VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
A repülés kultúra A tudatos gyakorlás vezet mesterfokra.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
SÁRKÁNYREPÜLÉS, VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS ESETTANULMÁNYOK - Az emberi tényező és a biztonság KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
KINEMATIKAI FELADATOK
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Janovics Ferenc balesetvizsgáló EJTŐERNYŐZÉS - SIKLÓERNYŐZÉS.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló Vitorlázórepülés, ultrakönnyű repülés, sárkányrepülés.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
EJTŐERNYŐS és SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Bíró Ottó
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A KÜLÖNLEGES SIKLÓERNYŐS DOMB – Egy ”tanuló” domb kellemetlen széljárási sajátságai, tanulságok ennek kapcsán KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2010.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
KINEMATIKAI FELADATOK
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Papp István balesetvizsgáló HELIKOPTER REPÜLÉS – 2009.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Teljesítményrepülés Versenyzés
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, 2007. április 12. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló

VITORLÁZÓREPÜLÉS 17 vizsgált eset = 9 esemény + 3 súlyos esemény + 5 baleset Az okok: 17 vizsgált eset = 15 leszállás + 2 felszállás Hiba a le- és felszállásra alkalmazott eljárások során (400 méter alatt) Elmaradtak: összeütközések, túlterhelések, kormányszerv-meghibásodások, stb. Nőtt a biztonság? Nem: csökkent a teljesítményrepülések aránya - gazdasági pénzügyi okok. Rossz a leszállás: rövidre jön – hosszúra jön. Rövidre: Gyöngyös,Eger: a sebességi poláris! Őcsény: a dugóhúzó! Békéssámson: a versenyemet! 2007. április 12.

VITORLÁZÓREPÜLÉS Gyöngyös,Eger: az a sebességi poláris! 2007. április 12.

VITORLÁZÓREPÜLÉS Őcsény: az a dugóhúzó! 2007. április 12.

VITORLÁZÓREPÜLÉS Békéssámson: az a versenymeteorológia! 2007. április 12.

VITORLÁZÓREPÜLÉS 13 eset: 9 akadálynak ütközés + 4 rossz lebegtetés MRSZ REBISZ éves jelentés 2006: NO Biztonsági Ajánlások! Helyette: ˝Az éves elméleti oktatás során kiemelt figyelmet kapjanak a különleges helyzetek, valamint azok elhárításának módja.˝ Egyetértünk! Oktatási anyag: KBSZ honlap + MRSZ REBISZ jelentés + PLH/PoLéBiSz archívum = Vitorlázó oktatói 2006: Dunaújváros, 2007. április 25. A szentesi célraszálló verseny 2006: tanulni nemcsak a padban! 2007. április 12.

SES 6 vizsgált eset = 2 esemény + 1 súlyos esemény + 3 baleset Események: 2 elrontott leszállás – kereket kitör, légcsavar tollat eltör – kihagyás / gyakorlatba hozás Súlyos esemény: pilóta rácsap, földről fotózzák Balesetek: 1. Pétervására: motorleállás – beékelődik a fák közé 2. Kapolcs: motorleállás - lejtőbe belevezeti 3. Balatonkeresztúr: műrepülő – gépét a levegőben töri össze 2007. április 12.

SES 1. Pétervására: motorleállás – beékelődik a fák közé – az alapszabály rutinszerű megsértése – mindenki hallgat! ZJ típusmondat: ˝Az érintett szervek jellemzői az esetre nem voltak hatással˝ Van-e érintett szerv? – A felügyelet: fontos ET elem! 2007. április 12.

SES 2. Kapolcs: motorleállás – a gép megsemmisül. A becsapódás két magyarázata: belevezette/átejtette A roncsok: belevezetés A tények: gyakorlott pilóta, az alapszabály betartásával, az életmentő mozdulattal elkésik. Rendkívüli meteorológiai instabilitás! Az ellenlejtőre szállást tanítani kell. 2007. április 12.

SES 3. Balatonkeresztúr: műrepül –levegőben összetörik. A ˝szemtanú˝: belobogott, lezuhant és összetört. A valóság: összetört és lobogva lezuhant. A szemtanú 30 évvel ezelőtti sztenderd balesetet idéz - - hiedelem! A háthelyzetet igazolták: pl. a flaterzsinórok kiszakadása. A ˝szemtanú˝ nyilatkozatát elfogva az ok: műszaki hiba az ET helyett: a légialkalmasság elvesztése a pilóta rutinszerű szabálysértései helyett. A vizsgáló kérdezzen rá, többször is, erőszakosan! 2007. április 12.

SES Murony, 2007. január 02: Motor gyengélkedik (porlasztó jegesedés?) Helyezkedés, bokrokat súrolta, ág lerántotta, a vállheveder nem volt bekötve! 2007. április 12.

SÁRKÁNYREPÜLÉS 3 vizsgált eset = 1 esemény + 2 baleset= 1 rossz felszállás = lepördülés: karja, orra ,fogai HFFA BISZ: ˝A sérültet a start végrehajtásában semmi nem akadályozta˝, ˝A sérült az utóbbi két év során olyan keveset repült, hogy nem rendelkezett a start végrehajtásához szükséges gyakorlattal˝. 2 rossz leszállás: HFFA BISZ: ˝A HFFA szakmai vezetése vizsgálja meg, mi az oka annak, hogy pilótái egyre kevesebbet repülnek, így gyakorlatuk csökken. A HFFA lehetőség szerint hozzon intézkedést e folyamat megállítására˝. BA: NO!, Van szabály: 45.Le. III/IV. melléklet 4. pont: jogosítások megszűnése/megújítása A folyamat: EB ’86 Gyöngyös – az angol válogatott, Judy Leden - ernyőzés! Február 17.: HHH, évadkezdő start, elemi hiba, gyakorlat? Hasonrepülés? 2007. április 12.

UL REPÜLÉS 3 vizsgált eset = 1 esemény + 1 súlyos esemény + 1 baleset UL a tó jegén: madárral ütközött? Hiányok: a gép, a pilóta, a leszálló! JORA rádli: Utassal, lejtőn felfelé, abwindben, vasút felé, Rotax 503-mal! Apolló Fox a szántásban: Benzincsap elzárva, A pilóta a helyezkedésen az utolsó pillanatban módosított Szántás – bukfenc – vállheveder, arccal a műszerfalba. BA: benzincsap a közösítő és a porlasztó közé! – a gyártó már alkalmazza! 2007. április 12.

MOVIT 4 vizsgált eset = 2 esemény* + 1 súlyos esemény* + 1 rendellenesség. *: Falke / Cessna ütközés:kisgépes eset, Falke légtérsértés: ATM eset Rendellenesség: Doppelraab-Hankur a pilóta szerint: a pályán végiggurult, fékezett, felbukfencezett. Földi esemény? Ha BISZ van, akkor vizsgálható lett volna. 2007. április 12.

MODELL 2 vizsgált eset = 2 baleset Intézkedni: FSD-k: hamis illúziók a biztonsággal kapcsolatban. Mégis: Őcsény – Légcsavar! 2. A biztonsági szabályok betarthatósága: Jogi támasz: LNK rendelet megalkotása – most születik! ˝Modellező ágazat˝? UAV vagy ˝giant model˝? 120 kilós modell, Üllő! Autonóm üzemmmód: Önmegsemmisítés? Műholdas levezetés? 2007. április 12.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 2007. április 12.