Megtakarítás, befektetés, öngondoskodás Dr. Mohai György Budapesti Értéktőzsde Zrt. Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, október 2.
2 A célok Az öngondoskodás szemléletének terjesztése Szemléletformálás, a felelős döntéshozatal kialakítása A befektetési kultúra fejlesztése A gondolkodásmód megváltoztatása részben a pénzügyi ismeretek átadásán keresztül Tőzsdei ismeretterjesztés, tőzsdézés Mennyi időről beszélünk? Évtizedekről A pénzügyi szakma közös feladata A BÉT feladata
3 A lakosság pénzügyi eszközei 2007-ben
4 Miért fontos az ismeretterjesztés a Tőzsdének? Nincsen stabil tőkepiac erős hazai befektetői bázis nélkül Mind a magánbefektetői, mind az intézményi befektetői keresletet a lakosság pénzügyi attitűdje alakítja A BÉT stratégiájának központi eleme a hazai pénzügyi kultúra fejlesztése A BÉT közvetlen célja a tőkepiac számára legfontosabb üzenetek átadása: Téveszmék lerombolása - a tőzsde nem kaszinó Hosszú távú szemlélet fontossága Eszközök közti és időbeli diverzifikáció hangsúlyozása
5 Tettek és eredmények Öngondoskodás Alapítvány megalapítása 2003-ban Magánbefektetői Nyílt Nap sorozat (átlagosan résztvevővel) Tőzsdemágus 1-2 (2005-ben 12 ezer, 2006-ban 35 ezer játékossal) Ingyenes oktatási program évente 2*4-5 alkalommal (átlagosan regisztrációval)
6 Az Öngondoskodás Alapítvány tanulságai Nemes célok, … A teljes pénzügyi szolgáltatói szektor összefogásával megteremteni a pénzügyi kultúra fejlesztésének központi intézményét A lakosság gondolkodásmódjának formálása PR és marketing kampányokkal, ismeretterjesztő akciókkal és a realitások Szakmai és egyéni érdek ( esetleges érdektelenség) szerepe A kezdeti lendület egyre csökkent (2003-ban 62M Ft, 2006-ban 17M Ft, 2007-ben 6M Ft támogatás gyűlt össze) A felnőtt lakosság viszonylagos zártságát a diákság nyitottsága ellensúlyozza A célok és eszközök újradefiniálása – fordulás az oktatás felé
7 Eredmények az oktatás terén Sikerek Példátlan szakmai összefogás - Öngondoskodás-MNB- Bankárképző-OM-GKM Széleskörű tananyag fejlesztői és oktatási tapasztalat „csatasorba állítása” Kihívások Fragmentált oktatási rendszer Keskeny pedagógusi bázis Diákok és tanárok leterheltsége