Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Szeretem a könyvtáram!.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Az olvasástanítás módszere:
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Képességszintek.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Megértési értelmezési folyamatok
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Új utak és lehetőségek a középiskolások
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Nyelvtanárok szemléletbeli paradigmaváltása Győr, október.26 Rusznak Karolina Dr. Végvári Valentyina PTE BTK Szláv Filológia Tanszék Pécsi Orosz.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A konstruktivista pedagógia alapjai
2009. december Előadó: Farkas Krisztina december
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A szövegértés tanítása I.
A szövegértés tanítása II.
Az anyanyelvi nevelés elmélete MR-351, előadás Steklács János KF TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Az olvasási képesség szerepe a matematikai gondolkodás fejlődésében
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A szövegértési feladatok összeállítása
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Csájiné Knézics Anikó Szilvásiné Turzó Ágnes Dr. Steklács János
Élménypedagógia tanároknak
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A Számvitel Didaktikája
Gyermekvilág régen és ma
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
GRAFIKAI TERVEZÉS A TANULÁS MOTIVÁLÁSÁRA ÉS A LEMORZSOLÓDÁS KEZELÉSÉRE.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Jegyzetkészítés 5/17.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tanulási technikák A tanulási stratégiák.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás Steklács János KF-TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet 2008. április 5. steklacs@gmail.com www.steklacsjanos.mindenkilapja.hu www.steklacs.blogter.hu

A szövegértés jelentése és jelentősége ma Társadalmi elvárások, az olvasás szerepének alakulása Funkcionális analfabetizmus „A szövegértés egy interaktív-kompenzációs folyamat, amely során az olvasó megkísérel kapcsolatot találni az előzetes tudása és a szöveg tartalma között. Ez egy konstruktív folyamat, amely aktív olvasót kíván.” „A szövegértés egy állandó változásban lévő interaktív folyamat, amely magában foglalja az olvasót, a szöveget és a kontextust.”

Metakogníció, olvasási stratégiák Mi a metakogníció? Saját tudásunkra, képességeinkre vonatkozó tudás. Mi az olvasási stratégia? Az olvasás célja érdekében, a kiválasztás, végrehajtás és monitorizálás szándékosan alkalmazott kognitív folyamata. /Almasi, 2003/ A jó stratégiahasználók jellemzői: Kiterjedt tudás Motiváltság A metakognitív faktor ismerete Több olv-i str. birtoklása Az olvasási feladat analizálásának képessége (Az olv-i cél érdekében a legjobb str. kiválasztása)

Részletesen: 1. Felkészülés az olvasásra: Az olvasás céljának a tisztázása A szöveg átfutása, hogy inf-t szerezzünk a szöveg hosszúságáról, szerkezetéről Az előzetes tudás aktiválása 2. Jelentésalkotás olvasás közben: Szelektív olvasás: irreleváns inf-k gyors o-a, fontos inf-k, nehéz, érdekes szöveg ismételt átolvasása. Legfontosabb gondolatok meghatározása Jóslások Következtetések Értelmezés és értékelés A gondolatok integrálása a szöveg összefüggéseibe A megértés monitorozása 3. Az olvasottak áttekintése, reflektálás a szövegre Kérdések megfogalmazása a megértés miatt A használt str-ák felidézése Összefoglalás A folyamat folytatása a szöveg alapján, az olvasás céljának megfelelően (Continuess to process the text based on reading goals)

Folyékony olvasás Dekódolás Figyelem Szövegértés Szövegértés   Figyelem Szövegértés Szövegértés monitorozása

Metakognitív kontroll   Tervezés: Előzetes áttekintés Jóslás Kérdezés, gondolkodás Előzetes tudás aktiválása Monitorozás: Jóslatok megerősítése, elvetése Új jóslatok A megértés ellenőrzése Félreértések, ezek okának meghatározása Revízió: Újra olvasás a megerősítés, probléma megoldás érdekében Hibák önálló korrekciója A megoldások megerősítése, elvetése

Az olvasás dimenziói 1. Személyes dimenzió- Én Mit olvasok? Mi érdekel? Miért olvasom ezt? Miért nem olvasom tovább? Mi nem érdekel? Miért nem? Milyen szövegek okoznak személyes élményt? Mi tetszik nekem ebben a könyvben, történetben?

2. Tartalom, tudás dimenziója - Mit? Mit olvasok? Mi a központi téma, legfontosabb gondolat? Mit akarok tudni? Mit tudtam meg, miután elolvastam? Mit tudtam előtte? Mit nem értek? Mit szeretnék kérdezni, hogy megértsem? Hogy folytatódik tovább a történet?

3. Kognitív dimenzió – Hogyan? Hogyan olvasok? Hogy csináljam, hogy jobban megértsem, amit olvasok? Hogyan képzelem el a szereplőt, helyszínt…?

4. Szociál-kommunikatív dimenzió- „Mi, együtt” Beszélek arról másoknak, amit olvasok? Kivel beszélem meg, amit olvasok? Miről szoktam beszélni? Miről nem beszélek szívesen?

7 módszer, ami legjobban fejleszti a szövegértést (tudományos alapon): A szövegértés monitorozásának str-ja Kooperatív tanulás Grafikus szervezők alkalmazása A történet szerkezetének felfedezése és leírása Válasz a feltett kérdésekre Kérdések feltevése (generálása) Összefoglalás National Reading Panel (2000)

Olvasási stratégiák Az olvasási eljárás, módszer, folyamat tudatos tervezése, kivitelezése, követése és ellenőrzése Általános olvasási technikák: Áttekintés Átfutás Részletes olvasás Kereső olvasás Javító olvasás Beleolvasás

A kutatásokról Az első kísérleti fejlesztő program Követő vizsgálat időkorlátos teszttel A jelenleg futó kísérletről Tankönycsalád Csodaceruza, Tanítás-tanulás

A metakognícióra épülő stratégiai olvasás-tanítási módszer elemei: Palincsar-féle reciprok tanítás Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszer (áttekintés, kérdés, olvasás, felmondás, ellenőrzés) Peer led discussion: Az egyenrangú beszélgetés módszere. SIS módszer: Sensory Imaging Strategy (érzékszervi képek alkotása) Pressley-féle tranakciós olv. stratégia tanítás STPG módszer (set two literacy goals= állítsunk fel két célt a szöveg olvasása előtt) Wood-féle IEPG módszer (imagine, elaborate, predict, confirm= képzeld el, fejtsd ki, találd ki/jósold meg, mi következik, erősítsd meg vagy alakítsd át a jóslatod) Kooperatív tanulás