Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (2007- 2013) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a 2009. évi értékelési tevékenységről a Monitoring.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tippek a nyerő pályázathoz – az eContentPlus az értékelő szemével Balogh Anikó, független szakértő (independent expert)
Advertisements

2005. szeptember 15. A CEBS CRD-hez kapcsolódó egyéb, előkészület alatt álló anyagai Seregdi László szeptember 15.
Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
Winkler Gyula EP képviselő
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Részvételi tervezés, fejlesztés és értékelés Bodorkós Barbara és Pataki György Környezeti Társadalomkutatók (ESSRG) Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet,
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Monitoring elmélet, CMEF
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Szervezetfejlesztési Program
Az ÚMVP intézményrendszere
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató.
1 OST 2. munkabizottság ülése KSH november 18. Dr. Laczka Éva.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
LB felkészítő: március
„New Hungary” Rural Development Programme „A nemzetközi gazdasági válság hatásainak a vidéki térségekben történő kommunikációja” című Komárom-Esztergom.
Európai Adatvédelmi Biztos Adatvédelmi nap Kamerás megfigyelés Magyarországon, 2010 január 28, Budapest Az Európai Adatvédelmi Biztos kamerás megfigyelésre.
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A végrehajtás operatív kérdései Előadó: Ferenczi Beáta, projektmenedzser Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Natura 2000 területek fenntartási tervei
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Hatásértékelés szerepe Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Értékelési Divízió Nemzetközi értékelési konferencia, Budapest, május 6-7.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
EFOP CSALÁS ELLENES INTÉZKEDÉSEK MÁJUS 12. DR. SÁGI ZSOLT EU FEJLESZTÉSEK KOORDINÁCIÓJÁÉRT ÉS STRATÉGIÁKÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring Bizottság részére Dr. Habuda Judit június 28.

Tartalom Jogszabályban rögzített kötelezettségek A évi értékelési munka A félidei értékelés a folyamatos értékelés rendszerében Szakmai elvárások, bizottsági útmutatás, minőségbiztosítás

Jogszabályban rögzített kötelezettségek

A 1698/2005/EK rendelet II. fejezet 86. cikk: „(1) A tagállamok valamennyi vidékfejlesztési programhoz létrehoznak egy folyamatos értékelési rendszert. (2) A program irányító hatósága és a Monitoring Bizottság a folyamatos értékeléssel: a) megvizsgálja a programnak a célokhoz viszonyított előrehaladását eredmény- és — adott esetben — a hatásmutatók révén;

Félidei és utólagos értékelés b) javítja a programok és végrehajtásuk minőségét; c) megvizsgálja a programok lényeges változtatásaira vonatkozó javaslatokat; d) felkészül a félidei és az utólagos értékelésre.”

Értékelési jelentés A rendelet 86. cikkének (3), (4) és (5) bekezdése szerint a programért felelős hatóságok 2008-tól elkészítik a folyamatos értékelési tevékenységükről szóló jelentést. A rendelet 82. cikke (2) bekezdésének megfelelően a jelentés összegzését csatolni kell az éves időközi jelentéshez.

A évi értékelési munka

Félidei értékelés előkészítése A félidei értékelés (MTE) előfeltételeinek biztosítása (indikátorok köre, adatbázisok azonosítása, adatok biztosítása, értékelhetőség) Feladat meghatározása (ToR) Félidei értékelés közbeszereztetése Képzések

MTE - Feladatmeghatározás MÉRT Egyesület etikai normáinak és szakmai standardjainak megismerése és alkalmazása Az összeférhetetlenség szabályozása Konkrét hatásvizsgálati módszertanok bekérése és előírása (kontrolcsoportok) Vezető szakértők minősítése

Kapacitásépítés Képzések – Pénzügyi és Monitoring Osztály (PMO), tengelyenkénti (értékelés) felelősök Módszertani műhelyrendezvények (NFÜ Fejlesztéspolitikai Akadémia) – PMO, MVH munkatársak Európai Értékelési Hálózat, tagállami jó gyakorlat – PMO és külső szakértők

Indikátorok Bázis- és célértékek, adatforrások teljes felülvizsgálata befejeződött Folyamatos adatbekérés a támogatottaktól (output és eredmény indikátorok), adatbekérés definiálása Monitoring és folyamatos értékelés szoros összefonódása

Felmerült problémák, további munka Félidei értékelés feszes ütemezésben Értékelési terv végrehajtása Folyamatos (tematikus) értékelések Belső kapacitások, munkatársak képzése Együttműködés MVH-val, adatok biztosítása, átadása Nyilvánosság, hasznosulás

A félidei értékelés a folyamatos értékelés rendszerében

Értékelés – félidei értékelés Az értékelés stratégiai folyamat, amely a program megvalósítását, eredményeit és hatásait vizsgálja. Az ÚMVP félidei értékelése az EMVA források eddigi hasznosítását tekinti át, különös tekintettel annak hatékonyságára és a program céljainak, a közösségi prioritásoknak a teljesülésére. Hangsúlyt kapnak ezen felül a végrehajtás kérdései és a végrehajtás sikereit, kudarcait befolyásoló tényezők.

Félidei értékelés – folyamatos értékelés A félidei értékelés a folyamatos értékelés szerves része. „Ongoing evaluation activities are expected to provide a solid ground for a high quality MTE; in turn, the outcomes of the MTE will feed into the activities to be carried out up to the preparation of the ex post evaluation”. Guidance note B, "Evaluation guidelines", in Annex 1 of the

Handbook on the CMEF: /eval/guidance/note_a_en.pdf

Értékelési rendszerek Nem ad hoc, hanem – szisztematikusan - tervezett értékelések Elemek: (1) értékelési szükségletek módszeres feltárása (2) értékelések rendszerezett végrehajtása és (3) eredményeinek előre meghatározott módon történő felhasználása

ÚMVP értékelési rendszere 2008-ban sikerült lerakni a rendszer alapköveit: Igényfelmérés Többéves értékelési terv Kapacitásépítés Együttműködés (NFÜ, Magyar Értékelők Szövetsége) Egységes - minőségi - elvárások

Szakmai elvárások, bizottsági útmutatás, minőségbiztosítás

Értékelési alapelvek Külső, pártatlan és független értékelők Nyilvánosság Partnerség Magas szakmai színvonal Új módszertani elvárások (ld.Melléklet) Eredmények hasznosulása

Az eredmények hasznosulása Az értékelés eredményei megalapozhatják a program minőségének, hatékonyságának és végrehajtásának javítását célzó lépéseket, és a szakpolitikai következtetéseket. A félidei értékelés a futó program adaptációját és a készülő jövőbeli programok előkészítését is szolgálja. Nyilvánosság és hasznosulás összefüggései

Az értékelések nyilvánossága Az értékelések nyilvánossá tételével a támogatáspolitika felelőse (ÚMVP IH) a szakmai és szélesebb közvélemény felé is „elszámol” a közpénzek elköltéséről, annak indokoltságáról, hatékonyságáról, eredményeiről, hasznosságáról. Egyben biztosít minőségi kontrollt is.

Minőségi elvárások a hazai értékelési gyakorlatban Vezető értékelők minősítése Részletes feladatmeghatározás, magas módszertani elvárások Pártatlanság, függetlenség Nyilvánosság és minőség kapcsolata Minőségbiztosítás

Bizottsági útmutatás Útmutatók megtalálhatóak a /eval/index_en.htm (European Commission > >Agriculture and Rural Development > >Rural Development policy > > Monitoring and evaluation) oldalon

Vonatkozó útmutatók I. Vidékfejlesztés 2007–2013, KÉZIKÖNYV A KÖZÖS FELÜGYELETI ÉS ÉRTÉKELÉSI KERETSZABÁLYOZÁSRÓL, Útmutató dokumentum A. útmutató magyarázat – A mutatók kiválasztása és használata B. útmutató magyarázat – Értékelési iránymutatás

Vonatkozó útmutatók II. Annex 2 – Programming and measure guidance D – Hierarchy of Objectives [pdf]pdf] E – Measure Fiches [pdf]pdf Annex 3 – Indicator guidance F – Common indicator list [pdf]pdf G – Baseline indicators fiches [pdf]pdf H – Output Indicator Fiches [pdf]pdf

Vonatkozó útmutatók III. I – Result Indicator Fiches [pdf]pdf J – Impact Indicator Fiches [pdf]pdf K – Examples of additional indicators [pdf]pdf Annex 4 – Other guidance L – Frequently Asked Questions [pdf]pdf M – The Rural Development Evaluation network [pdf]pdf

Vonatkozó útmutatók IV. N - Glossary of Terms [pdf]pdf O – Useful Reading [pdf]pdf Additional guidance Working Paper on "Approaches for assessing the impacts of the RDPs in the context of multiple intervening factors" Text - [pdf], Interactive version - [pdf]pdfpdf]

Vonatkozó útmutatók V. (03/2010) Guidelines on the Mid-Term Evaluation of the Rural Development Programmes [pdf] (07/2009)pdf Guidance Document on the Application of the High Nature Value Impact Indicator: Text [pdf] - Annexes [pdf] (11/2008)pdf

Melléklet Új elvárások a 2020-as programidőszak értékeléseivel kapcsolatban, bizottsági munkaanyag (kohéziós politika)

Új elvárások „DGs and Member States up to now use mostly qualitative methods in addition to presentation and analysis of administrative data (financial and physical). More rigorous quantitative (counterfactual) methods are being tested in the period.

Folyt. At present programmes are often driven by an almost exclusive focus on expenditure, financial management and audit. The objective is to make best use of limited resources by being accountable and having a focus on policy learning and continuous improvement. One particular area for development is the organisation of data collection for

Folyt. quantitative evaluation methods based on counterfactual methods. Such methods need to be designed at the very beginning of a programme. Member States will need to accept the obligation to create such data and set the necessary means aside.” Forrás: Cohesion Policy post monitoring and evaluation