BCG mátrix A BCG mátrix a vállalat stratégiai helyzetét két dimenzióban elemzi és értékeli: (relatív piaci részesedés és piaci növekedési ütem).
Kérdőjelek: Ezekben az üzleti egységekben nagy lehetőségek rejlenek, de mivel még csak „életük” korai szakaszában vannak, jövőjük bizonytalan Szokás ezeket a „problémás gyerek” elnevezéssel is illetni, „akiből” még bármi lehet. Vadonatúj temékek ( holnapután termékei) Bevezetés szakaszában vannak Piaci sikerük bizonytalan Kiépítés: a vállalat a jövőbeli siker reményében jelentős befektetésekkel igyekszik növelni az adott termék piaci részesedését.
Sztárok: Ezt a csoportot a piac növekedésének gyorsasága és magas piaci részesedés jellemzi. Ezek az egységek igen hasznosak a vállalatnak, jelentősen hozzájárulnak hírnevéhez, növekedésének megalapozásához és nyereségéhez. Korszerű, fejlett termékek (holnap termékei) Növekedés szakaszában van Versenyelőnyt jelentenek. Fenntartás: a vállalat a meglévő piaci részesedésének megőrzése érdekében végez kisebb befektetéseket
Fejős Tehén: Szüretelés: a vállalat tudatosan hagyja csökkeni a termék Magas piaci részesedéssel rendelkeznek, ugyanakkor jelentős piacbővülés már nem várható. Nagyobb beruházás a fejlesztésükre már nem indokolt, csak a versenyben maradásukat kell biztosítani. Tegnap termékei. Érettség szakaszában van. Nagy nyereséghozam. Szüretelés: a vállalat tudatosan hagyja csökkeni a termék piaci részesedését s közben leszüreteli a nyereséget.
Döglött Kutya: A piaci növekedés üteme már lassúnak mondható, továbbá az adott üzleti egység piaci részesedése is kicsi. Ezek az üzleti egységek csak fogyasztják a vállalat tőkéjét, és már nem járulnak hozzá a fejlődéshez. Hanyatlás szakaszában van. Dönteni kell megtartsák e vagy kivonják a forgalomból. Kivonulás: a vállalat kivonul a piacról, felszámolja az adott üzletágat.
Sikeres termék útja
Sikertelen termék útja
Készítette: Beck Petra & Pap Bettina