FETIKÖVIZIG működési területén A hajózás problémái és lehetőségei a FETIKÖVIZIG működési területén Összeállította: Uray Károly
A FETIKÖVIZIG MŰKÖDÉSI TERÜLETE Kezelésben lévő folyószakaszok: Tisza folyó 543+750-744+850 fkm Szamos folyó 0+000-50+213 fkm Túr folyó 0+000-29+500 fkm A működési terület bemutatása, a fenntartás és a hajózás helyzete.
Navigare necesse est, vivere non est necesse!" Miért is szeretnénk hajózni a Tiszán? Navigare necesse est, vivere non est necesse!"
Az Európai vízisztráda A Dunai hajózás állapota , lehetőségei. A Dunai duzzasztók, erőművek. A Duna-Majna-Rajna vízi út rendszer teljes hajózható hossza Rotterdamtól Szulináig 3505 km
A tiszai lehetőségek Kapcsolódás a Dunai hajóúthoz
A vízi közlekedés előnyei Belvízi közlekedés Vasúti közlekedés Közúti közlekedés Szállítási teljesítmény azonos energiafelhasználás mellett 25 8 1 Beruházási költségigény (tonna-kilométerenként) 6 Szállítási díjbevétel 3,5 11,8 Népgazdasági szinten számított költségek (tonnakilométerben) 3 9 Balesetek fajlagos költségei 7 15 Munkaerőigény GKM adatok
Szatmárnémeti 1900 körül A múltbeli Tiszai hajózás bizonyítéka
A jogi háttér A 17/2002 ( márc.7.) KÖVIM Rendelet A hajózó utak meghatározása, az Unió csatlakozás jelentősége a hajózásban A HKV az az év legalább 240 napján vagy a hajózási szezon 60 %- ban fennálló vízszint, amely mellett a víziút osztálya szerinti követelmények teljesülnek
A hajózható szakasz hossza, fkm. A Tisza folyó Vásárosnaményig hajózhatónak lett nyilvánítva. A víziút neve A hajózható szakasz hossza, fkm. A szakasz hossza (km) A víziút osztálya 1. Tisza Vásárosnamény – Tuzsér 685-612 73 I 2. Tisza Tuzsér – Tokaj 612-544 68 III 3. Tisza Tokaj - Kisköre 544-403 141
A víz osztályba sorolásához alapul szolgáló méretek Magányos géphajó A víziút osztálya A víziúton közlekedtethető hajók, illetve tolt kötelékek ábrázolása Hosszúság m Szélesség m Merülés m Hordképesség tonna I Magányos géphajó 40 5 1,4 200 III Magányos géphajó 70 8,2 2 650-1000 IV Magányos géphajó 85 9,5 2,5 1000-1500 Tolt kötelék 1500
EGB I. kategóriájú vízi út Vásárosnamény - Tuzsér-szakasz (685-612 fkm) EGB I. kategóriájú vízi út Ezen a folyószakaszon I osztályú hajóútnak megfelelően az alábbi paramétereknek megfelelő hajóút tűzhető ki: A hajóút minimális mélysége (Záhony –230 cm, Vásárosnamény –140 cm) 14 dm. A hajóút szélessége 40 m.
Vásárosnamény Szatmárnémeti 1900 körül A hajóút jellemzése a vízállások függvényében Szatmárnémeti 1900 körül
Záhony
A hajóút kritikus helyei: 615,2 – 615,9 fkm és 616,1 – 617,6 fkm (Tuzsér) 621,8 – 622,4 fkm (Tiszabezdédi pb) 623,1 – 623,6 fkm (Kistárkányi pb) 627,75 fkm Záhony közúti híd 631,4 fkm (Zsurki kőgát) 636,2-637 fkm (Eszenyi gázló) 653-653,6 fkm (Benki gázló) 680-680,8 fkm (Varsányi gázló) 684,45 fkm (Vásárosnamény) A kritikus helyek rövid bemutatása,
Eszenyi gázló
Varsányi gázló
A Szamos mentén, vízen és kétkeréken A turisztikai hajóút kiterjesztése Szatmárnémetiig. A projekt rövid bemutatása. INTERREG
A Szamos hosszszelvénye
Kikötő a Krasznán Vásárosnaménynál Erőfeszítéseink a hajózás fejlődéséért
Megállapítások Az eddigi tapasztalataink szerint a Vásárosnamény-Tuzsér (685-612 fkm) közötti Tisza szakaszon a gazdaságos teherhajózásnak, jelentősebb beruházások hiányában nincs lehetősége. A turisztikai jellegű hajózás ellenben jelentős fejlődésnek indulhat a közeljövőben.
5 lóerős tutaj Ilyen közlekedési eszközökre gondolunk a Felső Tiszán
48 fős személyszállító
a Tuzsér és Tiszalök közötti szakasz III. osztályú. Tuzsér – Tiszalök (612-518 fkm között): a Tuzsér és Tiszalök közötti szakasz III. osztályú. Ezen a folyószakaszon III. osztályú hajóútnak megfelelően az alábbi paramétereknek megfelelő hajóút tűzhető ki: A hajóút minimális mélysége (Tiszabercel +250, Dombrád +10, Záhony –230 cm) 20 dm. A hajóút szélessége 70 m.
Dombrád
A hajóút kritikus helyei 579,4 – 580,0 fkm (Nagyhalász-veremszögi pb.): 130°-os, hozzávetőleg 300 m sugarú kanyar 599.8 – 599.1 fkm partról benyúló sarkantyúk
Nagyhalász Veremszögi kanyar
Hajózás a Felső- Tiszán természetvédelem és vidékfejlesztés a magyar – szlovák – ukrán határvízeken A pályáat rövid ismertetése INTERREG
A tervezési terület Záhony - Tokaj A pályázat eredményei
Az elképzelt kikötő Kb. 12 milliárd Ft Az elképzelt kikötő Variánsok
Mérési eredmények feldolgozása - digitális térmodell
Becsült költségek Sor Létesítmény neve Helye (fkm.) Becsült mennyiség Becsült nettó érték szám tól- ig- m3 ezer Ft 1 Veresmart-Bolygói kanyar 598,60 599,20 2400 42000 Bontás 2 Túzséri egyenes 615,00 618,00 62000 117000 Kotrás 615,28 46000 86000 615,70 616,86 16000 31000 3 Tiszabezdédi kanyar 621,60 622,60 17000 33000 622,00 622,30 4 Kistárkányi kanyar 623,80 25000 49000 623,00 623,60 5 Záhony hidak között 627,80 628,85 8400 78000 Vezetőmű 627,86 627,92 2200 32000 6200 Mindösszesen 319000
Megállapítások A jelenlegi hajózóút a tiszalöki duzzasztás és az 1969-1999 között végrehajtott „Tokaj - Komoró″ beruházási program szabályozási munkáinak következtében az 518-614 fkm között megfelelnek az EGB IV. kategóriájú vízi út (magányos géphajók) előírásainak. A 614-628 fkm között a szükséges feltételeket mederkotrással, mederszűkítéssel és kisvízi szabályozással lehet biztosítani.
Vélt és valós problémák EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) A navigációs lehetőségek fejlődése, a klaszikus kitűzés jelentőségének csökkenése Galileo (River Information Services – RIS)
Új folyamkilométeroszlopok
Rajna Iffezheimnél A zsilipek méretei
A Victor Hugo kirándulóhajó
Köszönöm megtisztelő figyelmüket