Szaktanácsadói értekezlet május 27.
Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a pedagógiai tájékoztatás, az igazgatási, pedagógiai szolgáltatás, a pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítése, szervezése, a tanulmányi és tehetséggondozó versenyek szervezése, a tanuló tájékoztató, tanácsadó szolgálat.
Szaktanácsadás pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek és más dokumentumok elemzése, elkészítésének és alkalmazásának segítése, pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzése, értékelése, segítése, tankönyv és taneszközök készítésének, kiválasztásának segítése, pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése, egyéni szakmai tanácsadás.
Pedagógiai szakmai szolgáltatás, mint kötelező feladat Kötelező fenntartói feladat Nincs normatíva (nem finanszírozza az állam) A szolgáltatás mértéke és minősége nincs pontosan definiálva Az OH általában nem ellenőrzi
Pedagógiai szakmai szolgáltatás ellátásának lehetőségei Fenntartók által fenntartott, működtetett szakmai szolgáltató, pedagógiai intézet által A pedagógiai szakmai szolgáltatást végző vállalkozások megbízása a feladatok ellátására
A források szűkösségének következménye A fenntartók általában arra törekednek, hogy minél kevesebb összegből biztosítsa a kötelező feladatát A szolgáltatás minősége és mennyisége a szűkülő források miatt folyamatosan csökken Megszűnő önkormányzati fenntartású pedagógiai intézetek, a vállalkozási szféra megerősödése
Központi, állami (EU) források a szakmai szolgáltatásokban TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben ≈ 20 milliárd Ft TÁMOP Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás ≈4,2 milliárd Ft TÁMOP A szak és- felnőttképzés struktúrájának átalakítás konstrukció keretében a TISZK rendszer továbbfejlesztése
Szaktanácsadói, szakértői feladatok átalakulása Hagyományos szakmai feladatok további ellátása A pályázati felhívásokra választ adó feladatellátás
Szakmai szolgáltatásban közreműködő szaktanácsadóktól, szakértőktől elvárt tulajdonságok állandó tanulás, folyamatos képzés, önképzés rugalmas alkalmazkodás, hatékonyság, gyorsaság, sokrétűség, megbízhatóság, pontosság, megfelelő szakmai kapcsolatrendszer, komplex szakmai ismeretek,szakmai gyakorlat (intézmények működésében is) Jogszabályok napra kész ismerete
Szaktanácsadás,szakértés, mint önálló hivatás, munkakör Jelenleg a fővárosi szaktanácsadói rendszerben „csak” további önként vállalt szakmai feladat. A megnövekedett igények kialakítják a „hivatásos” szakértők, szaktanácsadók körét. Nehéz a biztos pedagógus pályát a bizonytalan, de kétségkívül jobban jövedelmező feladatokért feladni.
Fővárosi szaktanácsadói rendszer A megrendelők az intézmények, a forrást a rendszer működésére a fenntartó Fővárosi Önkormányzat biztosítja A megrendelőknek nem kötelező igénybe venni a felkínált szolgáltatást A fenntartó (aki a pénzt biztosítja), nem követeli meg, hogy az intézmények igénybe vegyék a szolgáltatást
Következmények Az intézmények közel fele, az elmúlt 2 évben egyáltalán nem vett igénybe szaktanácsadást Akik viszont igénybe vették elégedettek, továbbra is kérik, igénylik a szaktanácsadást
Akik nem kérnek belünk… Intézményvezetés döntése Nem ismerik el a szaktanácsadás szerepét, jelentőségét, fontosságát. Nem szeretnék ha „külsős” betekintene az intézményben folyó munkába. Rossz tapasztalatok. Elégedetlenség a szolgáltatás minőségével (szaktanácsadóval) Más típusú segítséget igényelnek (általában maguk sem tudják, hogy milyent)
Cél A már megnyert partnereket, intézményeket megtartani. Az eddig szaktanácsadást nem igénylő intézmények megszólítás, bevonása.
Köszönöm a figyelmüket!