K&H trambulin tapasztalatok Mészáros Tibor 2010. június 4.
a környezetről 2,4 millió fiatal, ~350 000 már rendelkezik valamilyen banki kapcsolattal (3,9 millió 30 év alatti) a fiatalok banki/bankolási szempontból passzívak és alacsony termék-ellátottságúak, -> jövedelmező program kialakítása rövid távon nehéz; cél: hosszú távon kötni az ügyfeleket
tapasztalatok általánosságban legfontosabb értékek a fiatalok számára a „buli” és meglepő módon a család bár fontosnak érzik a pénzügyi érettséget, nem különösebben érdeklik őket a pénzügyi szolgáltatások erős szülői hatás mind a bankválasztásban, mind a termékek igénybe vételekor alacsony termékhasználat, alacsony összegű tranzakciók gyanakvóak az ingyenes termékekkel kapcsolatban és a promóciók iránt hiányos pénzügyi kultúra
attitűdök a fiatalok nem érdeklődnek a pénzügyi termékek iránt* nem tökéletes a tudásuk a pénzügyi termékekkel, kifejezésekkel kapcsolatban nincs olyan pénzügyi kultúra, amit követni tudnának, bár egyre inkább több infóhoz jutnak nem bíznak a hirdetésekben nem tudatos a termékválasztásuk (szülő, egyetem, munkahely) csak néhány terméket használnak (számla, bankkártya – kp.felvét, bankkártyás fizetés) *MNB, 2007 N=2015
miért is van ez így…
K&H trambulin 2000-ben indult a program cél: ügyfélszám növelés, kapcsolatkialakítás, pénzügyi kultúra fejlesztése a nem emelt díjas telefonszámunk0-6-14-18-25-28 automatikus korcsoportváltás
K&H trambulin – -14 különböző megoldások a különböző szegmenseknek: 6 éves korig K&H trambulin megtakarítási számla, szülők által megnyitva K&H trambulin start számla – állami támogatás; kezd alakulni… (közel 8000 számla) K&H biztos útravaló – életbiztosítás a jövőért takarékoskodik a család 6-14 – általános iskola 6-14 - általános iskola passzív ügyfelek, szülők választása alacsony penetráció jellemzően K&H trambulin megtakarítási számla de már lehet bankszámlája is a kis ügyfélnek + mobilinfo
K&H trambulin – középiskola passzív ügyfelek, szülők választása kevés tranzakció, leginkább kp. felvét Felnőttként kell őket kezelni Érzelmi kapcsolat a termékkel (pl. kártya, énkártya) Fiók és ATM helyszíne kiemelten fontos E-bank – meglepő, de nem annyira fontos nekik
K&H trambulin – felsőoktatás még mindig passzívak viszont számlával rendelkezni már kötelező ezen kezeli a diákhitelt, ösztöndíjat kapnak, diákmunkából származó jövedelem a gólyák többsége már számlával érkezik az egyetemre még mindig viszonylag kevés tranzakció
K&H trambulin – pályakezdés talán a legfontosabb periódus hosszú távon köthető az ügyfél ha itt a bankot választja/marad jövedelemtermelés itt kezdődik akár 1 év alatt visszatermelheti az eddigi negatív szaldót keresztértékesítési lehetőségek: hitelkártya, lakáshitel
K&H trambulin ügyfelekről átlagosan 16 évesen lesznek banki ügyfelek egyre kevesebb 18 évesen belépő ügyfél átlagos banki kapcsolat hossza 3,5 év havi legalább 1 tranzakcióval rendelkező ügyfelek – aktív ügyfelek: 50%+ alacsony egy főre jutó havi bevétel (kb. 7% egy átlagos ügyfélének) meglepően alacsony e-bank penetráció – 30% magasabb mobilinfo penetráció 70%
K&H trambulin ügyfelekről bankkártya alaptermék – közel 1 a kártya/ügyfél arány hitelkártya szám -érthetően- nagyon alacsony átlagos ATM kp.felvét havonta 15.000 Ft átlagosan 1 kp.felvét ATM-ből, a fiókban 0 kártyás vásárlás havonta 4-5000 Ft átlagosan (mobil top-up) vásárlási tranzakció száma átlagosan 0,79
tapasztalataink szülők választanak 18+os váltás egyre ritkább általában a számlavezető bankjukat a gyereknek is egyre korábban 18+os váltás egyre ritkább inkább a munkába állás a döntő momentum de a pénzügyi kultúra fejlesztését nem lehet korán kezdeni