CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN április 25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Ötvös Zsolt 13DK. Oktober.6.án indultunk 6-an Németországba gyakorlatra Márton Zsuzsanna tanárnővel. Hosszú út után megérkeztünk észak-németországba.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Vízi-közlekedési balesetek sajátosságai
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Kedves kolleganők, kedves kollegák, ahogy minden évben cégünk vezetősége meghívja Önöket a Húsvéti szabadságolásra. ( Fürdőruha nem szükséges, tulajdonképpen.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Jolle - uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Kedves kolléganők, kedves kollégák! Ahogy minden évben cégünk vezetősége meghívja Önöket a nyári szabadságolásra! ( Fürdőruha nem szükséges, egymás.
3. Folytonos wavelet transzformáció (CWT)
A villamos áram élettani hatása
Feladatok mértékegységek átváltására
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
„KIS” VÍZIJÁRMŰVEK BALESETEINEK SZAKMAI VIZSGÁLATA
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
AZ „RSD” RÁCKEVEI SZAKASZÁN BEKÖVETKEZETT CSÓNAKBORULÁS - Szakmai vizsgálata Köszöntés. Mint az előző előadásból is kiderült, sajnos az évet, az.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
KBSZ Szakmai Nap Tiszai kikötők Martfű, október 27. Tiszai kikötők vizsgálata hajózásbiztonsági szempontból az NKH KÜI Hajózási Hatósági Főosztály.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, április 13. Barnácz István balesetvizsgáló A Túristvándi malomöbölben történt csónakborulás szakmai vizsgálata.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
Tizenegy ember lógott egy helikopter kötelén, tíz férfi és egy nő.
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
Óberling József r. ezredes
Bankkártya- visszaélés én 01:34 órakor az OTP biztonsági ügyeletese telefonon tett bejelentést, hogy a Győr Teleki utca 51.
Villamos Baleset és Mentés!!!
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Nem kell,hogy megbocsáss…
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
KUTATÁS-MENTÉS.
és a Venn-Euler diagrammok
Mikroökonómia gyakorlat
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
PORTSMOUTH. AZ INDULÁS NAPJA: Elégé izgalmas volt mivel még nem utaztam eddig repülőn soha. De, nem volt rossz sőt élveztem. Főleg a felszállást, de ami.
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
Egy nap három férfi kirándulni indult. Egyszercsak egy erős sodrású folyóhoz értek. Mindenképpen át kellett jutniuk a folyó másik partjára, ám semmi ötletük.
1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP Budapest, május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási.
1 II. Országos Iskolarendőr Konferencia Budapest, november 06. Veres Gábor Balesetvizsgáló Közlekedésbiztonsági Szervezet Hajózási főosztály EMBER.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Tizenegy ember lógott egy helikopter kötelén, tíz férfi és egy nő.
Előadás másolata:

CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN - 2009. április 25. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, 2009. október 27. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

MOTOROS CSÓNAK FELBORULÁSA AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Az esemény bejelentése a KBSZ felé 2009. április 25-én 08:37-kor történt az illetékes rendőrhatóság részéről. A Vizsgálóbizottság a helyszínre nem utazott. A vizsgálatot a Vb. a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság Rendészeti Osztályától kapott dokumentációk, vizsgálati anyagok és fényképfelvételek alapján végezte. A vizsgálóbizottság két főből állt. A baleset időpontja 2009. április 25. 03:15 és 03:30 közötti időben történt. A baleset helye: A Tisza folyó 433,3 fkm. Térségében Tiszafürednél a X. sz. öblítő csatorna közelében. A vízijármű típusa: tiszai ladik. Ez a csónaktípus természetesen többfelé is használatos, mégis tiszai és kőrösmenti ladik néven ismeretes leginkább. A csónak meghajtása: 4 lóerős, négyütemű Yamaha tip. csónakmotor

