REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Sipos Sándor repülési főosztályvezető
2 BEJELENTÉSEK ALAKULÁSA Megjegyzés:A vasút és a vízi szakterület március elsejével állt fel, és fokozatosan kapcsolódott be az új szisztémában működő rendszerbe. Nem tartalmazza a 2007 július 01 után bejelentett 36 kizárólag állami légijárművel kapcsolatos különböző besorolású bejelentést. Az állami légijárművel kapcsolatos bejelentések száma 2008 első 8 hónapjában 51 volt, amiből 8-at a KBSZ vizsgál. (Ezek az adatok szerepelnek a 2008-as főszámokban.) Az ATM rendellenességeket nem tartalmazzák a számadatok. Bejelentések száma / KBSZ vizsgálat 2002 év 2003 év 2004 év 2005 év 2006 év 2007 év 2008 év Légiközlekedés216/49277/60333/47295/44437/70493/82409/52 Vasúti közlekedés 178/16478/9387/16 Víziközlekedés65/1773/1137/7
ELSŐ 8 HÓNAP BEJELENTÉSEINEK ELOSZLÁSA LÉGIKÖZLEKEDÉS BEJELENTÉSEK/ KBSZ VIZSGÁLAT POLGÁRI 267/44 KATONAI 51/8 ATM 521 KARBANTARTÁSI 7 EGYÉB 84 VASÚTI KÖZLEKEDÉS 387/16 VÍZIKÖZLEKEDÉS 37/7 Megjegyzés:a regisztrált ATM rendellenesség 2006-ban 812, míg 2007-ben 1125 volt.
4 A VIZSGÁLT IDŐSZAKBAN A BEKÖVETKEZETT ESETEK ALAKULÁSA Az 311 (polgári/katonai/) bejelentésből: 33 polgári, 5 katonai légiközlekedési balesettel, 7 polgári, 1 katonai súlyos repülőeseménnyel, 227 polgári, 42 állami légijárművel történt repülőeseménnyel volt kapcsolatos. Vizsgálati hatáskör szerinti bontásban: 44/8 KBSZ 16/0 külföldi kivizsgáló szerv 102/40 üzemeltetői kivizsgáló szervezet Polgári nagygépes vonatkozásban baleset nem volt.
5 LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK ALAKULÁS Évek Balesetek száma Baleseteken belül halálos balesetek száma Balesetben elhunytak * /53/25/3 *A hejcei baleset nélkül, amely katonai légiközlekedési baleset volt 42 áldozattal.
6 A BALESETEK MEGOSZLÁSA AZ EGYES LÉGIJÁRMŰ KATEGÓRIÁK KÖZÖTT Évek 5700 kg max. felszálló tömeg fölött 5700 kg. max. felszálló tömeg alatti merev szárnyú Helikopter 5700 kg. Max. felszálló tömeg alatt UL, motoros és gyalog sárkány, siklóernyő, ejtő-ernyő, ballon, modellgép (+ 6 vitorlázó) (+ 7 vitorlázó) (+ 8 vitorlázó) (+ 2 vitorlázó) *04 (+ 7 vitorlázó) (+ 6 vitorlázó) /25/1 (+ 3 vitorlázó)322/2 *A hejcei baleset nélkül, amely katonai légiközlekedési baleset volt 42 áldozattal.
7 SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK Évek 5700 kg max. felszálló tömeg fölött 5700 kg max. felszálló tömeg alatti merev szárnyú HelikopterUL, motoros és gyalog sárkány, siklóernyő, ejtőernyő, ballon (+ 2 vitorlázó) (+ 4 vitorlázó) (+ 3 vitorlázó) (+ 3 vitorlázó) (+ 1 vitorlázó)02/ /11 (+ 0 vitorlázó)03
KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI ESETEK KATEGÓRIA MEGOSZLÁSA Évek * Balesetek /2 Súlyos események /1 Események /23179/30 *A hejcei baleset nélkül, amely katonai esemény volt 42 áldozattal
9 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK A polgári légiközlekedés terén január 01-től napjainkig a KBSZ által saját hatáskörben vizsgált balesetek és események kivizsgálása során 33 esetben 88 biztonsági ajánlás került kiadásra. (Katonai kivizsgálásokból július 01. óta 2 esetben 3.) Ebből különböző visszajelzés alapján bevezetésre, illetve végrehajtásra került 39, folyamatban van 38 és visszautasítottak 11- et. Megjegyzés: −a biztonsági ajánlás érdemi legyen; −bevezetése ne okozzon újabb hibaforrást; −a ráfordított erőforrások arányba legyenek a várt eredménnyel; −egyértelmű, tagolt megfogalmazása legyen (pl. alany, tárgy, határidő, nyilvántarthatóság stb.).
10 IDEVÁGÓ EMLÉKEZTETŐ Bár a évi CLXXXIV. Tv. 16.§ (2) pontja többek között előírja, „ …. A zárójelentés kötelező erővel nem bír.” De! a (10) pontja azonban előírja, „A biztonsági ajánlások címzettjei a biztonsági ajánlás kézhezvételétől számított 30 napon belül írásban tájékoztatást adnak a Közlekedésbiztonsági szervnek az ajánlások elfogadásáról bevezetésük határidejének megjelölésével, vagy egyet nem értésükről indokolással ellátva.” 15/B. § (6) pontja előírja, „ A zárójelentés-tervezetet nem lehet közzétenni.”
11 ÜZEMBENTARTÓI ZÁRÓJELENTÉSRŐL 2005 évi 184 tv. VI. fejezet 20. § (3) bekezdése: „…a vizsgálat eredményéről az üzembentartó, ill. a légiforgalmi szolgálat tájékoztatja a KBSZ-t.” 123/2005 (XII.29) GKM rendelet 29.§ kivonata: -Helyszíni jkv-et és a hozzátartozó mellékleteket (fotók stb.) meg kell küldeni a főigazgatónak; -Az üzembentartói vizsgálatra történő felhívást követően 8 munka napon belül írásbeli tájékoztatást kell adni a KBSZ-nek, és 60 napon belül jelentéssel kell lezárni; -A jelentést anonim módon kell elkészíteni és meg kell küldeni többek között a KBSZ-nek papír és elektronikus formában; -A rendellenesség vizsgálati jelentését egyszerűsített formában is, a KBSZ-el egyeztetett formában, elkészíthető; NEM KELL TERVEZETET készíteni !
12 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !