Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

Egy innováció nyomában
A sportszocializáció.
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
Vélemények a tehetségről
Az első házasság felbomlása
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Oktatás, iskola, nevelés
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Nevelés- és oktatásszociológia
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Kultúra és Szocializáció
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A magyar társadalom demográfiai helyzete, egészségi állapota az ezredfordulón. A szocializáció folyamata.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Csoport, szervezet, hálózatok
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
AZ ISKOLA.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
(Iskolán belüli elmozdulások)
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A testnevelésre vonatkozó sportiskolai kerettanterv ismerete.
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Az iskolai közösségi szolgálat a koordinátor szemével
Speciális gyermekvédelem
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
A MAGYAR TÁRSADALOM SZERKEZETÉNEK VÁLTOZÁSA II.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
1 OKTATÁSOKTATÁS Szociológia előadás Keszthely. 2 a prekapitalista társadalmakban a szocializációnak (közösségi értékek, normák elsajátítása) több színtere.
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A kulturális és társadalmi tőke erősítése a fiatalok közösségeiben Kistokaj április 15.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet

Az iskola kialakulása  Évezredes jelenség  Solon tv.  Felekezeti iskolák (látogatásuk nem általános)  Az oktatás kötelezővé és tömegessé válása a felvilágosodás hatására alakult ki és az ipari forradalom terméke.  Kötelező népoktatásról szóló tv. (1896)

Az iskola meghatározása Olyan intézmény, ahol a tanulók szervezett módon ismereteket adnak át, értékeket, magatartásmintákat közvetítenek a tanítványoknak, különféle készségeket alakítanak ki vagy fejlesztenek a tanítási órák keretében. Az oktatás során nem csupán ismeretátadás történik mellette bevallottan vagy rejtett módon az iskola még egyéb funkciókat; feladatokat is ellát.

Az iskola funkciói a funkcionalista vagy harmónia-felfogás szerint 1. Szocializáció 2. Társadalmi integráció 3. Szortírozás-válogatás 4. Kutatás és fejlesztés

Konfliktuselméleti szemléletmód Az iskola nem csökkenti a társadalmi különbségeket, hanem újratermeli, legitimálja a korábbi társadalmi viszonyokat. (Apple 1982; Weis 1983) Samuel Boules (1976): Az iskola az ipari társadalmak kapitalistáinak az érdekeit szolgálja, annak számára állít elő, „szakképzett; lojális munkaerőt”. Az iskola hivatalos, erősen hiearchikus szervezeti felépítése a vállalati mintát követi. Ivan Illich: Az iskola „rejtett tanterv”révén olyan viselkedésmódokat közvetít a tanulók számára, ami a fennálló társadalmi rendet megerősíti.

Az iskola esélyegyenlőtlenségének az okai 1. Származás és a tanulmányi eredmények iskola és 200 osztály adatait nézték - Átlagos tanulmányi eredmény vizsgálata általános - és középiskolában. (Ferge Zsuzsa) - Értelmiségi és segédmunkás réteg közti különbség - Eredmény: A legjobb és a legrosszabb helyzetű csoportok gyermekeinek átlagos tanulmányi eredménye között rendkívül nagy az eltérés - Következtetés: Az iskola a kiegyenlítő szerepet nem tudja betölteni.

2. Az öröklődés szerepe Nagy viták vannak arról, hogy a genetikának van-e köze az iskolai teljesítményhez? Feltételezhető, hogy az IQ tesztek a és azok eredményei kulturálisan meghatározottak. 3. A családi tőkék különbözősége Piere Bourdieu: Az egyén helyét a társadalomban az jelöli ki, hogy a különböző tőkeféleségekkel milyen mértékben rendelkezik. Típusai: - anyagi - kapcsolati - kulturális

4. Eltérő nyelvhasználat Basil Bernstein elmélete: A különböző társadalmi csoportokhoz tartozó gyermekek beszédmódja eltér egymástól, ami hozzájárul a kedvezőtlen társadalmi helyzetűek iskolai hátrányaihoz. 5. Eltérő szülői aspirációk Lényeges, hogy mit várnak el a szülők a gyermekektől és mennyire fontos a tanulás számukra. Társadalmi rétegenként változhat, hogy a szülők gyermekeiket milyen iskolába szánják.

6. Másodlagos szelekciós mechanizmusok Több azonos típusú intézmény közül lehet választani. Másodlagos szelekció: Az iskolán belüli kivételező vagy büntető folyamatok Csanádi Gábor és Ladányi János Budapesten vizsgálta az iskolák szelekciós mechanizmusait.

Iskola és mobilitás  A társadalmi mobilitás legfőbb csatornája az iskola  Azt az illúziót kelti, hogy az iskola jelöli ki a státuszokat  Az iskolák a társadalmi, gazdasági egyenlőtlenség folytonosságát tartják fenn  A modernizáció eredményeként egyre több lehetőség nyílik jobb pozíciók elérésére az iskolán keresztül  A mobilitás lehet: - Generációk közötti - Nemzedéken belüli