Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
A tanári munka értékelése
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A koragyermekkori nevelésről
Értékelés a pedagógiában
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A szakképzés helyzete Magyarországon
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A PEDAGÓGUS-KÉPZÉSTŐL AZ ÉLETPÁLYÁIG Dr. Gloviczki Zoltán november november 17.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
HAZAI REGIONÁLIS SZAKMAI VIZSGAKÖZPONT HÁLÓZAT ELKÉPZELÉSEK Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék „Szakképzési és felnőttképzési.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről

Célok Alapvető cél: a hazai közoktatás nemzetközi versenyképességben való helytállása, a közoktatás megújítása Kiemelt célok: 1.A tanári szakma presztizsének javítása 2.Az iskolai szakmai modernizáció 3.Deszegregáció 4.A fejlesztés megfelelő visszacsatoláson- mérés, értékelés- keresztül történjen

Axiómák A magyar közoktatás állapota az elmúlt két évtizedben romlott Az iskola az államé, az átalakítás eszköze az állami kritériumrendszer meghatározása, követelmények kijelölése, technikája a hatékony mérési, diagnosztikus és ellenőrző, célzott támogató rendszer Megújításának meghatározásának feltétele a tudomány, amely Információt nyújt az állapotáról- átvilágít, döntés előkészít Kidolgozza a hatékony tanulási, tanítási technológiát Tudós tanárokat bocsát ki Megalapozza, meghatározza az ellenőrzés kritériumait, lebonyolításának módját, következményeit.

Amiről nincs vita Fontos mert Tematizál A társadalmi integráció kiemelt cél A szakmai modernizáció elkerülhetetlen Az egyik kulcs a tanárszerep középpontba állítása Sok helyen alapos háttéranyag Súlyos problémákra is rávilágít Hátrány, lemaradók, szegregáció A szakiskolai társadalmi dilemmák A modernizáció támogató rendszere Új szempontok is megjelentek kisgyermekkor Foglalkoztatási szempontok Az alsó szakasz hangsúlyos Kisgyermekkori fejlesztés Kritériumorientált fejlesztés

Eszközök1 Önálló iskolafenntartói tankerületek- célzott támogatás Iskolafelügyeleti rendszer átalakítása- OGy alárendelten A kisgyermekkortól a felnőttkorig tartó teljes körű tudomány által megalapozott mérési rendszer Intézményi elszámoltathatóság- átfogó egységes értékelési, és ellenőrző rendszer(24/54) A tanárképzés tudományalapúvá tétele, tudós tanárok képzése Szakmai, módszertani fejlesztés tudomány eszközeivel Közoktatás és szakképzés határozott különválasztása

Eszközök2-célprogramok Példák Védőnői szolgálat kiterjesztése Teljes körű óvodai program Iskolaválasztás korlátozása-körzetesítés Hátránykompenzálóknak kiemelt bér, támogatás Kezdő pedagógusbér emelése Foglalkoztatáspolitikai programok

Ami hiányzik Szakmai szempontok kimaradtak A korszakváltásból következő iskolafunkció alternatívái Az érintettek ( szülők, gyerekek, intézmények, iskolafenntartók) Az iskola belső világa, jellemzői A fejlődés- fejlesztés, az implementáció intézményi képessége Iskolaszerkezeti alternatívák A szakképzés és közoktatás viszonya, funkció és feladatmegosztása

Vitapontok A jelenlegi állapot megítélése Kié az iskola? Iskolafunkció jövőképe Komprehenzivitás Érintettek kompetenciahatárai Modernizáció eszközei Mérés, értékelés szerepe Tanárképzés kritika -előre

Más paradigma kell Az iskola egyéni- közösségi fogyasztás Megrendelő a család, kisközösség- alapérdek a stabilitással járó változás. Ehhez jövőkép kell. Komprehenzív iskolarendszerre van szükség (lezárt képzés 10. évf. végén) ( alapozó szakasz helyben, középső szakasz közel, felső szakasz differenciált) Az állam feltételteremtő- szabályozó Esélyteremtés azonos működési feltételekkel- definíció, ami mindenkinek jár Mérés értékelés ez alá rendelve Modernizáció – jó gyakorlatokon alapul Szakképzés megrendelője a munkaerőpiac Korrekciós rendszer kell –Drop out intézmények –Régiós-kistérségi programok