Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakképzés jelene és jövője
Advertisements

Egy innováció nyomában
SZÉLSŐJOBBOLDALI HALLGATÓI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA Sőrés Anett A Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciája, Miskolc,
Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A tanári munka értékelése
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
SZÉLSŐJOBBOLDALI HALLGATÓI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA Sőrés Anett A Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciája, Miskolc,
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Művelődés és szórakozás
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
„ …mindig többek lehetünk, mint amik vagyunk,
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
Társadalmi háttér és mobilitás Educatio – DPR Február 8. Budapest.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából”
MIGRÁCIÓ ÉS MUNKAERŐ MOBILITÁS
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezetők: Dr. Krémer Balázs, Farkas Éva XXX. OTDK. Budapest, 2011. 04. 14 – 16.

Miről lesz szó az előadásban? Elméleti megalapozás Szelekció az iskolarendszerben – iskolai életútmodellek A szakiskolai képzés funkciói Hipotézisek Az eredmények bemutatása Vizsgált dimenziók Kutatási módszerek Főbb megállapítások

Iskolai szelekció A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése Szelekciós állomások – differenciálódó iskolai életpályák A szelekció és a szegregáció összefüggései

Milyen esélyeik van az alacsony végzettségűeknek? Kik az alacsony végzettségűek? A szakiskolák presztízsvesztése (Liskó 2006, Sági 2003, Torraco 2007)

Mit ér a szakmunkásvégzettség?

Hipotézisek A nyolc osztály és a szakiskola elvégzése több dimenzióból is egyenértékűvé vált Kompetenciák Elhelyezkedési esélyek Bérelőny Az alacsony végzettségűek alternatív stratégiákkal rendelkeznek oktatási hátrányaik kompenzálására

A módszerről Kvantitatív elemzés Innotárs: „Munkavállalási és Munkakeresési hajlandóság az alacsony foglalkoztatási szegmensekben” , kutatásvezető: Dr. Krémer Balázs N = 991 fő, 16-64 év (átlagéletkor: 41,98 év) Adatfelvétel: 2009-2010. ősz/tél Véletlen minta (Random walking és születésnap-módszer) Klaszter-analízis

A minta szocio-demográfiai jellemzői

Eredmények

Hol válnak el az iskolai pályák Hol válnak el az iskolai pályák? Mi eredményezi a „magasabb” végzettséget? Már a gimnázium elkezdése is minőségi ugrást eredményez az iskolai karrierben A szakmunkás végzettség nagyobb esélyeket hordoz magában a nyolc általánosnál A „magas” iskolázottsághoz magasabb tanfolyami aktivitás is kapcsolódik

Tudatos mobilitási stratégiák márpedig nincsenek A „magas” végzettségűek több mint 85%-a legalább reprodukálja szülei státuszát Tudatos mobilitási stratégiákról azonban nem beszélhetünk (max. 7%)

Kevesebb kudarc, magasabb végzettség Az iskola belső mechanizmusainak hatása A „magas” végzettségűeket egyértelműen kevesebb kudarc éri az iskolai pálya során Az általános iskolai megerősítés hatással van a továbbtanulásra

Mit ér a szakmunkás végzettség? A szakmunkás végzettség kompetencia-többlettel jár A szakma megszerzése azonban nem kamatoztatható sem az elhelyezkedés, sem a bérek tekintetében

Következtetések A 8 általános iskolai és a szakiskolai végzettség között van minőségi különbség a kompetenciák tekintetében – mégis a gimnázium elkezdése jelenti a nagy választóvonalat A szakmunkás végzettségűek mégsem tudnak a szakmájukban elhelyezkedni, bérelőnyük sincs az alacsonyabb végzettségűekhez képest A státuszreprodukció nem tudatos – a lefelé irányuló intergenerációs mobilitást elsősorban a lemorzsolódás okozhatja

Oktatáspolitikai javaslatok Az iskolarendszerű képzésben oktatott szakmák alkalmazkodása a piaci igényekhez Az iskolarendszeren kívüli képzések összehangolása a szakmunkásképzéssel A szelekciós eszközös elérhetővé tétele az alacsonyabb kvalitásokat igénylő intézményekben is A megszerzett kompetenciák kihasználásának elősegítése

Sőrés Anett (sanett88@gmail.com) Köszönöm a figyelmet! Sőrés Anett (sanett88@gmail.com)