AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT VÁLTOZÁSAI X. Országos Neveléstudományi Konferencia 2010. november 4-6. Budapest Horváth Dániel NYME EMK Kitaibel Pál Környezettudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
1 EMDOR KFT Integrációs Pedagógiai Rendszer Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2008/2009.
Tehetségpont létrehozása
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
KÖRNYEZETTUDATOS ÉRTÉKEK AZ ÖKOISKOLÁBAN Apáczai Napok – KÖRNYEZETTUDATOS ÉRTÉKEK AZ ÖKOISKOLÁBAN Apáczai Napok – Győr, október Horváth Dániel.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Országos Egészségfejlesztési Intézet Életciklus Osztály szeptember előtt és után.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A távmunka nem cél, hanem eszköz december 11.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
A MAGYARORSZÁGI ÖKOISKOLA HÁLÓZAT Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig Nemzetközi tudományos konferencia április 1-2. Győr Horváth Dániel NYME.
KÖRNYEZETTUDATOSSÁGRA NEVELÉS LEHETŐSÉGEI AZ ÖKOISKOLÁKBAN NYME-EMK Tudományos Doktorandusz Konferencia – Sopron, április 13. Témavezető: Kovátsné.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
Biztos Kezdet Gyerekházak
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Nemzetközi ökoiskolai helyzetkép Varga Attila
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
ÖKOISKOLA, ÖKOISKOLA-HÁLÓZAT Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége Erdei Óvoda-Iskola Program Érdekegyeztető Tanács 2009.november.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet térségi tevékenysége Budapest, november 30. Hálózatépítés - kapacitásbővítés – OFI-Pontok /távmunka/
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Az új ökoiskola kritériumrendszer Varga Attila
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Barcsák Marianna KPSZTI
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT VÁLTOZÁSAI X. Országos Neveléstudományi Konferencia november 4-6. Budapest Horváth Dániel NYME EMK Kitaibel Pál Környezettudományi Doktori Iskola Környezetpedagógia Doktori Program

Miről lesz szó? Mi az ökoiskola? Az ökoiskola hálózat bemutatása Az ökoiskola hálózat korábbi kritériumrendszere Előzetes vizsgálatok a kritériumrendszer átalakításához A kritériumrendszer átalakításának dilemmái Az ökoiskola kritériumrendszer átalakítása A jelenleg használt ökoiskola kritériumrendszer bemutatása Az ökoiskolák közti differenciálás

Az ökoiskolákról Ökoiskolák: olyan (köz)oktatási intézmények, melyek működését minden téren áthatja a fenntarthatóság elve Tanórán Tanórán kívüli iskolai tevékenységek során Iskolán kívüli tevékenységek során Az iskola mindennapi működése (anyag- és energiafelhasználás, étkeztetés) terén Az iskolai alapdokumentumokban Fenntarthatóság: a jelen szükségleteit olyan szinten elégítjük ki, hogy azzal nem tesszük lehetetlenné a jövő nemzedékek számára majdani szükségleteik kielégítését.

A Magyarországi Ökoiskola Hálózat A Hálózat 2000-ben jött létre a ENSI (Environment and School Initiatives - Iskolai Környezeti Nevelési Kezdeményezések) égisze alatt A Hálózat kialakulását segítették: Már a NAT első változata (1995) is foglalkozott a fenntarthatóság pedagógiájával ENSZ (2002): A 2005 és 2014 közti időszak legyen a fenntarthatóságra nevelés évtizede Közoktatási törvény (2003): minden iskolában kötelező környezeti és egészségnevelési program 2005 óta ismeri el az OKM (jelenleg: NEFMI) és a KvVM (jelenleg: VM) Ökoiskola Címmel ezen iskolák tevékenységét A 3 évre szóló, megújítható Cím közvetlen anyagi támogatással nem jár A Hálózatot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet koordinálja, Varga Attila vezetésével

A Magyarországi Ökoiskola Hálózat

Az ökoiskola pályázat Az Ökoiskola Cím pályázati úton nyerhető el A pályázat leglényegesebb eleme: 2005 és 2009 között: az iskola vállalásait bemutató táblázat. Kategóriák (már teljesült – teljesítendő – nem teljesíthető); jelölendő tényezők (dokumentum – felelős – határidő) 2010-től: az iskola fenntarthatóság terén elért eredményeit bemutató önértékelési táblázat. A kritériumcsoportok döntő részében csak a már teljesült kritériumokat lehet jelölni Pontozás alapján ítélik oda a címet

Kritériumrendszer ( ) A kritériumrendszer a svéd modell „magyarításán” alapszik Elsősorban nem meglévő, hanem vállalt, teljesítendő kritériumok jelentik az alapját Hároméves megvalósítási időszak A három évre vállalt kritériumok teljesülését az iskolai dokumentumokban kellett igazolni Igazoló dokumentum szinte bármi lehetett (akár egy fénykép is) Az ökoiskola hálózat koordinátorai – lehetőségeikhez mérten – igyekeztek nyomon követni a kritériumok megvalósulását (kérdőív, telefonos interjú, helyszíni szemle) Az egyes kritériumok teljesítésének nehézsége igen eltérő (igényel-e anyagi forrást?)

Kritériumrendszer ( ) A kritériumrendszer jellemzői: A kritériumok háromkategóriás osztályozása: teljesült – teljesítendő – nem teljesíthető kritériumok Kötelező, illetve nem kötelező kritériumok Kötelező kritériumok: csak teljesültnek, illetve teljesítendőnek sorolhatók be Pl.: „Az iskolában működik környezeti nevelési csoport” Nem kötelező kritériumok: ezek közül nem szükséges mindegyiket teljesíteni a hároméves megvalósítási időszak során – e kategóriába tartoznak az olyan kritériumok, melyek megvalósítása nagyobb anyagi megterhelést jelentene az iskoláknak Pl.: „Harmonikusan illeszkedő épület”

Kritériumrendszer ( ) A között alkalmazott kritériumrendszer tartalmi csomópontjai (kritériumcsoportjai): Általános elvárások Tanítás-tanulás Személyes feltételek, belső kapcsolatok Tanításon kívüli tevékenységek Társadalmi kapcsolatok Fizikai környezet Iskola működtetése Iskola saját kritériumai (ez később került be a rendszerbe)

Kritériumrendszer ( ) A kritérium sorszáma és rövid megnevezése A kritérium helyzete az iskolában (1, 2 vagy 3) Kapcsolódó dokumentumok Felelős kapcsolattartóHatáridő (a megvalósí- tandóknál) A/1.a környezet- tudatosság A/1.b mindennapi működés A/1.c rendezvények hatásai

Előzetes vizsgálatok a kritériumrendszer átalakításához Véleményfelmérés az ökoiskolák körében (2009. január-február) Az internetes kérdőívet 240 ökoiskola töltötte ki A kérdések a következőkre vonatkoztak: ökoiskola tevékenység megítélése munkaterv teljesítése kritériumrendszer megítélése ökoiskolák közötti esetleges differenciálás A felmérés eredményeit az ökoiskolák új kritériumrendszerének kialakítása során messzemenőkig figyelembe vettük

Előzetes vizsgálatok a kritériumrendszer átalakításához

Dilemmák az ökoiskola kritériumrendszer megújítása kapcsán Mozgalom vagy elit? A között használt kritériumrendszer túl bonyolult – de túl egyszerű megszerezni a címet Nem tesz különbséget annak ellenére, hogy sok iskola megszerzi – igen nagy különbségek fedezhetők fel az egyes ökoiskolák között Túl nagy a hálózat csomópontok nélkül – jelenleg 539 iskola Sok minden nem csak az iskolától függ – ami anyagi befektetést igényel

Az ökoiskolák új kritériumrendszerének kialakítása Új kritériumrendszer Szakemberek javaslatai Véleményfel- mérés eredményei Régi kritériumrend- szer mint alap

Az ökoiskolák új kritériumrendszerének kialakítása Kiindulási alap: a meglévő, között használt kritériumrendszer – az ökoiskolák véleménye szerint nem kell teljesen újat létrehozni, csak a meglévő szorul átdolgozásra Szakértők: a kritériummegújítás munkálataiban a környezeti nevelés szakemberei, iskolák és civil szervezetek képviselői vettek részt az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet koordinálásában A kritériummegújítás során figyelembe vettük az ökoiskolák szélesebb körének véleményét is: a 240 ökoiskola részvételével zajlott véleményfelmérés eredményei az új kritériumrendszer „társadalmi vitája”

Új kritériumrendszer (2010-) Legfontosabb változások: Nem vállalásokon, hanem már elért teljesítményen alapszik Kötelező kritériumok száma jelentősen csökkent, azok csupán az „Alapdokumentumok” kritériumcsoportban találhatók – de ott az összes Nem csak összesített, hanem a kritériumcsoportonkénti minimum pontszám is meghatározott A pontozás során a mennyiségi differenciálás is előtérbe került (pl. hányféle hulladékot gyűjtenek szelektíven) Összesen minimum 60 pontot kell elérni Az iskola vállalásait egy külön kritériumcsoportban („Vállalások”) tüntetheti fel A dokumentumok közé bekerült a helyszíni szemrevételezés

Új kritériumrendszer (2010-) A 2010-től alkalmazott kritériumrendszer tartalmi csomópontjai (kritériumcsoportjai): Alapdokumentumok Szervezeti feltételek Pedagógiai munka Iskola működtetése Kommunikáció Együttműködések Helyi közösség, közvetlen környezet Az iskola arculata és specialitásai Vállalások

Új kritériumrendszer (2010-) Önértékelési kritériumok Mérték- egység Adható pont Elért pont Kapcsolódó dokumentu- mok Felelős, kap- csolattartó Az intézményi minőségfejlesztési felmérésekben (tanulói, szülői, alkalmazotti kör) jelenjenek meg a környezettudatossággal kapcsolatos kérdések I/N3 A fenntarthatóságra nevelés témakörében tartott tantestületi szakmai műhelymunka, előadás, beszámoló Hány db/év? 1: 1; 2 vagy több: 2 Fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos továbbképzésen részt vevő pedagógusok száma Hány fő/év? 1: 1; 2 vagy több: 2

Új kritériumrendszer (2010-) 2010-ben az új kritériumrendszer alapján pályáztak az iskolák az ökoiskola címre 159 pályázó iskolából 156 nyerte el a címet Komolyabb nehézségek a „Kommunikáció” és az „Együttműködések” kritériumcsoportok terén mutatkoztak – főként az először pályázók érték el nehezen a minimális pontszámot „Együttműködések” kritériumcsoport: a pályázók sok esetben még nem építették ki a kapcsolati rendszerüket a fenntarthatóság pedagógiája terén Ez felveti annak lehetőségét, hogy bizonyos esetekben újragondoljuk a kritériumcsoportonkénti minimális pontszámot

Új kritériumrendszer (2010-)

Az ökoiskolák közti differenciálás

Differenciálás: bázis-ökoiskola rendszer (korábbi eredmények + regionális elhelyezkedés alapján) Lényege: Az újonnan csatlakozókat a már nagy tapasztalattal rendelkező ökoiskolák mentorálják – csak a már régóta ökoiskolaként működő intézmények pályázhatnak a bázis-ökoiskola címre (min. 3 éve ökoiskola) Bázis-ökoiskolák minden régióban jelen lesznek, s régiós ökoiskola-központként működnek (min. 7 intézmény) A bázis-ökoiskolák anyagi támogatásban részesülnek A bázisintézményeket rendszeresen ellenőrzik, hogy megfelelnek-e a magas szintű követelményeknek E rendszer jelenleg kiépítés alatt áll

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! Horváth Dániel NYME EMK Kitaibel Pál Környezettudományi Doktori Iskola Környezetpedagógia Doktori Program