Safety Management System Budapest-Ferihegy Repülőtéren

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Humán rendszerek, közszféra
Gárdus Tibor NKH LH / Pekk Antal WIZZAIR SSP Munkacsoport
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
KIEMELT INFRASTUKTÚRA- NAGYBIZTONSÁGÚ ÜZEM- VÉDELME.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Állam munkavédelmi feladatai
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Április 8 Repülésbiztonsági menedzsment rendszer – SMS bevezetése.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Biztosítók irányítási rendszere
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Munkahelyi egészség és biztonság
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
©Copyright: Tűzvédelmi Konferencia Siófok Király András 1/10 Király András tűzbiztosítási szakértő Épületek tűzvédelmi felülvizsgálata,
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
Szöveg beírásához kattintson ide Kritikus vasúti esemény munkapszichológiai elemzése Zerkovitz Dávid munka szakpszichológus KBSZ.
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

Safety Management System Budapest-Ferihegy Repülőtéren Mottó: „When a man does not know what harbour he is making for, no wind is the right wind.” (Seneca) Mudra István repülésbiztonsági vezető Közlekedésbiztonsági szakmai nap Siófok, 2008. április 8. BUDAPEST Airport www.bud.hu

A Wright-testvérek első motoros repülése, 1903. december 7. A repülés régen. . . A Wright-testvérek első motoros repülése, 1903. december 7.

…és ma. (Bonyolult rendszer, végtelen sok kockázattal...)

Mi a Repülésbiztonsági Menedzsment Rendszer (SMS). Két pillér Mi a Repülésbiztonsági Menedzsment Rendszer (SMS)...? Két pillér .... és sok építő elem Humán tényező képzése Kommuni-kációs Terv JUST kultúra Kockázat-elemzés Megelőzési terv Fenyegetés azonosítása Kivizsgáló- képesség Repülés-biztonsági felelősség (menedzs’t rendszer) Repülésbiztonsági kultúra (emberhez kötődő) Esemény jelentés (visszjel-zéssel együtt) Kockázat-menedzsment (rendszer-orientált) Repülésbiztonság-menedzsment Repülésbiztonsági politika

Mi is szokott történni egy szervezetnél? Management döntések Szervezeti folyamatok Vállalati kultúra Stb. … Szervezet Hibát teremtő feltételek Eltérések-hez vezető körülmények Munkahely Hibák Kihagyás Eltérések Személyek Védelem Rejtett meghibásodási útvonal

Az ún. Reason-modell („Swiss-cheese”) Veszély- forrás Aktív hibákból keletekező „lyukak” Veszteségek Egyéb más, rejtett hibákból keletekező „lyukak” A védelem, a korlátozó, biztosító elemek egymást követő rétegei („sajtszeletek”)

Egy valóságos esemény leképezése… Operatív kezelési hiányosságok GAT: fogadási eljáráshiba (pilóta elérhető-ségének, spec. típus-tárolási szabályok ismeretének hiánya) APRON: utasítás végrehajtási hiányok Viharjelzési hiányosságok Címlisták, eljárás, 5700 kg alatti kategóriában Információ nyugtázása 1. 2. Állóhely-gazdálkodás „szélvédett” (???) állóhely „111. sz. áh.” – nem kijelölt/felfestett 3. Veszély Veszteség 4. Emma

Az „eredmény...” Ilyen volt… Ilyen lett… Dundee, 2007. október 27. Budapest, 2008. március 1.

„Nem tudjuk, hogy mit nem tudunk!” „We don’t know what we don’t know!” Az események száma: A lényeg láthatatlan a szemnek... 30 - 100 100 - 1000 1000 - 4000 1 - 5 Katasztrófák Súlyos balesetek Balesetek Rejtett körülmények

Mit is tegyünk...?

Repülésbiztonság Átfogó, társasági szintű repülésbizton-sági szemlélet Hatékony, a repülés-biztonságot magában foglaló szervezeti felépítés Stabil rendszer, amely biztosítja a repülésbiztonság megvalósulását.

a Budapest Airport ZRt-nél SMS rendszer a Budapest Airport ZRt-nél BUDAPEST Airport Tervezet! www.bud.hu

Nemzetközi és hazai követelmények 1995: XCVII. „Légügyi” törvény 141/1995 (XI.30) Kormányrendelet 2007: XLVI. Tv. az Annex-ek kihirdetéséről 123/2005 (XII.29) GKM mód. rendelet Nemzetközi követelmények ICAO Annex 14 (Doc 9859 - SMS, Doc 9774 - Repülőtér eng.) 94/56/EC (Baleset/rep esm. kivizsgálás) 2003/42/EC (Jelentési kötelezettség) 2096/2005/EC (Kockázat-kezelés) Budapest Airport SMS (SMS Kézikönyv, technológia) Biztonságos és hatékony munkavégzés a Ferihegyi Repülőtéren.

