1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor balesetvizsgáló
2 ESEMÉNYEK Győr ( ) egy fiatal hölgy nem megfelelő vonatra szállt fel, indulás után ülőhelyét elhagyta, a sínekre került, később egy tolatási mozgás elgázolta Tata ( ) egy középkorú hölgy ülőhelyét elhagyva a személykocsi vége felé indult, ez előtérből a pályára esett
3 ÖSSZEFÜGGÉS AZ AJTÓMŰKÖDÉSSEL Mindkét esemény sorozatú személykocsival történt. Ha a kocsiajtók üzemszerűen működnek, az események nem következnek be.
4 AJTÓMŰKÖDÉS Üzemszerűen: Indulás előtt az ajtók csukása kézzel, vagy gépi úton is lehetséges a gépi működtetés akár a résnyire nyitott ajtót is becsukja gépi működtetés a személyzet kezdeményezésére Indulás után (5 km/h sebesség fölött) önműködő gépi ajtócsukás ajtóreteszelés
5 AJTÓMŰKÖDÉS AZ ESEMÉNYEKNÉL A két esemény során az indulás előtti gépi ajtóműködtetést nem használták (a győri eseménynél nem is működött) az indulás utáni önműködő ajtócsukás és reteszelés nem működött
6 A KOCSIK EREDETE A kocsikat RAW Halberstadt gyártotta között a keletnémet vasút (DR) részére. 1990-es évek elején a kocsikat felújították, akkor kapták a mai ajtókat; azóta ebben a felépítésben közlekednek. 2006-ban használtan vásárolták őket a hazai vasúti társaságok. A kocsik ajtórendszere elöregedett, elavult, karbantartásigényes: csak alapos karbantartással, komoly ráfordítással tartható üzembiztosan üzemben.
7 AJTÓMŰKÖDÉS VIZSGÁLATA Az események után vizsgálatok: menet közben balesetes szerelvényt állomáson szakműhelyben
8 TAPASZTALATOK A kocsik gépi ajtóműködtetése (kezeléstől függetlenül) minden állapotból becsukja a – megfelelő műszaki állapotú – ajtót. A résnyire nyitott ajtó: nem feltétlenül látható a jegyvizsgáló számára a menetszél 120 km/h-nál kinyitja Előállítható, hogy az ajtó felső zárnyelve a zárólemez előtt felső végállásba kerül, ezután az ajtó már nem csukható be kilincs használata nélkül. (A kilincs menet közben reteszelődik!)
9 TAPASZTALT HIBÁK A tatai balesetben érintett kocsinál: 1.a sebességfüggő ajtócsukás és reteszelés nem működött; 2.az érintett ajtónál teljesen nyitott állásban mechanikus szorulás volt tapasztalható, mely a gépi ajtócsukást megakadályozta; 3.az ajtókilincs rugós szerkezete egy másik ajtón nem tölti be a feladatát; 4.a távzáró kapcsolók közül az egyik nem működtette az ajtókat; 5.két ajtó résnyire nyitott helyzetből gépileg nem csukódott; 6.a balesetben érintett előtérben egy teremajtó teljesen csukott helyzetéből nyitva csak nagy erővel mozdítható meg.
10 HIBÁK ELŐFORD ULÁSA A Vb más kocsiknál is végzett vizsgálatot: több hibát talált. Más vonatokon megkérdezett vonatszemélyzet is egybehangzóan sok hibáról nyilatkozott a baleseteknél volt ajtóhibák nem egyedi esetek
11 KARBANTARTÁSI RENDSZER A tatai balesetben érintett kocsi 3 nappal korábban volt K1 vizsgálaton. 3 nappal azután 6 ajtóhiba Problémák: hibák feltárása és kijavítása és/vagy hibák gyors kialakulása
12 VONATÁTVÉTEL Előírás szerelvények átadása meghibásodott ajtóvezérlésnél nem közlekedhet, vagy egy lezárt ajtóval honállomásig közlekedhet Gyakorlat a kocsi átadását rendszerint nem hajtják végre utasítás szerint, a személyzet- és szerelvényforduló kialakítása miatt az átadó nem találkozik azzal, akinek átadhatná, vagy vagy nincs rá idő a fenntartás felé nem jut el az információ
13 FENNTARTÁSI HIÁNYOSSÁG A fenntartásban nincs célzott hibakeresés nem történik meg a hibától független ellenőrzés sem a forgalomba visszaadáskor nincs ellenőrzés
14 FELADATOK Átadási technológia működtetése legyen biztosított (biztonsági ajánlás): hibákról információ továbbítása Karbantartási technológia (gyakoriság): megfelelés a kocsik műszaki színvonalának, állapotának az ellenőrzések tényleges végrehajtása
15 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !