1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2011. november 24. Chikán Gábor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Advertisements

A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Nyíregyháza, szeptember 09.
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
Az M44 sorozatú, rádiótávirányítású tolatómozdony bemutatása
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Történelmi visszatekintés
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
Kisiklott projektek sínre tétele Sipos Ferenc Ágazat igazgató Móra Krisztina Projektvezető HTE Projektmenedzsment a gazdaságban,
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Kapcsolók, kontaktorok és motorvédő-kapcsolók
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Aknaajtók Szerkezet és biztonság. Aknaajtók.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Megbízhatóság és biztonság tervezése
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
Biztosítóberendezések szerkesztése
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Biztosítóberendezések szerkesztése 3
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor balesetvizsgáló

2 ESEMÉNYEK Győr ( )  egy fiatal hölgy nem megfelelő vonatra szállt fel, indulás után ülőhelyét elhagyta, a sínekre került, később egy tolatási mozgás elgázolta Tata ( )  egy középkorú hölgy ülőhelyét elhagyva a személykocsi vége felé indult, ez előtérből a pályára esett

3 ÖSSZEFÜGGÉS AZ AJTÓMŰKÖDÉSSEL  Mindkét esemény sorozatú személykocsival történt.  Ha a kocsiajtók üzemszerűen működnek, az események nem következnek be.

4 AJTÓMŰKÖDÉS  Üzemszerűen: Indulás előtt az ajtók csukása kézzel, vagy gépi úton is lehetséges a gépi működtetés akár a résnyire nyitott ajtót is becsukja gépi működtetés a személyzet kezdeményezésére Indulás után (5 km/h sebesség fölött) önműködő gépi ajtócsukás ajtóreteszelés

5 AJTÓMŰKÖDÉS AZ ESEMÉNYEKNÉL  A két esemény során az indulás előtti gépi ajtóműködtetést nem használták (a győri eseménynél nem is működött) az indulás utáni önműködő ajtócsukás és reteszelés nem működött

6 A KOCSIK EREDETE  A kocsikat RAW Halberstadt gyártotta között a keletnémet vasút (DR) részére.  1990-es évek elején a kocsikat felújították, akkor kapták a mai ajtókat; azóta ebben a felépítésben közlekednek.  2006-ban használtan vásárolták őket a hazai vasúti társaságok.  A kocsik ajtórendszere elöregedett, elavult, karbantartásigényes: csak alapos karbantartással, komoly ráfordítással tartható üzembiztosan üzemben.

7 AJTÓMŰKÖDÉS VIZSGÁLATA  Az események után vizsgálatok: menet közben balesetes szerelvényt állomáson szakműhelyben

8 TAPASZTALATOK  A kocsik gépi ajtóműködtetése (kezeléstől függetlenül) minden állapotból becsukja a – megfelelő műszaki állapotú – ajtót.  A résnyire nyitott ajtó: nem feltétlenül látható a jegyvizsgáló számára a menetszél 120 km/h-nál kinyitja  Előállítható, hogy az ajtó felső zárnyelve a zárólemez előtt felső végállásba kerül, ezután az ajtó már nem csukható be kilincs használata nélkül. (A kilincs menet közben reteszelődik!)

9 TAPASZTALT HIBÁK  A tatai balesetben érintett kocsinál: 1.a sebességfüggő ajtócsukás és reteszelés nem működött; 2.az érintett ajtónál teljesen nyitott állásban mechanikus szorulás volt tapasztalható, mely a gépi ajtócsukást megakadályozta; 3.az ajtókilincs rugós szerkezete egy másik ajtón nem tölti be a feladatát; 4.a távzáró kapcsolók közül az egyik nem működtette az ajtókat; 5.két ajtó résnyire nyitott helyzetből gépileg nem csukódott; 6.a balesetben érintett előtérben egy teremajtó teljesen csukott helyzetéből nyitva csak nagy erővel mozdítható meg.

10 HIBÁK ELŐFORD ULÁSA  A Vb más kocsiknál is végzett vizsgálatot: több hibát talált. Más vonatokon megkérdezett vonatszemélyzet is egybehangzóan sok hibáról nyilatkozott a baleseteknél volt ajtóhibák nem egyedi esetek

11 KARBANTARTÁSI RENDSZER  A tatai balesetben érintett kocsi 3 nappal korábban volt K1 vizsgálaton. 3 nappal azután 6 ajtóhiba Problémák: hibák feltárása és kijavítása és/vagy hibák gyors kialakulása

12 VONATÁTVÉTEL  Előírás szerelvények átadása meghibásodott ajtóvezérlésnél nem közlekedhet, vagy egy lezárt ajtóval honállomásig közlekedhet  Gyakorlat a kocsi átadását rendszerint nem hajtják végre utasítás szerint, a személyzet- és szerelvényforduló kialakítása miatt az átadó nem találkozik azzal, akinek átadhatná, vagy vagy nincs rá idő  a fenntartás felé nem jut el az információ

13 FENNTARTÁSI HIÁNYOSSÁG  A fenntartásban nincs célzott hibakeresés nem történik meg a hibától független ellenőrzés sem a forgalomba visszaadáskor nincs ellenőrzés

14 FELADATOK  Átadási technológia működtetése legyen biztosított (biztonsági ajánlás): hibákról információ továbbítása  Karbantartási technológia (gyakoriság): megfelelés a kocsik műszaki színvonalának, állapotának az ellenőrzések tényleges végrehajtása

15 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !