XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2011. április 14-16 FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nevelőszülői gondoskodás a fővárosban
Advertisements

Pályázati megbeszélés a résztvevő összes kollégának BRAVIA TEREM, JÚNIUS 18. KÉSZÍTETTE: KATONA KRISZTINA TÁMOP /
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A projekt szakmai előzményei Tóth Mónika TÁMOP / Tóth Mónika.
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az eEgészség Program Az eEgészség Program A Fogyatékkal élők portálja első félév.
Az eEgészség program Fogyatékkal élők portálja kialakításának projekt előkészítése Szikora Tamás,
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Szakmai hét ig Vokony Éva: Bölcsődei ellátás Budaörsön
A kutatási program rövid bemutatása
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A nevelés stílusa.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Statisztika Érettségi feladatok
Kompetencia alapú programcsomag bevezetése az óvodában
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
Fogyatékosügyi portál előkészítése Projekt szakértő: Szikora Tamás.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
EGYENLŐ ESÉLYŰ HOZZÁFÉRÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKHOZ SZMM, OFT Horváth Péter, szakmai tanácsadó, titkár június 17.
Speciális képzést nyújtó oktatási intézmények tapasztalatai a pályaválasztás terén Somogy Megyei Önkormányzat Duráczky József Egységes Gyógypedagógiai.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Integráló iskolák a közoktatásban
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
A tanulói jelentés.
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
Óvodamódszertan II. fokozati vizsgára.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
Szeretettel köszöntöm
Integráció és inklúzió
Példa egy ppt prezentációhoz
Az integráció fogalma:
Internet a családban Székely Levente –
Úton az inklúzió felé Szombathely, Bercsényi u tel./fax: 94/
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
„Helló barátom!" - közösségi szolgálatra felkészítő tréning sorozat „Tanévzáró Suli – Buli” „Helló nyár, helló barátom!” - komplex nyári vakáció „Viszlát.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
Vakok és Gyengénlátók Közép- Magyarországi Regionális Egyesülete Cím: 1146 Budapest, Hermina út 57. Tel: (1) Web:
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
  Mit jelent a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata a gyerekek számára?
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA

A dolgozat szerkezete 1. Elméleti rész 2. Kutatási rész 3. Következtetések 4. Melléklet

1. Elméleti rész  Definíciók a fogyatékosság fogalmára: - nemzetközi meghatározás - belföldi meghatározás  Családi szerepek: - apa szerepe a sérült gyermeket nevelő családban - anyai szerep a sérült gyermeket nevelő családban - egészséges testvérek szerepe  Szakemberek kapcsolata a családdal.

2. Kutatási rész 1. Romániában élő fogyatékos személyek statisztikája. 2. Saját kutatás bemutatása.

2.1. Romániában élő fogyatékos személyek statisztikája Forrás: ANPH 2009 (december 31)-es jelentése Összes fogyatékos személy gyerek: Felnőtt: Családban élők Gyerek Felnőtt Intézményben élők Gyerek 58 Felnőtt

A fogyaték típusa szerinti százalékos megoszlás: Forrás: ANPH 2009 (december 31)-es jelentése

2.2. Saját kutatás bemutatása A bemutatott kutatás csak az ELŐFELMÉRÉST foglalja magába.  Vizsgált sokaság: - 12 intézmény fogyatékos gyermek (83 fiú és 57 lány)  Kutatás módszerei: - véletlen szerű minta (n=140) - saját készítésű táblázat Hipotézis: a szülők általában nem vállalnak következő gyermeket (fogyatékos gyermekeknek inkább nincs kisebb testvérük).

A minta bemutatása  Fogyatékos személyek száma a felmért intézményekben:

Intézmények Fogyatékos személyek száma Fogyatékos személyek százalékban Speciális Integrált Oktatás-I-IV osztály- Kolozsvár117.9% Gaál Mózes Általános Iskola-Speciális Osztály-V-VI.-Barót128.6% Máltai Óvoda- Kolozsvár1913.6% Integrált Játszóház-Csemete Óvoda- Kolozsvár1510.7% Hisszük, hogy fontosak vagyunk Egyesület- Barót117.9% Cimbora Óvoda-Napsugár Speciális Csoport- Barót96.4% Gaál Mózes Általános Iskola-I-IV. Speciális Osztály- Barót96.4% Közösségi Szolgáltatási Komplexum-Barót2014.3% AXA Központ- Kolozsvár21.4% Máltai Segélyszolgálat- Kolozsvár42.9% Hallássérültek Óvodája- Kolozsvár139.3% Hallássérültek Iskolája V-VI-Osztály- Kolozsvár1510.7% ÖSSZESEN %

 A kutatásban előforduló betegségek és százalékos megoszlása: Fogyatékos gyermek betesége Fogyatékos személyek számaSzázalékos megoszlás hallás sérült2316.4% értelmi fogyatékos mozgás sérült autista tanulási zavarok hallmozottan sérült látás sérült ÖSSZESEN

 A kutatásban előforduló betegségek és százalékos megoszlása: Fogyatékos gyermek betesége Fogyatékos személyek számaSzázalékos megoszlás hallás sérült2316.4% értelmi fogyatékos % mozgás sérült autista tanulási zavarok hallmozottan sérült látás sérült ÖSSZESEN

 A kutatásban előforduló betegségek és százalékos megoszlása: Fogyatékos gyermek betesége Fogyatékos személyek számaSzázalékos megoszlás hallás sérült2316.4% értelmi fogyatékos % mozgás sérült1913.6% autista tanulási zavarok hallmozottan sérült látás sérült ÖSSZESEN

 A kutatásban előforduló betegségek és százalékos megoszlása: Fogyatékos gyermek betesége Fogyatékos személyek számaSzázalékos megoszlás hallás sérült2316.4% értelmi fogyatékos % mozgás sérült1913.6% autista64.3% tanulási zavarok hallmozottan sérült látás sérült ÖSSZESEN

 A kutatásban előforduló betegségek és százalékos megoszlása: Fogyatékos gyermek betesége Fogyatékos személyek számaSzázalékos megoszlás hallás sérült2316.4% értelmi fogyatékos % mozgás sérült1913.6% autista64.3% tanulási zavarok2014.3% hallmozottan sérült látás sérült ÖSSZESEN

 A kutatásban előforduló betegségek és százalékos megoszlása: Fogyatékos gyermek betesége Fogyatékos személyek számaSzázalékos megoszlás hallás sérült2316.4% értelmi fogyatékos % mozgás sérült1913.6% autista64.3% tanulási zavarok2014.3% hallmozottan sérült 32.1% látás sérült ÖSSZESEN

 A kutatásban előforduló betegségek és százalékos megoszlása: Fogyatékos gyermek betesége Fogyatékos személyek számaSzázalékos megoszlás hallás sérült2316.4% értelmi fogyatékos % mozgás sérült1913.6% autista64.3% tanulási zavarok2014.3% hallmozottan sérült 32.1% látás sérült32.1% ÖSSZESEN

 A kutatásban előforduló betegségek és százalékos megoszlása: Fogyatékos gyermek betesége Fogyatékos személyek számaSzázalékos megoszlás hallás sérült2316.4% értelmi fogyatékos % mozgás sérült1913.6% autista64.3% tanulási zavarok2014.3% hallmozottan sérült 32.1% látás sérült32.1% ÖSSZESEN %

 A minta eloszlása annak függvényében, hogy van-e testvére:

 Fogyatékosság típusa szerint a testvérek száma: Fogyaték típusa Testvérek száma Egy testvérKét testvérHárom testvérHáromnál több Látás sérült1010 Halmozottan sérült1110 Tanulási zavarok3653 Autista4000 Mozgás sérült Értelmi fogyatékos26639 Hallás sérült8402 Összesen

 Fogyatékosság típusa szerint a testvérek száma: Fogyaték típusa Testvérek száma Egy testvérKét testvérHárom testvérHáromnál több Látás sérült1010 Halmozottan sérült1110 Tanulási zavarok3653 Autista4000 Mozgás sérült Értelmi fogyatékos26639 Hallás sérült8402 Összesen

 A fogyatékos gyermekek testvéreinek növekedési sor szerinti megoszlása:

3. Következtetés  A felmért intézményekben levő gyermekek több mint felének van testvére (70,7%) figyelmen kívül hagyva, hogy a sérült gyermek az elsőszülött vagy sem, ha viszont azt nézzük hogy a fogyatékos gyermek után milyen arányban vállalnak gyermeket, akkor arra jövünk rá, hogy 32%-ka vállalt gyereket a kutatásban.  Az adatok szerint legnagyobb arányban a szülők csak egy gyermeket vállalnak ha az elsőszülött gyermek fogyatékos, ha viszont az elsőszülött gyermek egészséges, akkor a családok gondolkozás nélkül vállalnak gyermeket.

4. Melléklet  Hallássérült gyermekek

4. Melléklet  Down- kóros gyermek (értelmi fogyatékosság)

4. Melléklet  Mozgássérült gyermek

4. Melléklet  Látássérült fiatal

4. Melléklet  Halmozottan sérült gyermek

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! „Csináljon bármit, ami nyitogatja szemét és eszét, szaporítja tapasztalatait. Ő azt hiszi: csak játszik. De mi már tudjuk, mire megy a játék. Arra, hogy e világban, otthonosan mozgó, eleven eszű és tevékeny ember váljék belőle.” (Varga Domokos)