek Igazgatósága Magyar Fürdőszövetség Közgyűlése.
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek létrehozása és fejlesztése.
Aktuális pályázati lehetőségek
QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Vác turisztikai attrakciók összefogása a TDM szervezet keretében
Regionális marketing egyeztetés. Stratégiai kampányok belföldön Belföld: •„Harmónia” – Észak-Alföld, Dél-Dunántúl, Budapest és környéke (december, január-február,
A Magyar Turizmus Kártya bemutatása
A fesztiválok turisztikai jelentősége Magyar Fesztivál Szövetség Évadzáró Konferenciája november Százhalombatta.
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
Promóciós eszközrendszerünk
A Budapest-Közép-dunavidéki Regionális Marketing Igazgatóság 2009 évi tevékenysége. MagyarországBudapest-Közép-Dunavidék április 20. Domonyvölgy.
Székely kapuk útja. 1. Általános adatok Kérelmező: Hargita Megye Tanácsa Megvalós ítási időtartam: 24 hónap Összköltségvetés: ,77 lej Önrész: 22.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
Tisza-tó, mint kerékpáros régió
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
DAOP turisztikai pályázatok Előadó: Fekete Klára DARFÜ Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft július 29.
A MAGYAR TURIZMUS ZRT ÉVI MARKETINGTERVE ÉS A FESZTIVÁLOK ÉVE
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
A TURIZMUS GAZDASÁGTANA A NEMZETKÖZI AGROTURISZTIKAI FESZTIVÁL gazdasági hatása Előadó:Pintérné Kanyó Judit október 29.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
„Hogyan tegyük városunkat vonzóvá testvérvárosaink számára” Nemzetközi Turisztikai Konferencia Kaposvár, május 22.
UTAZÁS Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállítás és Vásár Futár Veronika február 21.
TDM Szakmai Nap november 21.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
A fesztiválok szerepe a Balaton-parti kisvárosok kulturális gazdaságának fejlesztésében Enyedi-Tiner Klára „Generációk diskurzusa a regionális tudományról”
Az NFÜ által megfogalmazott célok, azok összhangja az ágazati célkitűzésekkel „Építészet a gyógyulásért 2010” konferencia Budapest, NEFMI december.
Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára
Országos Tourinform Találkozó Megújult Magyar Turizmus Zrt. Marketingterv november 14.
Budapest turisztikai marketingje Készítette: Géra Gabriella.
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
Utazás 33. Nemzetközi idegenforgalmi kiállítás Futár Veronika Monor, február 15.
„Közös megjelenés egyéni arculat!” A Gödöllői Turisztikai Régió Programfejlesztési Terve
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
14.30 Regisztráció Köszöntő – Vértes Tibor, elnök Megnyitó – L. Simon László, az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának elnöke
Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli RMI Marketingterv prezentáció
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
„Jászkun kapitányok nyomában” - versenyképes attrakció a kulturális turizmus piacán Turisztikai Fórum Szolnok, 2010.április 8. Galó Anita a projekt menedzsere.
Balaton régió turizmusában
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A kulturális turizmus trendjei és a
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
TÁMOP-5.5.2/09 „Önkéntesség elterjesztése” c. pályázati kiírás előzményei, céljai és háttér-információ Információs nap április 9.
Utazás Budapest. Helyszín, időpont Idén, 33-dik alkalommal, március 5-7 között kerül megrendezésre a Hungexpo budapesti vásárcsarnokban, Budapest.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút.
Szlovákia és az Észak-magyarországi régió. A szlovák piac relevanciája, avagy egy kis statisztika 2015-ös tervek.
A turizmus fejlesztési irányai Magyarországon Zalaegerszeg, május 21. Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Turisztikai fejlesztési lehetőségek a programozási időszakban
Turizmusfejlesztési és együttműködési tapasztalatok a Debrecen és Hortobágy helyi TDM szervezet elmúlt 4 és fél éve kapcsán Halasi Csaba egyesületi elnök.
TURISZTIKAI SZEZONÉRTÉKELÉS
Domjánné Dr. Nyizsalovszki Rita
Előadás másolata:

Kultúra a turizmus fejlesztésében és promóciójában december 3. Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár Önkormányzati Minisztérium

 2008 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken több mint 6 millió vendég összesen 16,2 millió vendégéjszakát töltött el.  A vendégek száma 2,1%-kal nőtt, a vendégéjszakák száma pedig 1,3%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.  A kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele 189 milliárd Ft volt → szállásdíj-bevétel 109 milliárd Ft. Ezek az értékek nem változtak számottevően.  A belföldiektől származó szállásdíj-bevétel 5%-kal nőtt, míg a külföldi vendégektől származó szállásdíj-bevétel 3,2%-kal csökkent. Idén is jól teljesít a turizmus  2008 első félévében a hazánkba látogató külföldiek 1,7 milliárd EUR-t (+11,9%) költöttek turisztikai szolgáltatásokra.

Vendégéjszakák alakulása az elmúlt 10 évben (január-szeptember) Hullámzó, de gyarapodó vendégéjszakák, egyre erősebb belföldi turizmus Forrás: KSH

ÚMFT Regionális operatív programok növekedett az ágazat súlya: NFT I-ből turizmusfejlesztési forrás: 2,7% ÚMFT alapján 2007 – 2013 várható: 4,6% Egyéb támogatási lehetőségek más operatív programok keretében: Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv Gazdaságfejlesztés operatív program Európai Területi Együttműködés (korábbi Interreg) Turisztikai célelőirányzat Az uniós forrásból nem támogatott projektekre (pl. turisztikai vonzerővel bíró rendezvények) és a nemzeti marketingre fókuszál. Turizmusfejlesztési források

Regionális Operatív Programok ban 60 milliárd forint attrakció fejlesztésre, 27 milliárd szálláshely fejlesztésre, 60 milliárd pedig a kiemelt projektekre fordítható. Az attrakció fejlesztésre benyújtott pályázatok értékelése majdnem lezárult, a végéhez közeledik a szálláshelyi pályázatok értékelése is. Az intézményrendszer fejlesztését megcélzó TDM pályázati kiírás december közepén jelenik meg, A jövő évi kiírások ütemezése: az I. negyedévben az attrakció, a II. negyedévben a szálláshelyi, a III. negyedévben pedig a TDM pályázatok kiírása várható.

Kultúrára épülő termékfejlesztés kulturális örökség – mint turisztikai kínálatunk egyik alapjának – megőrzését, turisztikai hasznosítását a fejlesztési irányok meghatározása során előtérbe helyezzük, fontos, hogy az egyes magyarországi desztinációk jellegzetességei fennmaradjanak, az akciótervek a régiós specifikumokat figyelembe véve tartalmazzák a kulturális értékeke turisztikai hasznosításának elősegítését pl. világörökségi helyszínek, kastélyok, várak, múzeumok fejlesztését, Kulturális tematikájú kiemelt projektek szerepe az attrakciófejlesztésben

Kulturális tematikájú kiemelt projektek Hit és Egészség: Máriapócs és Nyírbátor összefogása a vallási turizmus fejlesztéséért Támogatás összege: Ft Projekt teljes költsége: Ft A Balaton-part ékköve: a reformkori városközpont felvirágoztatása Balatonfüreden II. projekt Támogatás összege: Ft Projekt teljes költsége: Ft Az esztergomi Bazilika környezetében lévő pincerendszer megóvása és idegenforgalmi hasznosítása Támogatás összege: Ft Projekt teljes költsége: Ft A Gödöllő Királyi Kastély komplex, környezetbarát üzemeltetést lehetővé tevő újjáépítése és családbarát szolgáltatásokkal történő fejlesztése Támogatás összege: Ft Projekt teljes költsége: Ft

Kulturális tematikájú kiemelt projektek II. Skanzen Örökség Program - Szentendre Támogatás összege: Ft Projekt teljes költsége: Ft A Pannonhalmi Főapátság turisztikai vonzerő fejlesztési programja Támogatás összege: Ft Projekt teljes költsége: Ft Az Iseum rekonstrukciója Támogatás összege: Ft Projekt teljes költsége: Ft

