Metafora — metonímia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
Advertisements

A JELÖLT ÉS A JELÖLŐ FOGALMA
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
Az Élet Igéje április.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Egy ötlet megvalósítása
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
(1882 – 1941). James Joyce (dzsémsz dzsojsz)  Ír származású angol író  Fő műve az 1922-ben Párizsban megjelent Ulysses című regény  Dublini emberek,
Matematika a mindennapokban
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
Wass Albert Karácsonyi vers ll. F: Laci.
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
Liguori Szent Alfonz: Megegyezés Isten akaratával Jel Könyvkiadó 2011.
A művészi nyelvhasználat
Szemiot i ka.
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
Szállóigék, szólások, közmondások a stílusról, retorikáról
A képzőművészet-terápia
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
1. tétel: A JELEK ÉS A NYELV
A tundrától a trópusokig
Módszertani segédlet - középhaladóknak
Mellérendelő összetett mondatok
Ilyenek vagyunk mi A NAGYPELESEKEI ÁLTALÁNOS ISKOLA II. OSZÁLYA.
Embléma, logotípia, piktogram, címer.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Istennek a teremtés munkáiból való dicsérete
A szóképek (trópusok) és alakzatok rendszere
A szövegformák stilisztikája I. Az elbeszélés (narráció) Dr
\ A modern és fenséges Airbus 380, az Atlanti óceán fölött repült, New-York felé.
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
A képszerűség szerepe a retorikában
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Managerek éjszakája.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Terhes örökségeink A társaddal együtt megkapod a rokonságát és a múltját is: gyermekkora élményeit, hiányait és lelki sebeit Lehet, hogy csak később tudod.
Navigáció hypertext- rendszerekben Varga Balázs tanársegéd ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tsz.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A HAJÓTÖRÖTT
Metafora - metonímia A filmben?. Roman Jakobson Rámutat, hogy a metafora-metonímia bipolaritás megfeleltethető a nyelvi működés alapmodelljének, a paradigmatikus-szintagmatikus.
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az élet igéje május.
Miért nem valóságos az idő?
Arisztotelész szillogisztikája
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Avagy mire is emlékezem…
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
1Mózes2,16-17; Jób1,6-22 Ter 2, Az Úristen parancsot adott az embernek: „A kert minden fájáról ehetsz. De a jó és rossz tudás fájáról ne egyél, mert.
Az alapvető kommunikáció
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Bölcsességek, aforizmák
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Áldjad, lelkem, az Ura!. Uram, Istenem, igen nagy vagy, fenségbe és méltóságba öltöztél, világosságot vettél magadra, mint egy köpenyt.
Máté András
Mountain of China Tudjuk…. - miért nem teszünk róla ?
A nyelvi elrendezés a művészi nyelvhasználatban
Gondolatok a barátságról
Szemiotikaszemiotika. Téma: tűzmadár a piros I. ELŐADÁS SZIMBOLIZMUS A TRÓPUSOK ÉS ALAKZATOK 1. SZÓKÉPEK 2. KÉPES NYELV.
1. Balladák.
A szóképek-idegen szóval trópusok
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A nyelv mint jelrendszer
Nagy elbeszélések október 4..
Előadás másolata:

Metafora — metonímia

Arisztotelész (Kr. e. 384–322) a Poétikában (1457b1–1458a17) a metaforán a trópusok bármely fajtáját érti, tehát „nemfogalomként” használja. Számára minden metafora, amikor valamit nem a saját nevével nevezünk meg, akár azért, mert nincs is saját neve, akár egyéb okból.

„Metafora a szó más jelentésre való áttétele, mégpedig vagy (1 „Metafora a szó más jelentésre való áttétele, mégpedig vagy (1.) a nemről a fajra, vagy (2.) a fajról a nemre, vagy (3.) a fajról a fajra, vagy pedig (4.) analógia alapján. Nemről fajra való áttételnek nevezem például ezt: ‘itt állt meg a hajóm’, mert  lehorgonyozni annyi, mint valamit megállítani. A fajról nemre való átvitel példája: ‘Odüsszeusz valóban tízezer kiváló tettet hajtott végre’, mert a tízezer általában sokat jelent, és ezt használta a költő a ‘sok’ helyett.” Arisztotelész két metafora-példája a későbbi stilisztikai rendszerekben szinekdoché.

Metafora ‘(név)átvitel’ Bármely okból történő, a két dolog közelebbi kritériumokkal meg nem határozott hasonlóságán alapuló névátvitel Metonímia ‘névcsere’ Olyan trópus, amely a két fogalom közti időbeli, térbeli, anyagbeli érintkezésen vagy ok–okozati kapcsolaton alapul. Különleges esete a szinekdoché, amelyben a névcsere faj–nem, illetve rész–egész viszonylatban történik.

A metafora fajtái: költői metafora: „a bánat? nagy óceán...” (Petőfi), „a lelkem ódon, babonás vár” (Ady) kognitív metafora: (benzolgyűrű, atomkar) exmetafora / köznyelvi metafora: (a nyár derekán, szöget üt a fejébe)

Emanuele Tesauro írja a 17. században: „A metafora [ Emanuele Tesauro írja a 17. században: „A metafora [...] gyakorta segítségére jő a nyelv szegényességének, és midőn a megfelelő szó hiányzik, szükségből az átvitt értelemmel segít, mint például, ha ezt akarnád mondani saját szóval: A szőlővesszők gyöngyöznek vagy A nap fényt áraszt, nem volnál képes. Jól figyelte meg Cicero, hogy a metafora öltözethez hasonlít, amelyet szükségből találtak ki, de gálára és ékességre is való.”

