A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető
KBSZ ÉVI BEJELENTÉSEK KBSZ 24 órás baleseti ügyeletére 2006-ban összesen 722 bejelentés érkezett. Ezek szakterületenkénti eloszlása: –vízi közlekedési : 65 / 17 KBSZ vizsgálat –vasúti közlekedés: 177 / 16 KBSZ vizsgálat –légiközlekedési: 479 / 70 KBSZ vizsgálat Döntési szempontok a vizsgálat megindításáról: –jogszabályi előírás –esemény összetettsége –következmények (személyi, forgalmi, anyagi) –nemzetközi „elvárások” –forgalombiztonságra gyakorolt hatás –felkérés
KBSZ ÉVI BEJELENTÉSEK III.IV.V.VI.VII.VIII.IX.X.XI.XII. : 2007 I-III. hó: I.II.III. Részvizsgálat külföldi megkeresés alapján: 1 eset (Ausztria)
KBSZ ÉVI BEJELENTÉSEK évben a Kbvt. szerinti súlyos vasúti baleset nem történt első negyedévében 1 súlyos vasúti baleset történt: február 6-án Almásfüzítő és Komárom állomások között évben lefolytatott közös nemzetközi vizsgálat: Vonatsiklás október 4-én Hieflau állomáson (Ausztria) Vizsgáló szerv: Bundesanstalt für Verkehr Unfalluntersuchung Fachbereich Schiene A jármű fenntartásával kapcsolatban feltett kérdések vizsgálata.kérdések
2006. ESEMÉNYEI Tevékenység kezdete: március 1. Munkatársak kiválasztása, köztisztviselői jogviszony létesítése Együttműködési megállapodások: – Hatóságok (ORFK, NKH, Katasztrófavédelem) – MÁV ZRt. Képzés: – köztisztviselői alap-, és szakvizsga – angol nyelvi – szakmai: saját, külföldi, tanfolyami (adatrögzítő)
KBSZ NEMZETKÖZI ÜGYEK European Railway Agency Éves jelentés: Szervezet bemutatása, függetlensége Irányelvben foglaltak teljesülése Szakmai vizsgálat feltételei Együttműködés a társhatóságokkal, üzembentartókkal Vizsgálati tapasztalatok Biztonsági ajánlások Statisztikai mutatók
KBSZ NEMZETKÖZI ÜGYEK European Railway Agency Baleseti okok munkacsoportja: Többszintű okozati rendszer kidolgozása 1. szint: Közvetlen okok 2. szint: Mögöttes okok - szakértelem, eljárások, karbantartás 3. szint: Szabályozással és a biztonságirányítási rendszerrel összefüggő eredendő okok Ennek felhasználásával balesetvizsgálati adatbázis létrehozása
Biztonsági ajánlások munkacsoportja: Címzés, megfogalmazás, kiadás időpontja Nyilvántartás, nyomon követés Másnak címzett, külföldi biztonsági ajánlások hasznosíthatósága Nemzetközi adatbázis European Railway Agency KBSZ NEMZETKÖZI ÜGYEK
KBSZ NEMZETKÖZI ÜGYEK European Railway Agency Közös biztonsági mutatók (CSI) munkacsoportja: A EUROSTAT és az ERA statisztikai mutatóinak, definíciói- nak közelítése, pontosítása, részletezése Hosszú távon egyetlen baleseti statisztikai rendszer kidolgo- zása Az eseménycsoportok és a személyi sérülések csoportosí- tása a véglegesítéshez közelít A költségek definiálása még további egyeztetéseket igényel: Késések költségének meghatározása Sérülések és halálesetek költségének meghatározása HEATCO project (Developing Harmonised European Approaches for Transport Costing) – gazdasági, környezeti, társadalmi ktsg.
KBSZ NEMZETKÖZI ÜGYEK Balesetvizsgáló Szervezetek Találkozója Német nyelvterületről indult Résztvevők: Németország, Ausztria, Luxemburg, Csehor- szág, Magyarország, Svájc Tanulságos balesetek, érdekes vizsgálati módszerek bemu- tatása Felvetődő biztonsági kérdések megtárgyalása Közös ajánlás az ERA-n keresztül az európai jogalkotás felé: Vonatok biztonsági berendezéseinek egységesítése Adatrögzítők egységesítése Rádiós vészmegállító rendszerek egységesítése
BALESETI STATISZTIKA Jogszabályi háttér: 40/2006. (IV. 26.) GKM rendelet 91/2003. EK rendelet 1192/2003. EK rendelet Aminek a megismétlődését el szeretnénk kerülni: A 25 EU tagállam évi vasúti baleseti statisztikája
Köszönöm a figyelmet!