Attrakciófejlesztési pályázatok Döntéssel rendelkező kulturális turisztikai projektek összesítése:

A döntések előkészítése Az ÚMFT ROP pályázatokhoz értékelési segédletet készített a Szakállamtitkárság Az értékelési segédlet célja, hogy a pályázatok értékelésének turizmus szakmai szempontjaihoz olyan háttérinformációkat bocsásson a beérkezett pályázatokat értékelők rendelkezésére, amelyek az értékelők munkáját támogatják a turisztikai hasznosítás funkcióira és a területi turizmusfejlesztési prioritások meghatározására vonatkozóan. Támogatják az értékelőket javaslatuk megtételében, hogy azok a projektek kerüljenek támogatásra, amelyek turizmusunk fejlesztését rövid-, közép- és hosszútávon meghatározó Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia ( ) célrendszerének megvalósulását segítik elő, és ezzel hozzájárulnak turizmusunk versenyképességének, jövedelmezőségének és a foglalkoztatottságnak a javításához. A pályázatok értékeléséhez turisztikai szempontrendszer készült: Kastélyok és várak értékelése Múzeumok látogatóbarát fejlesztése Tematikus útvonalak fejlesztése témákban.

Turisztikai vonzerővel bíró kulturális rendezvények Jelentőségük: a turisztikai vonzerővel bíró rendezvények a turisztikai kínálat egyik legfontosabb elemét képezik. egyrészük önálló vonzerőt képvisel, másrészük kiegészítő programlehetőséget jelent azoknak, akik alapvetően más motivációval érkeztek az adott fogadóterületre, ezáltal hozzájárulnak a tartózkodási idő meghosszabbításához, valamint a szezon széthúzásához. gazdasági jelentőségük mellett lehetővé teszi a hagyományok, népi mesterségek bemutatását pl. Mesterségek Ünnepe.

A 2008-ban megvalósuló rendezvények: nemzetközi, országos turisztikai vonzerővel rendelkező kulturális rendezvények/fesztiválok támogatására a Nemzeti Kulturális Alappal (NKA) közös pályázatot írtunk ki. A pályázat keretösszege 400 M Ft, amelyhez a Turisztikai célelőirányzatból 200 M Ft-ot biztosítottunk. A pályázat eredményeként 45 rendezvény részesült támogatásban. a regionális pályázati rendszer keretében nagyságrendileg 800 millió Ft keretösszegből támogattuk a kisebb hatókörű rendezvényeket évi rendezvények támogatása: A jövő évi rendezvényekre vonatkozó pályázati kiírás augusztus 31-én már megjelent 700 millió Ft-os kerettel, amelyhez 400 millió Ft-ot mi biztosítunk, 300 milliót pedig az NKA. Újdonság, hogy elkülönítettünk 100 millió forintot, amely kifejezetten a gasztronómiai nagyrendezvények támogatására hivatott évi rendezvények támogatására az ez évihez hasonló nagyságrendet terveztünk a TC-ben. Rendezvények pályázati támogatása

Közös programok Kultúra Magyar Városa Díj támogatása – MT Zrt.-vel együttműködésben A díj olyan városi helyi önkormányzat elismerése, mely a kulturális, művészeti életét kiemelkedően fejleszti, támogatja és kulturális értékeit példaértékűen mutatja be ban a cím nyertesei: Miskolc, Gyula és Tokaj városok. Vendégbarát Múzeum Díj – a Magyar Turizmus Zrt. lebonyolításával A április 1-jén indult internetes játék keretében, 3 kategóriában 35 múzeumra szavazhatott a nagyközönség. A „kiemelt jelentőségű múzeum” kategóriában 2, az „országos jelentőségű múzeum” kategóriában 16, a „regionális jelentőségű múzeum” kategóriában 17 intézmény versenyzett egymással. A Programnak, illetve a sajtó visszhangnak köszönhetően a szavazófelületről közel 56 ezren látogattak el a pályázó múzeumok honlapjaira. Nyertesek: Kiemelt múzeumok: Csodák Palotája Kiállítás, Budapest Országos jelentőségű múzeumok: Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba Regionális jelentőségű múzeumok:Magyar Földrajzi Múzeum, Érd Mivel a regionális múzeumok versengése rendkívül szoros eredményt hozott, így idén először különdíjat kapott a dombóvári Fekete István Múzeum.

