Kommunikáció a védőnői munkában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁSTRENDEK HATÁSA AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Gyermekvédelem a védőnői munkában
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Rehabilitációs törekvések egy pszichiátriai betegotthonban
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Kommunikáció.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
19. Tétel Tevékenységünk alapja a kommunikáció
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Szociálpolitika a XX. század első felében Lovász Judit április 15.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Családi kommunikáció - A patológia melegágya -
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Kommunikáció 4. Bemutató
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Csoport, egyszemélyes csoport, család
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Speciális gyermekvédelem
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
Vigyázat: minden üzenet!
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Az iskolai egészségfejlesztés védőnői szemmel – kihívások és megoldások SZABÓ KATALIN – JÁRÁSI VEZETŐ VÉDŐNŐ HMKH EGRI JÁRÁSI HIVATAL NÉPEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLYA.
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
Infokommunikációs modellprogram az idősek otthoni biztonságáért
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A helyettes szülői ellátás működése
Ágazatközi együttműködés
Lelkivezetés elmélete
18. Országos Védőoltási Továbbképző Tanfolyam WHO EURO magyarországi
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Kommunikáció a védőnői munkában „Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XIV. Országos Konferencia Budapest, 2011. február 17-18

A prezentáció elkészítésében részt vettek: Cseh- Dálnoky Mária Kéri-Záborszky Mária Kuglerné Mészáros Katalin Léderer Miklósné Szabó-Molnár Beáta a XIII. kerület Révész utcai Védőnői Szolgálat területi védőnői

A védőnői hivatás rövid története Országos Stefánia Szövetség az anyák és csecsemők védelmére (1915.) - a csecsemőhalandóság csökkentése - nemzet számbeli erősbítése. Zöldkeresztes Egészségvédelmi Szolgálat (1927.) - anya- és csecsemővédelem - iskola-egészségügy - nemibetegségek és TBC elleni küzdelem - szegény betegek otthoni ápolásának megszervezése - szociális gondozás.

XXI. század eleje: a családokat aktívan bevonjuk az ellátásba a prevenció fontossága új ismeretek átadása egészséges életmódra nevelés élethosszig tartó tanulás a tudomány új ismereteinek elsajátítása egész család gondozása - a fogamzás előtti időszaktól, a terhességen át egészen a gyermek 6 éves koráig önálló kompetencia

A rendszerváltás után a védőnői szakma létrehozza saját szakmai érdekképviseletét a Magyar Védőnők Egyesületét. Mottónk: " Védőnők az egészséges boldog családokért” ” (MAVE honlap, Csordás Ágnes)

Kommunikáció a team munka során: védőnő- szülész- nőgyógyász védőnő- gyermekorvos védőnő- asszisztens védőnő- védőnő védőnő- óvónő- bölcsődei gondozónő- tanár védőnő- a gyermekjóléti, a szociális és családsegítést végző intézmények

védőnő- rendőrség védőnő – BFKH Népegészségügyi Intézete (ÁNTSZ utódja) védőnő- civil szervezetek védőnő- család

A kommunikációs folyamat általános modellje:

Adó ------- Vevő Vevő -------- Adó Információ Közeg Információ Zaj (zavar) Információ D E K Ó O L Á S Adó ------- Vevő Vevő -------- Adó K Ó D O L Á S Közeg Információ

A közvetlen emberi kommunikáció csatornái: A. Verbális csatorna: Közvetett (tömegkommunikáció,rádió, tv, újság stb.) Közvetlen: (interperszonális, multi perszonális)

B. Nem verbális csatornák: Mimikai kommunikáció Kommunikáció a tekintet révén Vokális kommunikáció (hangszín,hangerő,beszédtempó,beszéd- szünet) Mozgásos kommunikációs csatornák: Kommunikáció gesztusok révén Kommunikáció testtartás révén - A térközszabályozás kommunikációs csatornája

Intim zóna: 15-45cm Személyes zóna:46cm-1,22m Társadalmi zóna:1,22-3,6m Nyilvános zóna:3,6m felett (pl. előadás)

C. A kulturális szignálok kommunikatív jelentősége

Kommunikációs zavarok: valamilyen okból nem jön létre megfelelően a teljes kommunikáció -kóros kommunikáció: süketnémaság, agyvérzés -nyelvi szocializáció hiánya: nem megfelelő iskolázottság, családi szocializáció hiánya -szóözön: közlő túl sokat akar elmondani -zsargon: latin nyelv használata -általánosítás, közhely: igénytelenség, a közlőnek nincs saját véleménye

-kultúrális eltérésekből adódó félreértések -durvaság és eufemizmus (empátia hiánya) -hazudás, elhallgatás,hallgatás: valóságtartalom torzítása -szégyenlősség, gátlásosság: érzelmi élet zavara -közléssorompók: a közléssorompók csak akkor működnek gátként, ha a gyermeknek problémája van parancsolás,figyelmeztetés,moralizálás, faggatózás, kifigurázás stb.

„Kommunikációs fal”: sajátos szóhasználat, beszédstílus, nem verbális kommunikáció, viselkedés és ruházat különbözősége is épít, erősít és fenntart. Nehezítheti a kommunikációt a sajátos kommunikációs nehézségek: pl. sietség, zsúfoltság, személytelenség, egészségügyi szleng használata.

Segítő beszélgetés alapfeltételei: -pozitív elfogadás -empátia

Gyakori hibák a segítő beszélgetésben: - okító,moralizáló magatartás - tanácsadás (passzivitásra, függőségre kényszerít, kezdeményezőkészségét leállítja) - faggatózás,kérdésekkel ostromlás