A Budapest Airport SMS Kézikönyv részei Szervezeti működés - A vezetők felelőssége (személyes felelősségek) - Irányelvek Politika - repülésbiztonsági elkötelezettség - A biztonságirányítás (SMS) alapelvei Vállalatvezetés felelőssége

A Budapest Airport SMS Kézikönyv részei (2) Kockázat- és veszélykezelés

A Budapest Airport SMS Kézikönyv részei (3) Jelentési rendszer - repülőesemény jelentés a Ferihegyi Repülőtéren - A repülésbiztonsági jelentések kezelése - Technológiai leírás (Safety Handbook) Repülőesemény kivizsgálása Oktatás és képzés - oktatási programok - a vezetők repülésbiztonsági képzése - az üzemeltetésben dolgozók képzése Auditálás - repülésbiztonsági auditok végrehajtása - az auditon feltárt rendellenességek, és az azokra hozott intézkedések nyomonkövetése

A Budapest Airport SMS Kézikönyv részei (4) Dokumentáció és adatkezelés - eljárások - formanyomtatványok Az SMS rendszer értékelése - a rendszer jobbítása, fejlesztése - kommunikáció és konzultáció - javító intézkedések Repülésbiztonsági mérési programok - FOD - előterek, futópályák, gurulóutak ellenőrzése - jármű működés a repülőtéren (A-SMGCS) - eljárás a RWY incursion (aktív futópálya megsértés) - biztonságos repülőtéri munkavégzés (építkezések, felújítások, karbantartások)

Statisztikák (1) (teljes légiforgalom - ATM - 2000-2008. III. 31. ) Megjegyzés: a 2008. évi adat a március 31-ei záróértéket mutatja.

Statisztikák (2) (forgalom-jelleg szerinti megoszlás)

Statisztikák (3) (fő csoportok szerint)

Statisztikák (4) (a 313 rendellenesség negyedéves megoszlása)

Figyeljünk oda... Az örök menedzsment dilemma... Services Safety Források Irányítási szintek

A Repülésbiztonsági Irányítási Rendszer (Az Állam és a Szolgáltatók rendszerintegrációja - SMS?) Védelem (Safety) Szolgáltatások (Services) Az Állam repülésbiztonsági programja CÉL: A „köz” (az utazóközönség) repülésbiztonsága Elfogadás Felügyelet Felügyelet (oversight) A Szervezet Repülésbiztonsági Irányítási Rendszere(SMS) CÉL: A repülésbiztonsági kockázatok irányítása és kezelése, ellenőrzése A Szervezet termelési folyamatai CÉL: A kereskedelmi célok és az ügyfelek megelégedettségé-nek elérése Kockázat-kezelés Repülésbiztonsági biztosítékok, garanciák

Következtetések FIGYELEM!!! A repülés magas kockázattal és veszélyekkel járó „vállalkozás”, ezért a repülésbiztonság szerepe elsőrendű. Azonosítani kell a veszélyeket és kockázatokat, továbbá be kell építeni különböző védelmi technikákat. A kockázatok kezelésével minimálisra csökkent(het)jük a repülőesemények számát. AZ SMS-t folyamatosan fejleszteni kell. FIGYELEM!!!

Összefoglalás Az SMS bevezetésével a következőket kívánjuk elérni: Csökkenteni a kockázatokat... Csökkenteni a repülőesemények bekövetkeztének gyakoriságát... Bevezetni a repülésbiztonsági kultúrát a társaságnál... A repülésbiztonsági kultúrát nem lehet „előírni”, arra nem lehet „kijelölni” egy szervezetet, az „kifejlődik”! Fejleszteni az együttműködést a KBSZ-szel, a kapcsolatot a hatósággal (NKH LI) és tudatosabbá tenni a BA Zrt. munkavállalóit... Megfelelni a közelgő európai uniós szabályozásnak...

Összefoglalás (2) "Amikor olyan messzire mentél, hogy képtelen lennél még egy lépést megtenni, csak fele olyan messzire jutottál, mint amennyire képes vagy!„ (Grönlandi közmondás)

Köszönöm a figyelmet! Kérdések? Mudra István repülésbiztonsági vezető (30) 411-4593