Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezetők: Dr. Krémer Balázs, Farkas Éva XXX. OTDK. Budapest, 2011. 04. 14 – 16.
Miről lesz szó az előadásban? Elméleti megalapozás Szelekció az iskolarendszerben – iskolai életútmodellek A szakiskolai képzés funkciói Hipotézisek Az eredmények bemutatása Vizsgált dimenziók Kutatási módszerek Főbb megállapítások
Iskolai szelekció A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése Szelekciós állomások – differenciálódó iskolai életpályák A szelekció és a szegregáció összefüggései
Milyen esélyeik van az alacsony végzettségűeknek? Kik az alacsony végzettségűek? A szakiskolák presztízsvesztése (Liskó 2006, Sági 2003, Torraco 2007)
Mit ér a szakmunkásvégzettség?
Hipotézisek A nyolc osztály és a szakiskola elvégzése több dimenzióból is egyenértékűvé vált Kompetenciák Elhelyezkedési esélyek Bérelőny Az alacsony végzettségűek alternatív stratégiákkal rendelkeznek oktatási hátrányaik kompenzálására
A módszerről Kvantitatív elemzés Innotárs: „Munkavállalási és Munkakeresési hajlandóság az alacsony foglalkoztatási szegmensekben” , kutatásvezető: Dr. Krémer Balázs N = 991 fő, 16-64 év (átlagéletkor: 41,98 év) Adatfelvétel: 2009-2010. ősz/tél Véletlen minta (Random walking és születésnap-módszer) Klaszter-analízis
A minta szocio-demográfiai jellemzői
Eredmények
Hol válnak el az iskolai pályák Hol válnak el az iskolai pályák? Mi eredményezi a „magasabb” végzettséget? Már a gimnázium elkezdése is minőségi ugrást eredményez az iskolai karrierben A szakmunkás végzettség nagyobb esélyeket hordoz magában a nyolc általánosnál A „magas” iskolázottsághoz magasabb tanfolyami aktivitás is kapcsolódik
Tudatos mobilitási stratégiák márpedig nincsenek A „magas” végzettségűek több mint 85%-a legalább reprodukálja szülei státuszát Tudatos mobilitási stratégiákról azonban nem beszélhetünk (max. 7%)
Kevesebb kudarc, magasabb végzettség Az iskola belső mechanizmusainak hatása A „magas” végzettségűeket egyértelműen kevesebb kudarc éri az iskolai pálya során Az általános iskolai megerősítés hatással van a továbbtanulásra
Mit ér a szakmunkás végzettség? A szakmunkás végzettség kompetencia-többlettel jár A szakma megszerzése azonban nem kamatoztatható sem az elhelyezkedés, sem a bérek tekintetében
Következtetések A 8 általános iskolai és a szakiskolai végzettség között van minőségi különbség a kompetenciák tekintetében – mégis a gimnázium elkezdése jelenti a nagy választóvonalat A szakmunkás végzettségűek mégsem tudnak a szakmájukban elhelyezkedni, bérelőnyük sincs az alacsonyabb végzettségűekhez képest A státuszreprodukció nem tudatos – a lefelé irányuló intergenerációs mobilitást elsősorban a lemorzsolódás okozhatja
Oktatáspolitikai javaslatok Az iskolarendszerű képzésben oktatott szakmák alkalmazkodása a piaci igényekhez Az iskolarendszeren kívüli képzések összehangolása a szakmunkásképzéssel A szelekciós eszközös elérhetővé tétele az alacsonyabb kvalitásokat igénylő intézményekben is A megszerzett kompetenciák kihasználásának elősegítése
Sőrés Anett (sanett88@gmail.com) Köszönöm a figyelmet! Sőrés Anett (sanett88@gmail.com)