Camus „A közöny” című regényében az arab Mersault által történő lelövését hat bekezdésben beszéli el, s ebben a hat bekezdésben 25 metaforát használt. A regény ezt megelőző 83 oldalán mindössze 15 metafora fordul elő. (Stephen Ulmann: Language and Style, Oxford, 1964, 121. o.)

A metafora nemcsak nyelvi, hanem képi is lehet A metafora nemcsak nyelvi, hanem képi is lehet. Téves az a gyakran hangoztatott vélemény, miszerint képekkel nem lehet állításokat kifejezni. Daniel Chandler: Semiotics for Beginners http://www.aber.ac.uk/media/Documents/S4B/sem07.html

A metaforával és a metonímiával kapcsolatba hozható szemiotikai, nyelvi és irodalmi fogalmak metafora folytonos jel analóg kód konnotáció paradigmatikus szókapcsolatok ikon, szimbólum szupraszegmentális nyelvi jelek líra belső történések és állapotok verbalizációja modern irodalom: metaforikus szövegszerveződés szövegszerű irodalom metonímia diszkrét jel digitális kód denotáció szintagmatikus szókapcsolatok index szegmentális nyelvi jelek epika külső történések (és állapotok) verbalizációja klasszikus irodalom: metonimikus szövegszerveződés világszerű irodalom

Metonimikus és metaforikus szövegszerveződés Az irodalomtudomány megállapította, hogy a széppróza szövege a 20. század során a klasszikus prózára jellemző metonimikus szövegszerveződés felől a metaforikus szövegszerveződés felé mozdult el. Ugyanerre a jelenségre utal az is, amikor a szakirodalom az eredetileg epikus széppróza lirizálódásáról beszél.

Metonimikus szerveződésű szöveg I. A menhely két kilométerre van a falutól. Gyalog tettem meg az utat. Azonnal látni akartam anyámat. De a kapus azt mondta, előbb az igazgatóval kell beszélnem. Mivel annak dolga volt, egy darabig várnom kellett. Addig a kapus tartott szóval, utána meg az igazgató: az irodájában fogadott. Kis termetű öregúr, becsületrenddel a gomblyukában. Rám nézett, világoskék szeme volt. Aztán kezet szorított velem, de oly soká, hogy nem tudtam, miképpen szabaduljak a szorításából. Előszedett egy iratcsomót, és azt mondta: - Meursault-né három évig volt itt nálunk. Ön volt az egyetlen támasza. (Albert Camus: Közöny)

Metonimikus szerveződésű szöveg II. A szöveg szervező elve az időbeli érintkezés: a dolgok egymás után történnek, logikailag is jól követhetően. A metonimikus szerveződésű szöveg legfontosabb ismérve a temporalitás (időbeliség) és a linearitás. A metonimikus szerveződésű szöveg jellemzően külső történéseket beszél el.

A metonímia ÉRINTKEZÉSEN alapuló szókép. Az elbeszélő szövegben folyamatos IDŐBELI ÉRINTKEZÉS van: az események időrendben követik egymást. A klasszikus leíró szövegben is ÉRINTKEZÉS van; ez az ÉRINTKEZÉS TÉRBELI. A metonimikus szerveződésű szövegben a szavak többnyire alapjelentésükben vagy metonímiaként szerepelnek.

Metaforikus szerveződésű szöveg I. Az acél felvillanó fénye, mint egy hosszú s szikrázó penge, úgy érte a homlokomat. Ugyanekkor a szemöldök verejtéke egyszerre ráhullt a szemhéjamra, s mindkét szememet langyos és sűrű fátyollal borította. E könny és sófüggöny mögött egyszerűen megvakultam. Már csak a nap cintányérját éreztem a homlokomon, s egyben, határozatlanul a késből felvillanó fényes kardot, állandóan velem szemben. Ez a lánggal égő kard egyre marta a szempillámat, s folyton vájkált fájó szememben. Akkor aztán minden megingott. A tenger felől sűrű és lángoló lehelet áradt. Úgy éreztem, hogy az ég egész széltében megnyílik, s tűzesőt hullat a földre. Egész lényem megfeszült, és görcsösen szorongattam kezemben a revolvert. A kakas engedett, odaértem a cső sima fémtestéhez, s akkor kezdődött el minden abban a száraz, süketítő zajban. Leráztam magamról a napot és egyben a verítéket. (Camus: Közöny)

Metaforikus szerveződésű szöveg II. A metaforikus szerveződésű szövegben a dolgok nem egymás után következnek, hanem mintegy „egyidejűleg vannak”; az ilyen szövegeket a temporalitás és a linearitás helyett a szimultaneitás (egyidejűség) jellemzi. Ez feszülő ellentétben áll a nyelvi anyag alapvetően temporális és lineáris természetével; ez az ellentét a szöveg esztétikumának egyik legfontosabb forrása. A metaforikus szerveződésű szöveg jellemzően belső történéseket beszél el.

A metaforikus szerveződésű szövegben sem az időbeliség, sem a térbeliség nem markáns elem: az időbeliség helyébe a szimultaneitás (egyidejűség) lép, a tér relativizálódik, elmosódik. A szövegben az átlaghoz képest nagyobb számban fordulnak elő hasonlatok, metaforák.