A hozzáadott-érték értelmezése a mezőgazdaságban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Intézkedési terv-javaslat a nemzeti energiahatékonysági célok megvalósítására a Széchenyi terv keretében Dr. Grasselli Gábor Dr. Szendrei János Debreceni.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
„LEHETŐSÉGEK, KIHÍVÁSOK” Lakitelek Népfőiskola január 25.
A mezőgazdaság gondjai és kitörési lehetőségei a Homokháton Előadó: Kőváriné dr. Bartha Ágnes Bács-Kiskun Megyei Agrárkamara elnöke Kecskemét,
Versenyelemzés 8.fejezet.
A piac Szakiskola.
Árpolitika a turizmusban
Üdvözlöm Önöket a Mezőgazdasági Megoldások és Együttműködés Konferencián! Harkány, Magyarország Június 2009 John Heisdorffer Az Iowai Szójaszövetség elnöke.
Értékesítési csatornák
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Alapfogalmak.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Mosonmagyaróvár november 25.
Előnyök és alkalmazási területek
Az agrárium lehetőségei 21. században Lehetséges irányok.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
PIACI INFORMÁCIÓS RENDSZER
SZIE Gödöllő GTK Agrár- és Regionális Gazdaságtani Intézet
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
„Az EU keretköltségvetése” és élelmiszergazdasága előtt álló közös kihívások Éder Tamás.
7. Előadás Termék stratégia
A marketing piac tartalma
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Az innováció és tudás beintegrálása a vállalati stratégiába.
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Megállapításunk célja:  biztosítani a termelés megszervezését és hozzáigazítását a kereslethez, különösen a minőség és a mennyiség tekintetében;  Ösztönözni.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Az innováció forrásai.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Termék & Márka Kopcsay László.
FoodManufuture WP3 - Nemzeti Workshop Budapest, FoodManufuture Nemzeti Workshop Jövőbeli lehetséges forgatókönyvek Berczeli Attila Campden.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Őstermelők adózása - SZJA - Kompenzációs felár - TB
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
A MEZŐGAZDASÁG FÖLDRAJZA
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Szegmentáció & pozicionálás.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
AZ ÉRTÉKESÍTÉSI RENDSZER ELEMEI. A marketingcsatornák önálló szervezetek olyan csoportjai, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeképpen.
Vállalkozásmenedzsment I.
Összefogás és megújulás az élelmiszeriparban június 10. Gyaraky Zoltán főosztályvezető V idékfejlesztési M inisztérium.
1 III. GREENNOVÁCIÓS NAGYDÍJ PÁLYÁZAT Nevezés kategóriája: Greennovatív gyártó, termelő Pályázati anyag címe: Biomassza kazánokkal a fenntartható termelésért.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Keményítőiparok (kukorica, burgonya, búza) Cukorgyártás
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Hatékony kereskedés és marketing az interneten
A piac és a piacgazdaság
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Dr. Zsilinszky László Ez az előadás megtekinthető az Interneten is:
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

A hozzáadott-érték értelmezése a mezőgazdaságban Dr. Vasa László

Hozzáadott-érték: ??? Egy termék eredeti állapotából egy értékesebb állapot irányába történő változtatásának vagy átalakításának folyamata

DE – a nyersanyagoknak is van már (hozzáadott)értéke! Számos nyersanyag eredeti állapotában is tartalmaz hozzáadott-értéket Mg. termelő előállítja; aztán eladja a feldolgozónak további transzformáció céljából Kukorica, búza, választott borjú, bárány, dinnye etc. – mindegyik rendelkezik értékkel .

A termelők nagyobb jövedelemre tehetnének szert termékeik előállításából, ha Differenciált termékeket állítanának elő Termékeiken fizikai változtatásokat eszközölnének eladás előtt (csomagolt vs. ömlesztett áru) Új értékesítési csatornákat keresnének (termékpálya!!!)

Hozzáadott-érték a mezőgazdaság változó világában Fontos azon hozzáadott-értéket jelentő tevékenységek azonosítása, amelyek elősegítik a kutatásba, előállítása és marketingbe eszközölt befektetések megtérülését Lehetőségek a hozzáadott-érték fokozására: Biotechnológiai eljárások alkalmazása „Food engineering” (nyers élelmiszerek fogyasztásra alkalmassá tétele) Disztribúciós rendszerek átstrukturálása.

Értékteremtés vs. értékszerzés A hozzáadott-érték teremtése sokféleképpen lehetséges, de alapvetően két formáját különböztetjük meg: Értékteremtés Innováció Ipari innováció Értékszerzés Koordináció

Értékteremtés vs. értékszerzés Értékteremtés – a termék vagy szolgáltatás nagyobb valóságos vagy érzékelt értéke a fogyasztó számára innovatív új termékek a termék jellemzőinek erősítése a kapcsolódó szolgáltatások erősítése márkaalkotás (brand) különleges fogyasztói élmény megteremtése

Értékteremtés vs. értékszerzés Értékteremtés – innováció: a meglévő folyamatok, eljárások, termékek és szolgáltatások minőségének fokozása vagy újak teremtése. Piacon egyedülálló vagy márkázott termékek Speciális termékek előállítása Direktértékesítés a gazdaságban és az ehhez kapcsolódó rekreációs lehetőségek

Értékteremtés vs. értékszerzés Értékteremtés – ipari innováció: hagyományos termékek felhasználása nem-élelmiszer végfelhasználási célra Gabonából etanol Biodízel szójababból vagy repcéből Szalmából farostlemez Kukoricából műanyag

Értékteremtés vs. értékszerzés Értékszerzés: az élelmiszer-termékpálya mentén képződő értékképződés (jövedelem) eloszlásának megváltoztatása. A fogyasztók élelmiszer-kiadásaiból minél nagyobb hányad megszerzése (capturing) Direktmarketing Vertikális integráció Termelői szövetségek Szövetkezési törekvések

Értékteremtés vs. értékszerzés Direktmarketing A termék közvetlenül a fogyasztó számára történő értékesítése Élőállatok „lábon” történő értékesítése Házikészítésű nem-élelmiszer termékek értékesítése a nagyközönség számára Internet

Értékteremtés vs. értékszerzés Vertikális integráció: Egy termelő vagy más termékpálya-szereplő kontrollálja a terméket a termelési folyamat elejétől a végéig. Ez a szereplő nem adja el a terméket addig, amíg a fogyasztó meg nem veszi. Pl. Bonafarm (Dalmand, Pick, Délhús), Gyermely

Értékteremtés vs. értékszerzés Termelői szövetségek: az élelmiszer termékpálya ugyanazon termelői szinten lévő egyéni gazdálkodói/gazdasági szervezetei összefognak a magasabb hozzáadott-értékkel (értéktöbblettel) rendelkező termékek előállítása és piacosítása érdekében. földrajzi áruvédjegyek, hungarikumok

Értékteremtés vs. értékszerzés Szövetkezési törekvések: egyéni gazdálkodók vagy gazdasági szervezetek aggregálják kínálatukat piaci helyzetük (méretük), alkuerejük erősítése érdekében.

Értékteremtés vs. értékszerzés Költségminimalizálás: Mielőtt a termelők belefognak a hozzáadott-érték teremtéshez a termelésben és a marketingben, minimalizálniuk kell termelési költségeiket. Csak az olcsón és hatékonyan termelők élik túl a piaci versenyt A hozzáadott-érték nem helyettesíti a jó menedzsmentet.

Kulcselemek Az értéktöbbletet teremtő tevékenység sokszor szükségessé teszi a különböző technikák kombinálását Ezek a technikák versenyképessé teszik a termelőt a piacon 6 lehetséges stratégia az értéktöbblet-teremtésre

Az értéktöbblet teremtés 6 lehetséges stratégiája A termék fizikai állapotának/formájának megváltoztatása A termék tulajdonságainak erősítése A termék differenciálása Termékkapcsolás Olyan termékek termelése, amely javítja a hatékonyságot a termékpálya más szegmenseiben Több termékpálya szegmens kontrollja

Az értéktöbblet teremtés 6 lehetséges stratégiája A termék fizikai állapotának/formá- jának megváltoz- tatása Búzából liszt Eperből dzsem Energianövények (biomassza) eltüzelése

Az értéktöbblet teremtés 6 lehetséges stratégiája A termék tulajdonságainak erősítése organikus termékek termelése antibiotikum- és hormon mentes marhahús előállítása szabadtartású baromfi

Az értéktöbblet teremtés 6 lehetséges stratégiája A termék differenciálása Márkázott hústermékek „heat & eat” termékek Csemegekukorica szezon előtt

Az értéktöbblet teremtés 6 lehetséges stratégiája Termékkapcsolás Grillezni való hús és a hozzá való tüzelőanyag, szószok, stb. Előpalántázott üvegházi növények

Az értéktöbblet teremtés 6 lehetséges stratégiája Olyan termékek termelése, amely javítja a hatékonyságot a termékpálya más szegmenseiben Olyan búzafajta termelése, amely javítja az gabonaipar és a sütőipar hatékonyságát A feldolgozók hajlandók magasabb árat fizetni ezért a búzáért

Az értéktöbblet teremtés 6 lehetséges stratégiája Több termékpálya szegmens kontrollja Kukoricatermelők bioetanol gyártásba kezdenek Marhatartók maguk dolgozzák fel és értékesítik a húsárut Tejüzemek maguk értékesítik organikus jégkrémjeiket

Lehetséges eredmények A termelők egy (vagy több) lehetséges stratégiát választanak növekszik a fogyasztói kör A termelők a termékpályán képződő jövedelem nagyobb hányadát kapják A termelők stratégiai versenyelőnyökre tesznek szert a piacon

Termelői mentalitás korábban: termelés konkrét piac nélkül ÁRUCIKK VAGY TERMÉK? Termelői mentalitás korábban: termelés konkrét piac nélkül A termelők állati vagy növényi eredetű terméket állítanak elő Reménykednek abban, hogy vevőt találnak Az árakra nincs befolyásuk, elfogadják az aktuális napi piaci árat

ELŐSZÖR megvizsgálni, mit akarnak a fogyasztók Mezőgazdaság ma: ELŐSZÖR megvizsgálni, mit akarnak a fogyasztók AZTÁN megtermelni a terméket A mezőgazdaság is globalizálódik A hozzáadott-értékkel rendelkező élelmiszerek világpiaca bővül A fogyasztók igénye az egészséges, tápláló és kényelmes javak iránt Az élelmiszertermelők a termelés hatékonyságában érdekeltek A technológia lehetővé teszi, hogy a termelők azt termeljék, amit a piac diktál!

Fogyasztható javakat termelnek Azok a termelők, akik hozzáadott-értéket állítanak elő, magasabb szintű gazdálkodást folytatnak A végfelhasználók számára termelnek A minőség, változatosság & csomagolás fontos Az ár kevésbé fontos, mint a minőség Fogyasztható javakat termelnek