ESEMÉNY LEÍRÁSA Három horgász a Tiszafüredi Holt Tisza parton sátorban táborozott és 2009. április 25-én éjjel 03:15 ill. 03:30 perc közötti időben éles kiabálásra lettek figyelmesek, és miután nem tudták biztosan eldönteni, hogy mi történhetett és mi tévők legyenek, felhívták a közeli kikötőt ahonnan az a kérés hangzott el, hogy menjenek a vízre és nézzék meg mi történt, mert valószínűleg súlyos baleset történt. A kikötő ügyeletese már előzőleg kb. 03:15-kor bejelentést kapott telefonon egy idősebb házaspártól akik szintén a környéken táboroztak. A rendőrséget is ez a házaspár értesítette. A három személy csónakba szállt és meg is találták a tiszai holtág közép tálján kb. 150-200 m-re a felborult csónakot, melybe két személy kapaszkodott. Őket a csónakba emelték majd a partra vitték. A felborult csónakban a borulás előtt öt fő tartózkodott, ebből két fő kiúszott, kettőt a horgászcsónak szállított partra és egy fő eltűnt, elmerült a Tisza tiszafüredi holtágában. A kikötő alkalmazottja, a kikötőbe érkezése után (a rendőrség is időközben odaérkezett járőreivel együtt) csónakba szálltak, és ők is keresni kezdték a vízbe esett személyeket. A felborult csónakot megtalálták és találkoztak a horgászokkal, akik már időközben partra vitték a csónakba kapaszkodókat, és megkezdték az eltűnt személy keresését.

ESEMÉNY LEÍRÁSA Amikor a rendőrség járőrei és a kikötő dolgozója a vízbeesett személyeket vitték vissza a kikötőbe, akkor érkeztek, jöttek velük szemben a tűzoltók az eltűnt személy keresése miatt. A csónak borulásának helyét egy ideiglenes bójával a vízi rendészet és a kikötő alkalmazottja megjelölte. A helyszínen ill. a környéken tartózkodott egy halőr is, aki már korábban figyelte azt a horgásztársaságot, amelyik később balesetet szenvedett, mert feltételezte, hogy a csónakban ülők engedély nélkül horgásznak. Ismerte a személyeket, korábban már több esetben felmerült velük kapcsolatban az orvhorgászat gyanúja. A 2009. április 24-én késő délután horgászni indult egy eredetileg két főből álló, motoros csónak, majd hamarosan egy harmadik személy is csatlakozott hozzájuk és kb. 18:00 tájban indultak csónakjukkal a kiszemelt horgászhelyre. A X. sz. öblítő csatorna vak mellékágából indulva, a Tiszafüredi Holt Tisza 33- as közúttal párhuzamos ágában annak végénél az un. farok résznél táboroztak le. Később visszament a csónak a X. sz. öblítő csatorna jobb partjához ahol két főt még felvettek a csónakba és visszamentek a horgászhelyre mindannyian kb. 20:00 körül. Ekkor a társaság már öt főből állt.

ESEMÉNY LEÍRÁSA A megfigyelést 20:00 óra körül abbahagyta a halőr, csak hajnalban szándékozott egy kollégájával ellenőrzésre indulni, de ekkora már megtörtént a baleset mire odaértek, és ők is részt vettek a kutatásban. A horgászó társaság közül hárman kb. 21:00 óra tájban elhagyták a horgászhelyet és egy közeli tiszafüredi sörözőbe mentek, ahol ketten kb. 1-1,5 órát töltöttek. Az a személy, aki ekkor a csónakot vezette visszatért a horgászhelyre, majd az 1-1,5 óra elteltével telefonon hívták társai, hogy menjen értük, Kb. 23:00 órára értek vissza a horgászhelyre. További egy órát még horgásztak beszélgettek, majd a társaság éjfél-egy óra tájban elcsendesedett, elmondásuk szerint mindannyian elaludtak. Három óra körül ébredtek fel és elhatározták, hogy hazaindulnak. Összepakoltak és 03:00 óra és 03:15 körül elindultak. A csónak vezetését ekkor az a személy vette át, aki a balesetben életét vesztette. Elinduláskor gyenge szél fújt, a személyek elhelyezkedése a csónakban úgy nézett ki, hogy négyen (ketten-ketten) kiültek a csónak szélére. Ülésdeszka csak a vezető részére volt a csónakban, aki az ülés bal oldalán helyezkedett el a motor-kezelése miatt.

ESEMÉNY LEÍRÁSA Nagy valószínűséggel a csónak orrtrimmel rendelkezhetett, mert az elindulás után 5-6 perccel, mikor a szigeti átvágáshoz értek, az amúgy is hullámos vízen a csónak elején elkezdett befolyni a víz. Ekkor szóltak a csónak vezetőjének, hogy csökkentse a sebességet, de ez már nem segített, mert a víz folyamatosan jött be a csónakba. Mindannyian felálltak a csónakban és az egyik személy kiugrott a csónakból. A kiugrás okozta billenéstől a csónak azonnal felborult, mindannyian a vízbe estek. Ketten a felborult csónakba kapaszkodtak, ketten kúsztak a Holt Tisza szigeti oldalára, a csónak vezetője a csónaktól mintegy 5-10 méterre eltávolodva próbált fennmaradni, de úszni nem tudott, ezért többször elmerült, egyik társa többször is felhozta és próbálta megmenteni, de annyira kapálódzott hogy a mentési kísérletek végül nem jártak eredménnyel, és a csónak vezetője végleg elmerült. Az eltűnt személyt kb. hajnali 05:00 órakor találta meg a tűzoltóság búvára a feltételezett borulás helyétől néhány méterre.

ESEMÉNY LEÍRÁSA Az Igazságügy orvos szakértői vélemény alapján a csónak vezetője fulladásos halált szenvedett. Az elhalálozott személy a baleset idején enyhén-közepesen ittas állapotban lehetett. A szemtanuk elmondása szerint a kimentett négy személy erősen ittas állapotban volt. Időjárási adatok: Éjszakai sötétség, rossz látási viszonyok (újhold) Szélerősség: gyenge É-K szél (3.5 m/s) Vízmélység: 3-4 m Vízhőfok: 14 oC Levegőfok: 7 oC 7

ESEMÉNY LEÍRÁSA Csónak adatai: hossza: 5,7 m szélessége: 1,15 m Oldalmagassága: 0,42 m Anyaga: fa Súlya: 100-110 kg + a motor súlya Csónak felszerelései : 1 db Yamaha tip. négyütemű 4 lóerős külmotor háromszárnyú hajócsavarral 1 db mentőmellény 1 db elsősegély csomag 1 db izzókészlet 1 db evező, műanyag lapáttal, teljes hossz 1,35 m 1 db beton térkő darab horgony helyett. Súlya kb. 2 kg A horgony és a kötele sem felel meg az előírásoknak, semmilyen szempontból. /horgony alak és súly, kötélvastagság, kötélhossz/.

TISZAI LADIK RAJZA 5,7 m 1,15 m 0,42 m 7x0,815=5,7 0,815

TISZAI LADIK

BALESETET SZENVEDETT TISZAI LADIK

CSÓNAK SÉRÜLÉSEI

CSÓNAK MOTORJA

A MOTOR BURKOLATA ÉS AZ IRÁNYVÁLTÓ KAR ÁLLÁSA

CSÓNAK FELSZERELÉSEI

HORGÁSZFELSZERELÉSEK

ESEMÉNY HELYSZÍNE Tiszafüred

ESEMÉNY HELYSZÍNE

BALESET KÖRNYEZETE

ELEMZÉS Az öt főből álló horgász társaságból két fő nem tudott úszni, és a csónakban csak egy db mentőmellény volt. Legalább két db-nak kellett volna lennie, és azokat az úszni nem tudóknak viselnie is kellett volna. A horgászok mindannyian alkoholos befolyásoltság alatt voltak, így szálltak vízre, a csónak vezetője így vezette a vízi járművet. A csónak állapotára nézve elég rossz állapotú volt, felszerelése nem felet meg a HSZ előírásainak. Emiatt hajózásra alkalmatlan volt. A csónak terhelése is elég egyenetlen lehetett és a tanuk egymásnak némileg ellentmondó véleménye miatt, nem is határozható meg egyértelműen. Valószínű a csónak túlterhelése. A gyakorlati hajózási ismeretek hiánya: Amikor a víz befolyt a csónak elején, nem szabadott volna mindeniknek felállnia. Valószínűleg elegendő lett volna egy esetleg két utasnak hátrébb helyezkedni. A fából készült csónak nem süllyed el, tehát nem lett volna szabad az úszni nem tudóknak a csónakot elengedni. Szükségtelen volt kiugrania az egyik személynek amellyel vélhetően elősegítette a borulást.

BALESET OKAI Az ok az elemző részből egyértelműen következik: A csónakban a mentő mellény hiánya ill. viselésének elmulasztása önmagában elegendő ok volt. Ha a csónak vezetője viseli a mentő mellényt, nagy valószínűséggel megakadályozhatta, volna a súlyos víziközlekedési baleset bekövetkeztét. A hajó vezetője nem fogyasztatott volna alkoholt. A vizsgálatból kiderült, hogy a csónakot legalább ketten vezették az este folyamán, és a horgásztársaság mindegyik tagja fogyasztott alkoholt. Tehát akárki is vezette a csónakot alkoholos befolyásoltság alatt állt. A csónak gyakorlatilag hajózásra alkalmatlan volt. A hajózási tapasztalatok hiánya BIZTONSÁGI AJÁNLÁS: Biztonsági ajánlás kiadására ez esetben nincs szükség, mert a szabályok betartásával a súlyos víziközlekedési beleset elkerülhető lett volna.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu