MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

I. előadás.
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Kvantitatív módszerek
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Primer és szekunder kutatás
Marketingkutatás módszerei
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Piackutatás (teszt).
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
A Marketing Információs Rendszer MIR
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Piackutatás.
Mérési pontosság (hőmérő)
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Kompetenciamarketing Stratégiai tervezés folyamata
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Készítette: Magyar Orsolya
Némethné Tömő Zsuzsanna
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Marketinggyakorlat Marketingkutatás.
3. Előadás Marketing Információs rendszer
Statisztika II. VIII. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Térkép. Mi az adat? Minden információ, amit tárolni kell. Minden információ, amit tárolni kell.  szám  szöveg  dátum  hang  kép, stb.
Statisztika a szociológiában
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
A marketing-információrendszer(1)
Bauer András - Berács József:
Piac-, Vélemény-, és Médiakutató Kft.. Agenda Intézetünk bemutatása –Cégprofil –Infrastruktúra & humán erőforrás Kutatási szektorok –Referenciáink 2001.
Adatgyűjtés Kérdőív és kérdéstípusok Kérdőívek nyíltak és rövidek legyenek Kérdéstípusok: –Nyitott –Zárt –Többszörös válaszlehetőség –…
Levelező- Gazdász 1.ELŐADÁS
Vizsga feladatok (Minta)
A GYŰJTEMÉNY KVANTITATÍV ELEMZÉSE AZ ELEMZÉS KÉRDÉSE: SZÁMSZERŰEN ÉS ARÁNYAIBAN HOGYAN OSZLIK MEG A GYŰJTEMÉNY?
A piackutatás alapjai E-Learning.
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
I. előadás.
1. Marketingkutatás a turizmusban
Vargha András KRE és ELTE, Pszichológiai Intézet
Marketingkutatás folyamata és módszerei
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, január 28.
Marketing információs
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A számítógépes elemzés alapjai
2015.május 14.. A kérdőív elkészítésének a célja A szoftvert használók mindennapos problémáinak bemutatása A jelenlegi helyzet javítása a felmérés alapján.
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
Előrejelzés Összeállította: Sójáné Dux Ágnes. Előrejelzés Az időbeli folyamatok elemzésének segítségével lehetőség nyílik a korábban láthatatlan trendek.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
MARKETING IV. előadás Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 1.
Gazdaságstatisztika Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
A számítógépes elemzés alapjai
A külső környezet elemzése
A kutatási program leírása
Bevezetés a kvantitatív kutatásba
A marketinginformációs rendszer
A leíró statisztikák alapelemei
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS

Elmozdulás a regionális marketingtől a nemzetin keresztül a nemzetközi marketing irányába. A fogyasztók jövedelmük emelkedésével párhuzamosan a termékek között erőteljesebben szelektálnak. A fogyasztói igények differenciálódnak, mini piacok százai keletkeznek eltérő igényekkel, kereslettel, árérzékenységgel, stb. Elmozdulás az árversenytől az áron kívüli versenytényezők felé.

A marketinginformáció-rendszer emberek, berendezések és eljárások összessége, amelyek összegyűjtik, rendszerezik, értékelik és eljuttatják a szükséges, pontos és időszerű információkat a marketing döntéshozókhoz.

A MIR elemei Belső nyilvántartások (rendelések, eladások, készletek, árak, kintlevőségek adatai) Marketingfigyelő rendszer (marketingvezetők saját marketingfigyelő rendszere, értékesítő személyzet információi, információgyűjtő cégek adatai, belső információközpontok) Marketingkutató rendszer Marketingelemző rendszer (statisztikai elemzések, stb.)

A marketingkutatás fogalma A marketingkutatás az információk folyamatos, tervezett gyűjtése, értékelése és a konkrét piaci szituációra vonatkozó legjobb vállalati döntésvariációk kidolgozása.

A marketingkutató cégek csoportjai Általános marketingkutató cégek (pl. Nielsen) Megbízásra dolgozó marketingkutató cégek (pl. Gfk-Hungaria) Szakosodott marketingkutató cégek

A marketingkutatás fontosabb területei Reklámkutatás (pl. reklámszöveg-elemzés, reklámhatékonyság-vizsgálat) Gazdasági és vállalati kutatások (pl. rövid és hosszú távú előrejelzések, árkutatás) A vállalati kötelezettségek kutatása (pl. a fogyasztói jogok kutatása, ökológiai hatás-vizsgálatok) Termékkutatás (pl. új termékek elfogadásának vizsgálata, piacon lévő termékek tesztelése, márkanév-kutatás) Értékesítéselemzés és piackutatás (pl. piacpotenciál, piacrészesedés mérése, tesztpiaci vizsgálatok, értékesítéselemzés)

A marketingkutatás gyakorlati felosztása: · Fogyasztói kutatások (Business-to-consumer, B2C) · Szervezetközi kutatások (Business-to-business, B2B)

A marketingkutatás folyamata A problé-ma és a kutatás tárgyá-nak meghat A kutatási eredmé-nyek összeg-zése A kutatási terv elkészí- tése Infor-máció- gyűjtés Infor-máció-elemzés

A probléma és a kutatás tárgyának meghatározása A felmerült probléma pontos meghatározásától jelentős mértékben függ a kutatás sikeressége

A kutatási terv felépítése Információ- források Mintavételi terv Kutatási eljárások eszközök Szekunder Primer A mintavételi egység A minta nagysága A mintavételi eljárás Megfigyelés Fókuszcsoport Mélyinterjú Megkérdezés Kérdőívek Technikai

Információ források A szekunder információ a más célból már összegyűjtött, valahol elérhető adatok összessége. Ilyenek a belső vállalati és a külső piaci információk. A primer információ az első kézből, konkrét céllal összegyűjtött adatok összessége.

A mintavételi terv A mintavételi egység: Kit vizsgáljunk? alapsokaság, mintasokaság, reprezentatív minta A minta nagysága: Hány ember vegyen részt a vizsgálatban? A mintavétel folyamata: Hogyan válasszuk ki a válaszolókat?

Véletlen és nem véletlen mintavételi eljárások Egyszerű véletlen mintavétel Rétegzett mintavétel Klaszter (területi) mintavétel Takarékos mintavétel Becsült mintavétel

Kvantitatív piackutatás Megfigyeléses vizsgálatok: A kutató megfigyeli a fontosabb szereplőket és helyszíneket. Megkérdezéses vizsgálat: A vállalatok azért végeznek megkérdezést, hogy megismerjék a fogyasztók termékekkel szembeni preferenciáit avagy az elégedettség mértékét.

A megkérdezés három lehetősége: Telefonon keresztül. Postai úton kiküldött kérdőívekkel. Személyes megkérdezéssel (tervezett ill. ad hoc vásárlóhelyi interjú).

Kvalitatív piackutatás: Fókuszcsoport-vizsgálat: A vizsgálat során 6-10 kiválasztott ember vitatja meg a problémás marketingjellemzőt. Projektív technika: Alkalmazásakor a válaszadót nem arra kérik, hogy saját magatartását írja le, hanem arra, hogy mások magatartását értelmezze. Mélyinterjú: A kutató egy interjúvázlat segítségével egy adott marketingproblémát akiválasztott személlyel megvitat.

Kutatási eszközök: A kérdőívek: Fontos a kérdőívben feltett kérdések milyensége, a kérdés formája (zárt - nyitott), a kérdések megformálása és a kérdések sorrendje.

Információgyűjtés: A marketingkutatás legköltségesebb és a legtöbb hibalehetőséget magában hordozó tevékenysége.

Adatfeldolgozás, információelemzés E folyamatban a kutató csoportosítja az adatokat és rendszerint számos, a kutatás tárgyához illő matematikai-statisztikai eljárást alkalmaz.

Leíró statisztikák: átlag, medián, szórás, módusz Adatmegoszlás vizsgálat: az aszimmetria mértéke Szignifikanciavizsgálatok: Chi-négyzet próba (%-os adatoknál), T-próba (átlagok szignifikanciájánál) Többváltozós elemzési technikák Sok változó közötti lehetséges kapcsolatok keresése: korreláció Előrejelző modellek kifejlesztése: regresszió-, diszkriminanciaelemzés Hasonló gondolkodású vagy élettapasztalatú fogyasztók homogén csoportjának, rétegének létrehozása: klaszterelemzés, faktoranalízis

A megállapítások összegzése (a tanulmány megírása) A tanulmánynak a fontos marketingdöntések számára hasznosítható megállapításokat kell összegeznie a döntési bizonytalanság csökkentése céljából.