Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
1. Előzmények 1.1. Nemzetközi kitekintés Németország, Belgium, Hollandia, Svájc: az egészségbiztosítás mindenhol az egészségügyi ellátás legfőbb finanszírozója de: eltérő intézményes keretek Szlovákia: Egészségügyi Ellátás Felügyeleti Hivatala Felügyeleti szerv alakul a betegjogok védelmére: felügyeli az egészségügyi ellátás minőségét az egészségbiztosítási szabályok kikényszerítésére: ellenőrzi az egészségbiztosítás standard színvonalát
1.2. Hazai viszonyok az erre vonatkozó szabályozás időszerű és szükséges volt, mert: társadalmi érdek: a biztosítottak érdekei megkívánják, hogy az egészségbiztosítás rendszere biztonságos, ellenőrizhető, kiszámítható és a változásokhoz rugalmasabban igazodó legyen a kormányprogramban megfogalmazott prioritásként szerepel az erre vonatkozó szabályozás fő irányvonala: betegjogok védelme biztosítottak fogyasztóvédelme: nyilvános minőségértékelési rendszer kialakítása révén az egészségügyi szolgáltatók működésének figyelemmel kísérése egészségbiztosítók működésének ellenőrzése
2. Az Egészségbiztosítási Felügyelet alapítása az egészségbiztosítás hatósági felügyeletéről szóló 2006. évi CXVI. törvény (Ebftv.) 2007. január 1-jével létrehozta az Egészségbiztosítási Felügyeletet 2007. január 19-én az egészségügyi miniszter aláírta az alapító okiratot 2007. január 20.: az elnök kinevezése 2007 februárjától a Felügyelet megkezdte működését folyamatban van a szervezeti és működési szabályzat jóváhagyása
3. Az Ebftv.-ben meghatározott alapvető feladat- és hatáskörök az egészségbiztosítási szolgáltatást igénybe vevők jogainak védelme az egészségbiztosítók, továbbá az egészségügyi szolgáltatók szakmailag, minőségileg, a törvényeknek és az egészségügyi szolgáltatást igénybe vevők érdekeinek megfelelő működésének ellenőrzése az egészségbiztosítási szolgáltatások − beleértve a gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátást is − teljesítésének ellenőrzése
4. A Felügyelet fontosabb feladatai I. hatósági eljárás lefolytatása panaszügyekben (általános jellegűek, vizitdíj-specifikus, várólistával kapcsolatos) egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségének, minőségének ellenőrzése egészségügyi szolgáltatók ellenőrzése minőségbiztosítási rendszer kialakítása és működtetése egészségbiztosítás keretében kötött finanszírozási szerződések általános szerződési feltételeinek jóváhagyása
4. A Felügyelet fontosabb feladatai II. egészségbiztosítók jogszabályok szerinti működésének ellenőrzése egészségbiztosítási szolgáltatások kapacitása biztosításának ellenőrzése hatósági jogalkotás (jogszabály-kezdeményezés, javaslattétel, véleményezés) hatósági engedélyezés és nyilvántartások vezetése az egészségbiztosítási rendszer helyzetének értékelése a gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátással kapcsolatos kontrollfeladatok ellátása
5. Szervezeti keretek A Felügyelet összlétszáma: max. 64 fő Elnök Felügyeleti Tanács Elnökhelyettes 5 feladatspecifikus főosztály: Jogi és hatósági főosztály Ellenőrzési főosztály Módszertani és informatikai főosztály Kommunikációs főosztály Gazdasági főosztály
6. Kezdeti kihívások és kezelésük I. 6.1. Célok a Felügyelet valamennyi feladatát mielőbb akadálytalanul elláthassa, a Felügyelet tevékenységéről a lakosság széles körű tájékoztatása
6. Kezdeti kihívások és kezelésük II. 6.2. Milyen eszközökkel valósítjuk meg a fenti célokat? panaszügyek kezelése már az első napoktól kezdve: a biztosítottak mielőbb eljuttathassák a Felügyelethez panaszaikat; ezzel kapcsolatban elértük: ügyfélszolgálat működtetése (személyesen, telefonon, e-mailen): 2007. február 9. óta ideiglenes honlap közzététele lakossági tájékoztatás céljából: 2007. február 5. óta működik elnöki sajtónyilatkozatok: folyamatosan a Felügyelet hatáskörébe tartozó feladatokról és ezek részletszabályairól való tájékoztatás megjelenítése, valamint az Ebftv.-ben előírt közzétételi kötelezettségek teljesítése a www.ebf.hu című végleges honlapon
6. Kezdeti kihívások és kezelésük III. hatékony és gördülékeny ellenőrzési eljárások lefolytatása – ellenőrzési módszertan kidolgozása szükséges az egészségügyi szolgáltatások minőségének ellenőrzése – saját minőségértékelési rendszer kialakítása szükséges a gyógyszerismertetőkre, gyógyszerismertetési tevékenységre vonatkozó új eljárásrend érvényesítése: a feladatok zökkenőmentes átvétele az Országos Gyógyszerészeti Intézettől
Köszönöm figyelmüket!