A korai németalföldi festészet rejtett szimbolizmusa

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
Advertisements

A Szentcsalád nyomában
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 3 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
Ebből keletkezett minden, ami látható és tapintható.
MASTER of Flémalle (Robert Campin)
Ikonográfiai alapismeretek-8
Power Point Presentation Összeállitotta: Dr. Gózon József
Pro libertate III. forduló
T.
Zene: Gh. Zamfir - Summer snow
N.3 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Válaszutak a művészettörténetben A reneszánsz
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Jézus nevén szólította: „Mária!” Az megfordult, és így szólt hozzá héberül: „Rabbuni!” - ami azt jelenti: Mester. Jézus ezt mondta neki: „Ne érints engem,
Sienai festők < 2010 >.
Átmenet a reneszánsz és a barokk között:
(Paolo Uccello: Giotto portréja)
Magyar Nemzeti Galéria Budapest
Id. Hans Holbein és id. Lucas Cranach a Szépművészeti Múzeumban,
DIJONI OLTÁR.
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Zene: Gheorghe Zamfir – Kjilmar song of ocarina hijos del sol
Összeállította: Rakovicsné Erdősi Katalin 2008.
Készítette: Hendrich Kíra
ADVENT Salmani Krisztián.
A ROBBIA CSALÁD MŰHELYE
Ghirlandaio: Irgalmas Madonna, Levétel a keresztről (1472)
A szimbolizmus.
ANDREA DEL SARTO
SANTA CROCE.
Az Újszövetség a művészetekben
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A fény Királya Õ, fenségbe öltözött
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Apokalipszis 12/C.
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
A 17. századi átmenet Emberábrázolás (Az ikon megújulása)
The Magic Tap. Magic tap, which appears to float in the sky with an endless supply of water. In actuality, there is a pipe hidden in the stream of water.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
A BAHA’I KERT (IZRAEL) A VILÁG NYOLCADIK CSODÁJA.
Automatikus diaváltás
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
GRAO VASCO. Grao Vasco Múzeum G RAO V ASCO C.1542.
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
Kovács Szabina: Konferansz vers V.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
A fény Királya Ő, fenségbe öltözött, örüljön a Föld, örüljön a Föld
„Dürer kora” – fejezetek a német reneszánsz történetéből
A korai németalföldi festészet rejtett szimbolizmusa
A LIMBOURG TESTVÉREK MINIATÚRÁI
CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) HITETLEN TAMÁS-MŰVEI
Emberábrázolás (Az ikon megújulása)
Előadás másolata:

A korai németalföldi festészet rejtett szimbolizmusa

„spirituális dolgok testi metaforákban” „spirituális dolgok testi metaforákban”. Valóság és szimbólum a korai flamand festészetben – jellemzi a problémát Erwin Panofsky, az ikonográfiai/ikonológiai vizsgálódások egyik legnagyobb tudósa. A korai flamand festészet jellegzetességeit vizsgálva jut el az illúziókeltő realizmus és rejtett (szemben a korábbi nyílt, leplezetlen) szimbolizmus feltárásáig a korszak festőinél. Az egész világegyetemet betölti a „gyönyörűséges allegóriák ragyogása”, és Isten, aki többé nincsen jelen látható alakban, minden látható tárgyon átsugárzik. A művészetet a korai flamandoknál így áthatja a látható világ teljes átlényegítésére való törekvés, leplezett szimbólumok formájában.

Ebben állt realizmusuk lényege. Közjáték Magritte belga szürrealista festő képe évszázadokkal később mint avantgárd, provokatív műalkotás a valóság és a művészet tükörviszonyáról beszél, azt problematizálja: mi kerül a vászonra, mi valóság és műalkotás státusza, tükör-e a mű valóban. A perspektivikus ábrázolás felfedezését követően a régi németalföldiek is kezdtek úgy tekinteni a vászonra, mint a valóság kicsinyített, bekeretezett tükörképére, avagy ablakra a külvilág felé. Ebben állt realizmusuk lényege.

