a Békéscsabai Tankerület 2014. április 17. 1
A köznevelési rendszer átalakulása: 2013. január elsejétől a volt önkormányzati fenntartású intézmények esetében az állam a fenntartó / esetenként működtető is az önkormányzat működtető 2
A KLIK FELÉPÍTÉSE Központi hivatal: Budapest, Nádor utca 32. Elnök vezeti, és gyakorolja: A munkáltatói jogokat A fenntartói és szakmai feladatok irányítását A működtetői feladatokat Tankerületek (területi szervek) 198 járási tankerület, élükön tankerületi igazgatók 19 megyeközponti tankerület (a jogkör ugyanaz, a feladatkör több) Köznevelési intézmények Intézményvezetők Pedagógusok, oktatást segítő munkatársak Működtetés esetén a támogató feladatokat ellátó munkatársak
Átadás – átvétel számokban Országos adatok: megállapodás 1297 önkormányzattal (2748 székhelyintézmény) 3000 alatti települések közül 682 helyen a KLIK a működtető is 3000 feletti települések közül 120 helyen működtet a KLIK, az önkormányzat hozzájárulást fizet 126 000 pedagógus 1 200 000 diák 4
Fenntartói főbb feladatok: Pedagógusok és pedagógiai munkát segítők bérének finanszírozása (üzemeltetés esetén egyéb bérek is) Intézményvezetők kinevezése (miniszter) Pedagógusok kinevezése, megszüntetés ( Klik elnök) Továbbá Pl.: Osztályok, csoportok számának engedélyezése Tantárgyfelosztás, továbbképzési program jóváhagyása Alkalmazotti létszám meghatározása Stb. (részben tankerületi igazgató is, átadott jogkör) 5
A működtető önkormányzatok A fővárosi kerületek A 3000 főnél nagyobb települések (120 átadta) A 3000 fő alatti települések önkormányzatai, ahol továbbra is vállalták a működtetést. (55 település) (miniszter felhatalmazás is kellett) Működtetés az oktatás technikai feltételeinek biztosítása dologi kiadások (villany, fűtés, takarítás, karbantartás, internet stb.) (Aki viseli gondját, az húzza hasznát!) 6
Tankerületi számok – Békés megye 68 székhelyintézmény (benne: Ped.int, Szakszolg) ebből: 17 szakképzési feladatot is ellát 4780 közalkalmazott 3590 pedagógus Diákok: 11.160 szakképző intézményben 4810 gimnáziumban 19.470 általános iskolában 229 telephely (B.cs.: 39) 114 helyen az üzemeltetési feladatok 7
Tankerületi számok - Békéscsaba 28 székhelyintézmény (benne: Ped.int, Szakszolg) ebből: 14 szakképzési feladatot is ellát 3000 közalkalmazott 2000 pedagógus 19.400 diák ebből: 11.000 szakképző intézményben 2900 gimnáziumban 5500 általános iskolában 127 telephely (B.cs.: 39) 80 helyen az üzemeltetési feladatok 27 településen 8
Tankerületi számok - Békés 3 székhelyintézmény ebből: 0 szakképzési feladatot is ellát 216 közalkalmazott 194 pedagógus 2444 diák ebből: 0 szakképző intézményben 0 gimnáziumban 1779 általános iskolában 15 telephely 7 helyen az üzemeltetési feladatok 7 településen 9
Tankerületi számok - Gyomaendrőd 5 székhelyintézmény ebből: 0 szakképzési feladatot is ellát 200 közalkalmazott 180 pedagógus 2351 diák ebből: 0 szakképző intézményben 271 gimnáziumban 2090 általános iskolában 16 telephely 2 helyen az üzemeltetési feladatok 4 településen 10
Tankerületi számok - Gyula 5 székhelyintézmény ebből: 1 szakképzési feladatot is ellát 293 közalkalmazott 268 pedagógus 2580 diák ebből: 11 szakképző intézményben 506 gimnáziumban 2077 általános iskolában 14 telephely 2 helyen az üzemeltetési feladatok 4 településen 11
Tankerületi számok - Mezőkovácsháza 7 székhelyintézmény ebből: 0 szakképzési feladatot is ellát 219 közalkalmazott 189 pedagógus 1744 diák ebből: 0 szakképző intézményben 0 gimnáziumban 1779 általános iskolában 16 telephely 7 helyen az üzemeltetési feladatok 8 településen 12
Tankerületi számok - Orosháza 6 székhelyintézmény ebből: 1 szakképzési feladatot is ellát 300 közalkalmazott 281 pedagógus 2810 diák ebből: 48 szakképző intézményben 928 gimnáziumban 1834 általános iskolában 16 telephely 1 helyen az üzemeltetési feladatok 4 településen 13
Tankerületi számok - Sarkad 6 székhelyintézmény ebből: 1 szakképzési feladatot is ellát 206 közalkalmazott 178 pedagógus 1754 diák ebből: 105 szakképző intézményben 211 gimnáziumban 1438 általános iskolában 4 telephely 5 helyen az üzemeltetési feladatok 7 településen 14
Tankerületi számok - Szarvas 3 székhelyintézmény ebből: 0 szakképzési feladatot is ellát 93 közalkalmazott 72 pedagógus 945 diák ebből: 0 szakképző intézményben 0 gimnáziumban 759 általános iskolában 8 telephely 6 helyen az üzemeltetési feladatok 3 településen 15
Tankerületi számok - Szeghalom 5 székhelyintézmény ebből: 0 szakképzési feladatot is ellát 255 közalkalmazott 224 pedagógus 2255 diák ebből: 0 szakképző intézményben 0 gimnáziumban 2255 általános iskolában 15 telephely 4 helyen az üzemeltetési feladatok 6 településen 16
Főbb feladatok Különösen: Az eredményesség javítása Esélyegyenlőség szegregációs mechanizmusok hatásainak mérséklése Együttműködés (tankerületek és humán ágazatok) Szinergiák a tervezésben, működésben, fejlesztésekben Szakszerű és egységes feladatellátás „Hiába alkotunk mi törvényeket, hiába dolgozunk mi ki végrehajtási utasításokat, minden azon múlik, hogy lesznek-e emberek, akik azt végre is tudják hajtani.” Gróf Klebelsberg Kuno 1924.Beszédei stb. 511. l.
Sokszínűen, de egységben és rendszerben 18 18
A rendszer Ami nem változott: Az egyediség, a sokszínűség Az intézményt az igazgató vezeti A teljes szakmai munka irányítása és annak felelőssége Munkaszervezés (jogszerűség, szakszerűség, gazdaságosság, humán, és tárgyi eszközök, hatóságok által ellenőrzött feltételek stb.) 19 19
A rendszer Ami változott: A gazdálkodás jogköre A kötelezettségvállalás jogköre A kinevezési jogkörök 20 20
A rendszer Ami változott: A finanszírozás A tervezés Az erőforrásokkal való gazdálkodás A szemlélet A lehetőségek 21 21
A rendszer 1. A finanszírozás Normatív finanszírozás helyett feladatfinanszírozás Költségvetése a KLIK-nek van Források lehívása a Magyar Államkincstár rendszerén keresztül történhet Kötelezettségvállaló a tankerületi ig. 22 22
A rendszer logisztika 2. A tervezés (felértékelődött, kibővült a köre) Különösen: Éves munkaterv (amennyire lehet részletesebben) Beszerzések (a forrás időben való biztosítása miatt) (alapfokú int.ben is! Pl.technika tantárgy alapanyaga) Versenyek logisztika 23 23
A rendszer 3. Erőforrásokkal való gazdálkodás Munkáltató a KLIK (munkavégzés helye az intézmény) A továbbképzések szervezése (összhang a rendszer és az egyén érdekei között) Kubatúra és tárgyi eszközök (használni és nem birtokolni!) 24 24
A rendszer Különösen: Rendszerszemlélet, rendszerben való gondolkodás 4. A szemlélet Különösen: Rendszerszemlélet, rendszerben való gondolkodás Észrevenni a lehetőséget és élni a lehetőséggel (megváltozott a korábbi „enyém, tied, mienk”) 25 25
A rendszer 5. A lehetőségek (előnyök és felelősség) A nemzetgazdasági és piaci igényekre, ill. felelős minisztériumok által megfogalmazott elvárásokra nagyobb hatékonysággal tud reagálni a rendszer A normatíva (egy fő = pénz) megszerzése helyett, a feladat kaphat nagyobb hangsúlyt Ebben a rendszerben hatékonyabb tud lenni a pályaválasztáshoz munkavállaláshoz kapcsolódó ismeretek átadása 26 26
A rendszer 5. A lehetőségek (egyben előnyök és felelősség) A szakképzésben meglévő eszközpark a nem csak egyes intézményeket szolgálhat alacsony kihasználtsági fokkal (nem birtokolni) Az üzemeltetési feladatok ellátása egyben szakképzési bázist biztosít(hat) az alapozó szakasz számára 27 27
A felelősség Az oktatás (szakképzés) a nemzetgazdasági stratégia kiszolgálója: Nappali rendszer a hosszú és középtávú célokat A felnőttképzés rugalmasan a napi igényeket A Békéscsabai Tankerületben: Középfokú köznevelési intézmény: 15 Ballagó diákok: 2980 fő Ebből, kilépő a munkaerő piacra :~2000 fő A kommunikáció ( „üzenet a külvilágnak” ) 28
Köszönöm a figyelmet! „Egynek minden nehéz; soknak semmi sem lehetetlen.” „Azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk.” Széchenyi István