Személyes információ- és tudásmenedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Euroexam nyelvvizsgákra
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Tudáskurátor vagy tudásgyám? Hidak és a járható utak a tudomány és a gyakorlat között - Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások - intézményesítetté.
Más Valaki Problémája? Mire jó egy MVP?.
Winnie the pooh & friends
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Drajkó László Microsoft Magyarország
Köszöntjük a konferencia résztvevőit! Welcome to the participants of the conference!
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Hipermédia tanulási források az interneten
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Iskolai internetbiztonsági prevenciós programok – a rendőrség szerepe a felvilágosításban Internet safety preventions at schools – the role of Police in.
Digitális világ – interaktív táblán
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
A digitális dokumentumok hosszútávú megőrzésének problémái Moldován István OSZK MEK Osztály „Networkshop” Szeged, március 30.
E-learning Kovácspál Eszter.
Minőségügy a mindennapokban
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
DISSZEMINÁCIÓ A projektek eredményeinek terjesztése május 2. Tordai Péter, Tempus Közalapítvány.
Web 2.0 Budapest – San Francisco Only the Web 2.0 Conference brings the intelligence, innovation, and leadership of the internet industry together in one.
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
GE Consumer Finance – Budapest Bank Knowledge Center – Tudásközpont Missziónk: az információval és a tudással a kollégák kompetenciáját növelni és az üzleti.
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
2014BME. Mi is az az AIESEC? Hallgatók által vezetett nemzetközi non-profit szervezet Mintegy aktív tag 113 ország 2 fő profil – Tagok fejlesztése.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
4/1/2015 Cloud computing Dr. Bakonyi Péter.. 4/1/2015Cloud computing 2 Cloud definició A cloud vagy felhő egy platform vagy infrastruktúra Az alkalmazások.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Winnie the pooh & friends
Virgo Augustus 24. – September 23.. Virgo Symbols.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
Copyright and on-line infringements; enforcement experiences
Social Renewal Operational Programme (adaptability) Development of the national LLG system / New Hungary Development Plan , phase I
Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
AGILE COCKTAIL – Shaken or stirred HWSW free!
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Személyes információmenedzsment
A Büntetés-végrehajtási Szervezet helyzete és aktuális feladatai
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Tudásmenedzsment Alapok
Irányítás Menedzsment funkciók.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Mennyi? 3! Mi 3? Mi mennyi? platformfüggetlen médiamodell.
Social Renewal Operational Programme
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Microsoft SQL licenselés a gyakorlatban
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Vasas Lívia, PhD december
Jogosítás a Gyakorlatban
Nem akarok menedzser lenni!
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
Internet források használata az orvostudományban
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Social Renewal Operational Programme
O5 AgroTeach 4.0 further training program for VET teachers
Előadás másolata:

Személyes információ- és tudásmenedzsment

Az információ és tudás forrásai Nyomtatott – könyv, folyóirat Elektronikus – internet, cd, dvd, Személyes kapcsolatok– család, barátok Virtuális kapcsolatok Média (tv, rádió, sajtó) Munkahelyi kapcsolatok Szervezett képzés (iskola) Konferencia, továbbképzés Tanulmányutak, ösztöndíjak Tapasztalat Egyéb …

Információ tárolási szokásaink Fecnik, lapok Határidőnapló Füzetek PDA (Personal Digital Assistant) Számítógép Word dokumentumok Emil Honlapok Fényképek, videók Témaközpontú számítógépes alkalmazások – subject-centric computing

Személyes kapcsolatok építése (networking) – kapcsolati hálók Munkakapcsolatok Önkéntes munka Mentor Kapcsolat régi osztálytársakkal Konferenciák Civil egyesületi tagság Szakmai egyesületi tagság Virtuális közösségek – IWIW, FaceBook, Picasa, YouTube, Twitter, Delicious

Személyes információmenedzsment (Personal information management) PIM Az egyén tevékenysége, amely során az információt megszerzi, rendszerezi, fenntartja és felhasználja ás védelmezi mind a papír-alapú és nyomtatott dokumentumok, emilek, weboldalak Célja: a munkához kapcsolód vagy személyes feladatait elvégezze, különféle szerepeinek megfeleljen (szülő, alkalmazott, barát, egy közösség tagja stb.)

Mi is az a személyes információ? 1. Információk az adott személyről Mindenhol ott hagyjuk a nyomunkat. Sok mindent tudnak rólunk. Fontos a személyes információk védelme.

Mi is az a személyes információ. 2. Egy adott személy által gyűjtött Mi is az a személyes információ? 2. Egy adott személy által gyűjtött információk Fontos dátumok Elintézendő dolgok listák (to-do-list) Személyek elérhetőségi adatai (személyes, munkához kapcsolódó) Munkához szükséges információk Jegyzetek Szerződések E-mail Képek, videók, dokumentumok Stb.

Személyes információmenedzsment Ideális esetben megfelelő információ a megfelelő időben és minőségben Szoftverek – személyes információ szervező rendszerek Az információ szétszóródása az újabb rendszerező eszközök által - konvergencia

Személyes tudásmenedzsment Personal knowledge management (PKM) A tudás dolgozók egyéni fejlesztése – lentről felfelé irányuló (bottom up) megközelítés Személyes tudás – önmenedzsment Célja “helping individuals to be more effective in personal, organisational and social environments” (Pauleen 2009) often through the use of technology such as networking software.

Wright’ modellje szerint a. PKM 4 egymással szorosan összefüggő Wright’ modellje szerint a PKM 4 egymással szorosan összefüggő tárgykört tartalmaz Információs - comprises the sourcing, assessment, organization, aggregation, and communication of information. Elemzési - involves competencies such as interpretation, envisioning, application, creation, and contextualization Társadalmi - involves finding and collaborating with people, development of both close networks and extended networks, and dialogue. Tanulási - reflection, development of new knowledge, improvement of skills, and extension to others.

PKM kapcsolódó készségek 1. Reflection. Continuous improvement on how the individual operates. Tanuláskészség - Manage how and when the individual learns. Információs műveltség - Understanding what information is important and how to find unknown information. Szervezési/rendszerezési készség - Personal librarianship. Personal categorization and taxonomies.

PKM kapcsolódó készségek 2. Személyes kapcsolatok építése - Knowing what your network of people knows. Knowing who might have additional knowledge and resources to help you Kommunikációs készség - Perception, intuition, expression, visualization, and interpretation. Kreativitás - Imagination, pattern recognition, appreciation, innovation, inference. Understanding of complex adaptive systems. Együttműködési készség - Coordination, synchronization, experimentation, cooperation, and design.

Eszközei Just-in-time Canvassing - templates and e-mail canvassing lists that enable people to identify and connect with the appropriate experts and expertise quickly and effectively Knowledge harvesting - software tools that automatically collect appropriate knowledge residing on subject matter experts' hard drives Content management tools - taxonomy processes and desktop search tools that enable employees to subscribe to, find, organize, and publish information that resides on their desktops Personal Productivity Improvement - knowledge fairs and one-on-one training sessions to help each employee make more effective personal use of the knowledge, learning, and technology resources available in the context of their work

Egyéb eszközök social bookmarking and enterprise social bookmarking knowledge logs (K-logs) e-mail, calendars, task managers Online Web Assistants Wikis Desktop wikis Personal wikis Semantic Wikis

A személyes tudásmenedzsment egyik szerepe éppen az, hogy a nehezen átlátható, heterogén információs forrásokból kinyerjük a lényeges információt, és azt megfelelően fel tudjuk használni. Gräsel - Mandl 2000.

Megvalósításához szükséges kompetenciák 1. Az információk kiválasztásának kompetenciája: a lényeges információk kiszűrésének képessége nagy kiterjedésű adatforrásból. Médiatechnikailag többek között a navigációs eszközök megfelelő használata is ide tartozik. Az információk rendszerezésének kompetenciája: az információ elrendezése és elraktározása oly módon, hogy a későbbiekben gyorsabban és egyszerűbben lehessen megtalálni, hozzáférni

Megvalósításához szükséges kompetenciák 2. Az információk integrálásának kompetenciája: az új információknak saját kognitív struktúráinkba történő, illetve - médiatechnikai szempontból - a rendelkezésre álló adatkészletekbe való beillesztése. Az információk kritikus értékelésének kompetenciája: az információk valóságtartalmának és a bennük foglalt befolyásolási szándékok felismerésének képessége. Ennek a képességnek a világhálón - ahol az anyagok publikálására legtöbbször kiadók, lektorok, szerkesztők előzetes kontrollja nélkül kerül sor - különösen nagy jelentősége van.