A cigányság mint páneurópai kisebbség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Kaposvár.
A szélsőjobboldal magyarországi megerősödése Reiner Roland Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 15.
Republikon Tolerancia-kutatások
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A legKISEBBSÉG is számít!
Pompsofmso mőpof őa A cigány identitás változása az asszimiláció és a szegregáció tükrében, avagy miért nem tudnak (akarnak?) integrálódni az iváni cigányok?
Magyarországi kisebbségek, magyar kisebbségek
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
A cigányság geopolitikája
A cigányság integrációja Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
Többség- Kisebbség Nyugat- Európában
Az angol nyelv diadalútja
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
INDIVISIBILITER ET INSEPARABILITER? Státustörvények és honosítás Európában Készítette: Szabó István.
Az Európai Unió története
A Szerb,Horvát,Román és Szlovák Nemzetiségi kultúra kibontakozása Készítette: Rezi Noémi.
Magyar diákok külföldön. Miért? Kaland? Állás? Referencia?
5. A népesség állampolgársága, nyelvi, etnikai, vallási összetétele
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Jönnek a törökök?! Törökország Európai Uniós csatlakozásának kérdése a migráció szemszögéből Szerencsés Viktória – OTDK 2011 ELTE TÁTK.
Jinnah ellentmondásos álma: Pakisztán. Az államiságra nézve veszélyt jelentő kihívások -politikai válság -szeparatista törekvések -korrupció a problémák.
Kisebbségi kultúrák.
EU II..
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
Politikai és szociálgeográfia I.
Védtelen „védett csoportok” A nemi és az etnikai diszkrimináció sajátosságai Kovács Edina.
Történelem – középszintű témakörök
Iskolánk futó projektjei
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
A határon túli magyar nyelvűség
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja Előadó: Oláh Anita Khetanipe Egyesület Cím: 7621 Pécs, Béri Balogh Ádám u.
ROMA KULTÚRA NAPJA ÁPRILIS 08..
C.E.P.M. - Bruxelles, 12 janvier 2005 C.E.P.M. - Bruxelles, 12 janvier 2005 A GM növények termelésének helyzete a világon és az EU-ban...
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
A magyarság őstörténete
1 / 17 Bíró Tamás március 27. A seprű: Héber-arámi kétnyelvűség A seprű Héber-arámi kétnyelvűség a zsidó közösségekben Bíró Tamás
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
Romák Magyarországon Pszifon november.
Európa regionális földrajza
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Nyelvet öltünk! Nyelv-történet Nyelv-újítás Nyelv-járás
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A cigányság helyzete Magyarországon 2007/08. tanév, 2. félév Mai magyar társadalom II. Páthy.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
Politikai és szociálgeográfia I.
VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I.
Kisebbségek és oktatás Svédországban Oktatáspolitika előadás Készítette: Mészáros Anikó Magyar-pedagógia V.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
A magyarországi cigányok csoportosítása nyelvi szempontból
Te is más vagy – Te sem vagy más
Demográfiai változások a XVIII. századi Magyarországon
A legKISEBBSÉG is számít!
33. EURÓPA FELOSZTÁSA.
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Előadás másolata:

A cigányság mint páneurópai kisebbség Kultúraközi kommunikációs és egyéb problémák

Ki a cigány? Három álláspont: 1. az, aki cigánynak vallja magát, 2. az, akit a magyar környezete annak tart 3. az, akit a cigány környezete annak tart Göring: „Hogy ki a zsidó, azt én mondom meg!” Miért mondta?

A páneurópai kisebbség fogalma Minden európai országban élnek cigányok. Számuk (becslés) 7-8 millió között lehet. Kétharmaduk Kelet-Európában él. Ennek okai: 1. a fejlettebb nyugati társadalom kevesebb munkalehetőséget kínált, 2. ott fokozottabb üldözésben volt részük: „török kémek”

Létszám-adatok Nyugat-Európa Ausztria: 20-25 ezer; 0,2-0,32 % Finnország: 9 ezer; 0,18 % Franciaország: 300 ezer; 0,5 % Hollandia: 35-40 ezer; 0,23-0,26 % GBR: 90-120 ezer; 0,16-0,2 % Spanyolország: 650-800 e; 1,7-2 % Svédország: 15-20 ezer; 0,17-0,23 %

Létszám-adatok Kelet-Európa Csehország: 250-300 ezer; 2,4-2,8 % Lengyelország: 40-50 ezer; 0,1 % Szlovákia: 500 ezer; 9,9 % Románia: 1,8-2,5 millió; 7,7-10,7 % Bulgária: 700-800 ezer; 7,8-8,9 % Magyarország: 550-600 ezer; 5,3-5,7 %

Számháború… 2000-es népszámlálási adatok: 190 ezer körüli létszám Mértékadó becslés a.): 5-600 ezer Mértékadó becslés b.): 7-800 ezer Egyes cigány értelmiségiek: 1 millió Az eltérések okai Tudományos előjelzés: 2015: 750 ezer (összlakosság: 9, 8 millió)

A cigányság eredete Vályi István komárom megyei református lelkész hollandiai tanulmányai idején tett megfigyelése a nyelvrokonságról Közlemények a császári és királyi örökös tartományokból c. folyóiratban jelent meg úttörő tanulmánya a hindi és cigány nyelv rokonságáról (1776).

A cigányság eredete Indiai eredet, indoeurópai nyelv A vándorlás oka (9-10 sz.) nem ismert. Az iszlám hódítás? Perzsia, Bizánc (sok görög szó a szókincsben), Balkán, Magyarország (Zsigmond király idején). A menlevelek szerepe („a törökök elől menekülünk, a fáraók népe vagyunk”)

Endonima és exonima Rom (e. sz.), roma (t. sz.): ‘ember, férfi, férj’; az indiai domb, domba törzs nevével hozzák kapcsolatba (ők is muzsikusok). Másik elmélet: a Róma, római szóval kapcsolatos (Bizánc révén) Angol gypsy: az Egyiptom szóból, oka Cigány: a görög acinganosz ‘őskeresztény, csavargó’ szóból. A magyarba a románból került (ţigan)

Endonimák Balkán, Kelet-Európa: rom, roma Spanyolország: ladino Németország: szinto, szinti Franciaország. manush

Indoeurópai nyelv. Bizonyítékok 18. sz. végén egy magyar kálvinista pap Hollandiában fedezi fel a cigány és a hindu rokonságát. Romani szavak: Duj, trin, pándzas, só, des, manus, me, tu, dand, meripe, phral, mas, dyes, vuna, mudaral, amal, lungo

Cigány szavak a magyarban. Argó és szleng kamel ‘szeret’, basheval ‘muzsikál’, chórel ‘lop’, pijel ‘iszik’, more ‘cigány’ (< hé, te cigány!), shavo ‘fiú’, shero ‘fej’, devla ‘ördög’, dílo ‘bolond, dilis’, bul (e.sz.), bulya (t. sz.) ‘fenék’ → ‘nő’, chaj ‘lánya vkinek’, phurde ‘fújjad’ → ‘cigánypurdé, cigány kisgyerek’, hohamno ‘csaló, hazug’ → ‘hóhányó’ (népetimológia), báro ‘nagy’,

Azonos eredetű szavak: szanszkrit, hindi, romani badra, bara, baro ‘nagy’ pibati, pi, pjel ‘iszik’ tata, tat, dad ‘apa’ vala, bal, bal ‘haj’ siras, sir, séro ‘fej’ tapta, tatta, tató ‘meleg’

Azonos eredetű szavak: szanszkrit, hindi, romani máya, main, me ‘én’ manusa, manusia, manus ‘ember’ hakke, hak, hakh ‘orr’ dirksati, dekh, dikh ‘lát’ svápti, sona, sov ‘alszik’ gharmá, gham, kham ‘nap’ paniya, pani, paj ‘víz’

A magyarországi cigányok csoportjai és anyanyelvük 1. Magyarcigányok, muzsikus cigányok, romungro: 65 %; magyar anyanyelvűek 2. Oláhcigányok (sátoros, kóbor vagy kolompár cigány): 25 %. Anyanyelvük: romani, amelynek legnagyobb nyelvjárása a lovári. Romániából jöttek a 19. sz. 2. felében. 3. Beás cigányok (vö. román baias). 8 % Anyanyelvük: a román archaikus változata. Romániából jöttek a 19. sz. végén.

Romani nyelvtudásuk szintje Magyarcigány: csak néhány százalék ismeri a romani nyelvet. Oláhcigány: 5–20 % ismeri jól a romani nyelvet, de sokkal többen ismerik kisebb mértékben. Beáscigány: 5–7 % beszéli már csak a beás nyelvet (=a román nyelv archaikus változata). A beások endonimája: cigan. A roma ‘oláhcigány’ a számára!!

Kommunikációs sajátosságok Nem egységes etnikum. Kb. 20-25 %-uk integrálódott. A rendszerváltás legnagyobb vesztesei (munkanélküliség, ennek oka) Ellentétes sztereotípiák: 1. romantikus kép, 2. előítéletes kép (etnikai csúfnevek, lexémák, szólások, közmondások) Törzsi, nomád szokások továbbélése. A magántulajdon hiánya a hagyományos cigány közösségben. Kollektivista kultúra (gádzsó, gádzsi) Maszkulin kultúra. A serdülőkor hiánya.

Verbális kommunikáció A Berstein-hipotézis érvényessége: kifinomult és korlátozott kód. Politikai korrektség: roma vagy cigány?? Mária Terézia és módszere: „újmagyarok”, Alfonso király: „nuevo castilliano” A dél-afrikai tanítónő esete (vicc) Cigánybűnözés vagy megélhetési bűnözés?? A cigány szó használatának tilalma hivatalos dokumentumokban (körözésben pld.). Helyesírási vita: cigány asszony vagy cigányasszony. Mást jelent a két szó?

Társadalmi problémák Munkahelyi diszkrimináció Lakóhelyi és iskolai szegregáció. Az általános iskolai népesség 7 %-a roma, a kisegítő iskolákban 50 % felett. A munkaképes férfiak kétharmada munkanélküli, ennek egyik oka: a 8. osztály után 20 % tanul tovább, a felsőfokú végzettségűek aránya 1 % alatt. Felülreprezentáltság: állami gondozottak, börtönpopuláció. Ennek lehetséges oka.

Lakáshelyzet 50-es évek: 40 % vándorol (vándorcigány), 30 % cigánytelepen vagy putriban, 30 % rendes házban él Ma vidéken: 70 % csökkentett értékű lakásokban él (telepek), már nem vándorolnak! Ma Budapesten: 65 % régi, leromlott bérházban él (gettósodás)

1. gettósodás (cigányfalvak, telepek, városrészek) Három fő probléma: 1. gettósodás (cigányfalvak, telepek, városrészek) 2. iskolai szegregáció 3. munkahelyi diszkrimináció

Megoldás… Mindkét fél erőfeszítése szükséges! Tanulási és munkalehetőségek biztosítása. Cigány értelmiség kinevelése (tanárok, bírók, rendőrtisztek!) Pozitív diszkrimináció ennek érdekében!

Forrásművek Dr. Dunai József: A romák őshazája és korai vándorlásuk. Kiadó és év megjelölése nélkül.