Tematikus évek a Magyar Turizmus Zrt. tevékenységében A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy kiemelt témát állít belföldi marketingtevékenységének középpontjába. A tapasztalatok azt mutatják ugyanis, hogy a források egy-egy témára való összpontosításával hatékonyabban lehet ösztönözni a belföldi turizmus fejlődését. A évi Bor és Gasztronómia Évét 2007-ben a Zöldturizmus Éve, 2008-ban pedig a Vizek Éve követte. A 2009-es évet a kulturális turizmusnak szenteli az MT Zrt.

2009. a Kulturális turizmus éve A marketingtevékenység alapvető a hazai turisztikai ágazat versenyképességének fenntartásához, ezért a Magyar Turizmus Zrt. jövőre is 5 milliárd forinttal gazdálkodhat. A kampányév fő célja a kulturális imázs építés mellett a belföldi vendégéjszaka szám növelése, illetve a kulturális turisztikai kínálat hangsúlyos bemutatása. A kommunikáció eredményességét az intenzív és folyamatos PR akciókkal és médiapartnerségek kialakításával valamint az OKM és háttérintézményeivel való szoros együttműködésben és összhangban kívánják elérni.

2009. a Kulturális turizmus éve A kampányév 5 fő kulturális „terméke”: »Fesztiválok, kulturális rendezvények »Városlátogatás »Bor és Gasztronómia »Élő hagyományok »Friss: XXI. Század kultúrája, kortárs képzőművészet, stb. Ezeket a „termékeket” a turisztikai régiók szabadon használhatják, súlyozásukról a kommunikációban maguk dönthetnek.

Új arculat

Témaévet megelőző év Témaév Témaévet követő év Témaévet alapozó kutatás Szakértői megkérdezés Lakossági fókuszcsoport Lakossági kvantitatív megkérdezés Kreatívok tesztelése Lakossági fókuszcsoport Témaév hatékonyságát bemutató kutatás Lakossági kvantitatív megkérdezés Szakmai megkérdezés (kvalitatív és kvantitatív) Monitoring Látogatottsági adatok Témaév ismertségére vonatkozó adatok A témaévet megalapozó kutatás

A témaévet megalapozó kutatás legfontosabb megállapításai A felmérést követő 12 hónap során a megkérdezettek közel fele (49,5%) tervez olyan, legalább egyéjszakás belföldi utazást, amelynek a fő célja kifejezetten kulturális jellegű lesz. A megkérdezettek számára egyaránt fontos, hogy a belépők árából kedvezményt kapjanak, illetve a felkeresett helyszín közelében egyszerű, olcsó szálláshelyek legyenek. A panoráma, a várak, kastélyok, kúriák és a történelmi városrészek érdeklik leginkább a megkérdezetteket. Forrás: MT.Zrt./M.Á.S.T.

Marketingeszközök A kampányév kiadványai: Eseménynaptár/Falinaptár Ajánlati kiadvány A5 méretű összefoglaló kiadvány a kampányévről Regionális kiadványok Vásárok Tanulmányutak Egyéb eszközök

Falinaptár

Budapesti Őszi Fesztivál Budapesti Tavaszi Fesztivál Művészetek Palotája Híres magyarok Élő hagyományok Vallás Friss (modern művészet) Bor Pécs 2010 A magyar motorsport kultúrája Egészségturizmus A kampányév központi tanulmányútjai

Fesztiválok Éve A Zrt májusában – kérdőív segítségével – kikérte a turisztikai szolgáltatók, a szakmai szervezetek, az önkormányzatok, a Tourinform irodák, az oktatási intézmények, a média képviselőinek és a Társaság munkatársainak véleményét a tematikus évadokra vonatkozóan a „Fesztiválok Éve” kampányév célja a hazai sokszínű fesztiválkínálat népszerűsítése, különös hangsúlyt fektetve a „Pécs 2010 – Európa Kulturális Fővárosa” programsorozatra

Köszönöm a figyelmet!