Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment Intézeti Tanszék
két vagy több fél között. A konfliktus egyet nem értés, feszültség, nehézség két vagy több fél között.
A konfliktus folyamata frusztráció gondolatok, érzések viselkedés következmények Látens konfliktus Észlelt konfliktus Átérzett konfliktus Kézzel fogható konfliktus Konfliktus feloldás/elnyomás Konfliktus utóhatások
A konfliktusok előnyei és hátrányai A konfliktus okai egyéni jellemzők szituációs tényezők szervezeti struktúra
A konfliktusfeloldási stílusok
A konfliktus megoldásának lépései A probléma tisztázása A személy vagy személyek különválasztása a problémától Az érzelmek kivonása a vitából Aktív figyelés, törekvés a probléma megoldására Demokratikus megoldás Az eredmények átbeszélése, így biztosítva a jobb megértést
A különböző magatartások jellemző megfogalmazásai Változatlanul az a véleményem, hogy... Ahogy mondtam, az a legésszerűbb... Ha nem csinálod meg, én... Jobban tennéd, ha... Tedd, ahogyan mondom... VERSENGÉS KOMPROMISSZUM- KERESÉS PROBLÉMA- MEGOLDÁS
A különböző magatartások jellemző megfogalmazásai VERSENGÉS KOMPROMISSZUM- KERESÉS PROBLÉMA- MEGOLDÁS Keressünk egy gyors megoldást... Elfogadom, hogy..., ha Te elfogadod, hogy... Fele-fele... Elégedj meg azzal, hogy... Hajlandó vagyok..., ha Te...
A különböző magatartások jellemző megfogalmazásai Nézzük meg együtt... Az talán kölcsönösen elfogadható, hogy... Abban nem értünk egyet, hogy... Az én álláspontom... Mi a Te álláspontod? Miben tér el a véleményünk? VERSENGÉS KOMPROMISSZUM- KERESÉS PROBLÉMA- MEGOLDÁS
A konfliktusok pozitív hatásai segít fenntartani a feszültség optimális szintjét, a különböző nézetek összeütközése gyakran eredményez kiváló ötleteket, a konfliktushelyzetben fellépő agresszív viselkedés nem szükségszerűen irracionális vagy destruktív, erősítheti a belső összetartást és az egységet, felhívja a figyelmet azokra a problémákra, amelyeknél változtatásra van szükség
A jó vitakultúra A konfliktusok nem mindig károsak egy szervezet életében, de csak akkor hasznosak, ha a cégnél kiegyensúlyozott vitakultúra van. A jó vitakultúra fő jellemzői: világos és megismerhető munkahelyi követelmények, a vezetés képes a munkafegyelem betartására, a súlyos konfliktusok esetén a vezető munkaköri kötelessége a beavatkozás, a viták elbírálásakor a vezető pártatlan döntéseket hoz.
„Legyen minden ember készen a hallgatásra, de késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra.” (Jak 1,19)