Kovács Ildikó (EME, Budapest) Lelovics Zsuzsanna (PTE ETK, Pécs)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Reform ételek kutatás Trend International Market Research Kft.
Advertisements

Kutatási eredmények Az Évgyűrűk Magánnyugdíjpénztár ügyfelei között végzett telefonos közvéleménykutatásról 2008 Április.
A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A Nemzeti Iskolagyümölcs-program jelentősége – hazai gyakorlatok, értékelés Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár Budapest,
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
A dohányzás visszaszorítása érdekében megvalósuló program Segítség - a dohányfüst - mentes életért május 31.
Image kutatások helye, szerepe a gyógyszeripari piackutatásokban
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Brüsszel milyen messze van
Aktív, egészséges életmód alsó tagozatos diákoknak
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
A GYÓGYTURIZMUS HELYZETE MAGYARORSZÁGON, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI (THE POSITION OF MEDICAL TOURISM IN HUNGARY AND ITS DEVELOPMENT OPPORTUNITIES) Készítette:
Idős betegek dialízis kezelésének orvosi, pszicho-szociális és
Hallgatói elégedettség mérésének előzetes eredményei Polgár J. Péter – Kovács Ernő.
Budapest, február 25. Kötik-e a cégek termékeikhez a fogyasztót, és ha igen hogyan?,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’ VIII.
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben” IX. Országos Konferencia Budapest, február 23–24. Mit esznek a Szigetlakók, és mit gondolnak.
Kertész Balázs Szinapszis Kft. Kutatási igazgató
Csecsemők táplálási szokásai Magyarországon
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A borpiac kibővítése az Internet segítségével Készítette: Fancsali Éva, Sárossy Gábor, Stverteczky András, Szabó István.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Tejfogyasztási szokásaink a demográfiai változások tükrében
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Magatartástudományi Intézet
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Oktatás kiemelkedő fontossága
Aktív, egészséges életmód alsó tagozatos diákoknak
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b  Tel: :   Web:
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Helyettesítő termékek a tej esetében
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, 2012
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Internet a családban Székely Levente –
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Mennyire modern a hazai elit?. 2 Mennyire modern a hazai üzleti elit… … információszerzésben? … médiafogyasztási szokásaiban? … életmódjában?
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Előadás másolata:

Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Kovács Ildikó (EME, Budapest) Lelovics Zsuzsanna (PTE ETK, Pécs) Lenkovics Beatrix (BGF KVIFK, Budapest) Marketing, public relations és reklám az egészségügyben 11. Országos Konferencia Budapest, 2008. február 21–22.

„Egyetemisták Egészséges Táplálkozásáért” (EGYET Program) Nem reprezentatív, név nélküli kérdőíves felmérés Nappali tagozatos felsőoktatási hallgatók körében Az egyetemisták megítélése életmódjukról és táplálkozási szokásaikról, valamint a Szívbarát termékekről A Szívbarát program által 2006–2007-ben folytatott EGYET Program keretében összesen 681 fiatal felnőttet kérdeztünk meg A válaszadók közül 184 férfi és 497 nő, átlagos életkor 22,0, SD 2,8) között 2006-ban indítottuk az EGYET Programot, a megkérdezéseket előbb budapesti (BGF) majd vidéki (Szolnok) egyetemisták körében végeztük.

A megkérdezett hallgatók Szolnoki Főiskola, Turizmus-vendéglátás szak: 197 fő, BGF KVIF Turizmus-vendéglátás alapszak, vendéglátás és szálloda szakirány: 150 fő, BGF KVIF Turizmus-vendéglátás alapszak, idegenforgalom és szálloda szakirány: 36 fő, BGF KVIF Kereskedelem és marketing alapszak, kereskedelem szakirány: 242 fő, Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar, Dietetikus szak: 56 fő. A megkérdezett hallgatók döntő többségének leendő szakmája kapcsolatban áll a táplálkozással, így – véleményünk szerint – átlagon felül motiváltnak voltak.

„Mennyire folytatsz egészséges életmódot?” Az „egészséges” vagy „teljes mértékben egészséges életmódot” folytatók a teljes vizsgált populáció 24%-át teszik ki (163 fő) 45 férfi (27,6%) és 118 nő (72,4%) átlagos életkor 22,0 év (SD érték 2,9) A fiatalok közepesen elégedettek életmódjukkal, mindössze 24%-uk gondolja, hogy mindent megtesz egészségéért.

Kutatásunk alapja, hipotézisünk Kutatásunk alapja a McGuire házaspár tanulmánya a spontán énkép alakulásáról, amely szerint spontán önjellemzésben azok a tulajdonságok lesznek hangsúlyosak, amelyekben különbözik a személy az őt körülvevő csoport átlagától. Vajon az egészséges életmódról alkotott képet mennyiben befolyásolja az adott környezet? Más-e a saját életmódunkról alkotott képünk különböző szituációkban és közösségben? A hallgatók egészséges táplálkozásról alkotott képét az otthoni és a munkahelyi körülmények közötti szokások kapcsán vizsgáltuk.

Otthoni körülmények között A hallgatók közül öten (az egészséges életmódot élőnek magukat tartók csoportban ez 3,1%-nak felel meg) nem reggeliznek és nem vacsoráznak, további tizenkét fő pedig nem rendszeresen reggelizik vagy vacsorázik. A napi táplálkozási ritmusban táplálkozás-élettani szempontból a hallgatók 68,1%-ánál (111 fő) a reggeli és a vacsora fogyasztásában (rendszeresség, megítélés) kifogásolni valót talál a szakember. Megjegyezzük, hogy a másik csoportban ez az arány 82,8%, tehát a korosztály táplálkozási szokásaihoz képest egy kicsit jobb a szokásokat vizsgálva a helyzet, azonban messze elmarad a kívánatostól.

Munkahelyi körülmények között A hallgatók 58,4%-a fogyaszt friss, főtt (meleg) ételt ebédre, ugyanakkor 6,7%-uk(!) hétköznap nem ebédel, ez vizsgálatunkban 11 főt (3 férfi és 8 nő) jelent. Jellemzően hideg ételt 35-en (21,6%), illetve otthon készített ételt 22-en (13,3%) fogyasztanak. A nem egészséges életmódot folytatók 13,7%-a nem ebédel hétköznaponként, tehát kétszer annyian, mint az egészséges életmódot vallók között.

Mikor, mit és miként eszel? Az egészséges életmódot folytatók 17,8%-a nem reggelizik. Ebédelni 6,7%-uk nem szokott, vacsorát 8,6% nem fogyaszt. Általában a hideg vacsora jellemző (55,9%), illetve a meleg ebéd (71,7%).

Színhelytől független – Szoktál-e nassolni? Nassolni az egészséges életmódot folytatók „tábora” 68,1%-a szokott. A megkérdezettek 68,1%-a nassol. Ez az arány a másik csoportban 79,3%.

„El lehet kerülni a szív-ér rendszeri betegségeket?” mindenkinek lesz ilyen A megkérdezett egyetemisták tudják, hogy az egészséges életmód a legfontosabb (92%).

„Megnézed-e élelmiszer-vásárláskor a címkén?” Kíváncsiak voltunk, hogy ezek a fiatalok, akik munkájuk során szoros kapcsolatban lesznek a táplálkozással, mennyire tudatos vásárlók? Úgy tűnik, inkább árérzékenyek (74,4%), és a minőség megőrzésére ügyelnek (60,6%). A tápanyagtartalmat mindig vagy általában 52,8% figyeli, az összetételt még többen (61,9%). A tanúsító védjegyeket mindössze 26,7% keresi mindig vagy általában.

„Milyen élelmiszer-tanúsító védjegyet ismersz?” Ismer „valamit” Ebből következik, hogy kevesen (44,8%) ismernek tanúsító védjegyeket. Gyakori, hogy nem tudják, mi az élelmiszer-tanúsító védjegy, így például ÁNTSZ, OÉTI, állatorvos stb. válaszokat is kaptunk.

„Ismersz Szívbarát termékeket?” n=163 Kellemesen csalódtunk azonban a Szívbarát termékek ismertségét tekintve. Mindössze 7,4% nem ismer egyáltalán ilyen termékeket, 66,4% többet is, 12,9% tudatosan keresi is ezeket.

Szívbarát termékek Szívbarát termékek

Szívbarát kritériumok Nátriumszegény, hozzáadott konyhasót nem tartalmaz. Energiaszegény, hozzáadott cukrot nem tartalmaz. Élelmi rostokban gazdag. Zsírszegény. Előnyös zsírsav-összetételű. A Szívbarát kritériumokat e körben mindenki ismeri. 10 élelmiszercsoportban lehet pályázni, természetesen az egyes csoportokban nem kell minden kritériumnak megfelelni (a zsíradáékoknál pl. a rosttartalom nem követelmény, de a nátriumtartalom igen!).

Szívbarát termékek ismertsége n=163 Fehér színnel jelöltük azokat, akik ismerik az egyes termékeket, pirossal pedig, akik ezeket a termékeket Szívbarát termékként ismerik. Egyértelmű a Flora termékek ismertsége (a margarinról 84,7%, a majonézről 46,6% tudja, hogy Szívbarát). A nemrégiben védjegyezett termékek (Okos tojás, Olajessimo) még kisebb.

„Mi jellemzi a szívbarát ásványvizet?” A Szívbarát termékek előnyös tulajdonságainak kihangsúlyozásában még van mit javítani a kommunikáción. Nem könnyű kérdés, még szakembernek sem: mitől szívbarát egy ásványvíz. A válaszok nagy szórást mutattak, a helyes választ csak kevesen tudták (14,7%).

Összefoglalás Összeállított kérdőívünk alapján a jelen vizsgált táplálkozási szokások közül a legnagyobb hibának a hétköznapi ebéd elmulasztását tartjuk. A 11 hallgató közül, aki nem ebédel, négyen reggelit sem fogyasztanak (további öt fő pedig nem rendszeresen), míg közülük egy fő vacsora fogyasztása sem tekinthető optimálisnak. Nassolni mind a tizenegyen szoktak. A maguk életmódját egészségesnek megítélő egyetemista többségének életmódja a feltérképezett szempontok (táplálkozás) alapján nem mondható egészségesnek. A rendszertelen életmód eredményezte rendszertelen táplálkozás az ő esetükben is megfigyelhető, mind az otthoni, mind a munkahelyi környezetben.

Általános következtetések Az egészséges életmódról alkotott kép vizsgálatához elengedhetetlen az életmódot meghatározó szokások konkrét vizsgálata. Célszerű minél többféle helyzetbe, csoportba kerülve vizsgálni e szempontokat, mivel annál több dimenziója lesz az értékelésnek, s ez a tudás segít feltérképezni a vizsgált személyek egészségről és egészséges életmódról kialakított képét is. Ez a felismerés hasznosítható az egészséges életmód oktatása során is, hiszen az egészséges életmódra nevelés nem érhet véget a közoktatásból kikerülve, azt a fiatal felnőttek körében is folytatni kell korosztály-specifikus módszerekkel, interaktív programokkal, korszerű médiumokkal, színtérprogramokkal. Gondoskodni kell azokról a lehetőségekről, amelyek a táplálkozási prevenciót, és az egészséges táplálkozás szempontjait minél többféle aspektusból ismerteti annak érdekében, hogy azt alkalmazni tudják és aszerint éljenek.

Mit tehet a Szívbarát program? Az egyes termékek ismertségének érdekében lényegi információk közlésére kell fókuszálnunk. Tömör, egyértelmű, korosztály-specifikus üzeneteket kell közölnünk – minél gyakrabban.

Egészséges Magyarországért Egyesület 1580 Budapest, Pf. 124 Telefon: 20-982-7737 E-mail: kovax@szivbarat.hu www.szivbarat.hu