A két Dürer-képen Soissons kardját írisz, kardliliom (gladiolusz) helyettesíti a boldog anyaságában ábrázolt Mária mellett: megjelent a rejtett szimbolizmus. A. Dürer: Rózsafüzérünnep

A. Dürer: A királyok imádása 1504

A szimbólumoknak valóságos dolgok mezébe öltöztetése nem flamand találmány, jelen van az itáliai trecentóban is. Giotto Salome táncán Herodes palotájának tetején pogány istenek szobrai sorakoznak. GIOTTO di Bondone Scenes from the Life of St John the Baptist: 3. Feast of Herod 1320 Fresco, 280 x 450 cm Peruzzi Chapel, Santa Croce, Florence

DUCCIO di Buoninsegna Disputation with the Doctors 1308-11 Tempera on wood, 42,5 x 43 cm Museo dell'Opera del Duomo, Siena Duccio képén a helyszín gonosz jellegét (a rabbik le akarják győzni vitában a tizenkét éves Jézust) négy felfegyverzett, szár-nyas démon szobra mutatja a féloszlopok felett.

Melchior Broederlam: Dijoni oltár Melchior Broederlam: Dijoni oltár. Angyali üdvözlet és Mária látogatása (1393-1399) A kép előterében Mária egy nyi-tott, gótikus szoborfülkében ül, mögötte titokzatos, keleties, kupolás épület (utalás az Új-, illetve az Ószövetség világára). Leghátul, a csarnok (loggia) átlátszó gótikus oromzatán a három, nem teljesen odaillő, mert sehová sem vezető ablakot a mérműveken átra-gyogó aranyszínű háttér vilá-gítja meg. E három „indokolatlan”, külö-nösképp kiemelt ablak csakis szimbólum lehet: a Szentháromságot jelképezi. Máriát a „Szentháromság templomának és szentélyének” tekintették.

Melchior Broederlam: Dijoni oltár. Jézus bemutatása és menekülés Egyiptomba.(1393-1399) Az előtérben fakadó forrás apokrif motívum, kissé hátrább lévőnek tünteti fel a csoportot, a mélybe vezető ösvény szintén hozzájárul a térélmény fokozásához. Ilyen kezdetleges eszközöket alkal-maztak a festők a tájképfestészet késő-középkori megújulásának kezdetén. Flamand megfigyelőkészséget mu-tatnak az arcok, és méginkább a kulacsából nagyot húzó József. Pompás, közvetlen hatású rusz-tikus zsánerfigura.

Még egy példa a kétféle stílusú, egymásba épített, de egymástól elkülönböződő templomtér szimbolikus jelentésű ábrázolására; a két épületrész tkp. nem egyenlő pontossággal van megfestve. A Flémalle-i Mester: The Marriage of Mary c. 1428 Oil on panel, 77 x 88 cm Museo del Prado, Madrid

Flémalle-i Mester: Mérode Altarpiece (detail) c Flémalle-i Mester: Mérode Altarpiece (detail) c. 1427 Oil on wood Metropolitan Museum of Art, New York A szoba telve csendéletnek „álcázott” Mária- és Jézus-szimbólumokkal, melyeket sokszori előfordulásuk okán azonosítani tudunk: liliom, gyertya, földön ülés, oroszlán-faragvány a kanapé karfáin (az oroszlánok a bölcs Salamon trónusát idézik, s ez a korszak kedvenc eszköze a Madonnának mint a „Bölcsesség székének” megjelenítésére) stb.

Flémalle-i Mester: Mérode Altarpiece (detail) c Flémalle-i Mester: Mérode Altarpiece (detail) c. 1427 Oil on wood Metropolitan Museum of Art, New York

Mérode Altarpiece (detail) c Mérode Altarpiece (detail) c. 1427 Oil on wood Metropolitan Museum of Art, New York

Flémalle-i Mester: Annunciation (detail) 1420s Tempera on wood Musées Royaux des Beaux-Arts, Brussels

Flémalle-i mester: Madonna with the Child by a Fireplace 1433-35 Oil on panel, 34 x 24 cm The Hermitage, St. Petersburg A kandalló és tűzellenző, ill. a két falikar, az egyik gyertyával, a másik üresen (l. még Mérode-i oltár, 15. kép) már nem értelmezhető a korábbiak mintájára oly „könnyedén”, mivel a gyer-tya Máriára vonatkozó ér-telmét elfedi és árnyalja a Szent Brigitta értelmezésével rokon eszme, mely szerint a fizikai fény „semmivé válik” az Isteni Világosság ragyo-gásában…

Melchior Broederlam: Krisztus bemutatása a templomban Végezetül egy személyes, csupán a korlátozott tudás-ból származható megjegyzés a „rejtett szimbolizmus” kér-déséhez: ki a bájos hölgy a szent jelenet tanújaként, kezében ama kosárkányi madárkával?

VÉGE