Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről
Célok Alapvető cél: a hazai közoktatás nemzetközi versenyképességben való helytállása, a közoktatás megújítása Kiemelt célok: 1.A tanári szakma presztizsének javítása 2.Az iskolai szakmai modernizáció 3.Deszegregáció 4.A fejlesztés megfelelő visszacsatoláson- mérés, értékelés- keresztül történjen
Axiómák A magyar közoktatás állapota az elmúlt két évtizedben romlott Az iskola az államé, az átalakítás eszköze az állami kritériumrendszer meghatározása, követelmények kijelölése, technikája a hatékony mérési, diagnosztikus és ellenőrző, célzott támogató rendszer Megújításának meghatározásának feltétele a tudomány, amely Információt nyújt az állapotáról- átvilágít, döntés előkészít Kidolgozza a hatékony tanulási, tanítási technológiát Tudós tanárokat bocsát ki Megalapozza, meghatározza az ellenőrzés kritériumait, lebonyolításának módját, következményeit.
Amiről nincs vita Fontos mert Tematizál A társadalmi integráció kiemelt cél A szakmai modernizáció elkerülhetetlen Az egyik kulcs a tanárszerep középpontba állítása Sok helyen alapos háttéranyag Súlyos problémákra is rávilágít Hátrány, lemaradók, szegregáció A szakiskolai társadalmi dilemmák A modernizáció támogató rendszere Új szempontok is megjelentek kisgyermekkor Foglalkoztatási szempontok Az alsó szakasz hangsúlyos Kisgyermekkori fejlesztés Kritériumorientált fejlesztés
Eszközök1 Önálló iskolafenntartói tankerületek- célzott támogatás Iskolafelügyeleti rendszer átalakítása- OGy alárendelten A kisgyermekkortól a felnőttkorig tartó teljes körű tudomány által megalapozott mérési rendszer Intézményi elszámoltathatóság- átfogó egységes értékelési, és ellenőrző rendszer(24/54) A tanárképzés tudományalapúvá tétele, tudós tanárok képzése Szakmai, módszertani fejlesztés tudomány eszközeivel Közoktatás és szakképzés határozott különválasztása
Eszközök2-célprogramok Példák Védőnői szolgálat kiterjesztése Teljes körű óvodai program Iskolaválasztás korlátozása-körzetesítés Hátránykompenzálóknak kiemelt bér, támogatás Kezdő pedagógusbér emelése Foglalkoztatáspolitikai programok
Ami hiányzik Szakmai szempontok kimaradtak A korszakváltásból következő iskolafunkció alternatívái Az érintettek ( szülők, gyerekek, intézmények, iskolafenntartók) Az iskola belső világa, jellemzői A fejlődés- fejlesztés, az implementáció intézményi képessége Iskolaszerkezeti alternatívák A szakképzés és közoktatás viszonya, funkció és feladatmegosztása
Vitapontok A jelenlegi állapot megítélése Kié az iskola? Iskolafunkció jövőképe Komprehenzivitás Érintettek kompetenciahatárai Modernizáció eszközei Mérés, értékelés szerepe Tanárképzés kritika -előre
Más paradigma kell Az iskola egyéni- közösségi fogyasztás Megrendelő a család, kisközösség- alapérdek a stabilitással járó változás. Ehhez jövőkép kell. Komprehenzív iskolarendszerre van szükség (lezárt képzés 10. évf. végén) ( alapozó szakasz helyben, középső szakasz közel, felső szakasz differenciált) Az állam feltételteremtő- szabályozó Esélyteremtés azonos működési feltételekkel- definíció, ami mindenkinek jár Mérés értékelés ez alá rendelve Modernizáció – jó gyakorlatokon alapul Szakképzés megrendelője a munkaerőpiac Korrekciós rendszer kell –Drop out intézmények –Régiós-kistérségi programok