1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA
2 Gincsai János, Siófok MUNKATÁRSAK Szervezet: - főosztályvezető - 9 fő balesetvizsgáló - forgalom - gépészet - biztosítóberendezés - pálya - erősáram - 1 fő jogi szakreferens Képzettség: 9 fő szakmérnök, mérnök, üzemmérnök 1 fő jogász 1 fő műszaki szakoktató Nyelvtudás: FelsőfokKözépfokAlapfok Angol-2 fő Német1 fő-- Francia-1 fő- Román1 fő-- Az intenzív nyelvi képzés/továbbképzés mindenkivel szemben elvárás!
3 Gincsai János, Siófok BEJELENTÉSEK III.IV.V.VI.VII.VIII.IX.X.∑ Bejelentést eddig kizárólag a MÁV ZRt. hálózati főüzemirányítójától kaptunk! Szükséges lenne a bejelentések megtétele a többi üzembentartó részéről is, ugyanarról az eseményről akár több forrásból is, mert így gyorsabban pontosíthatók az információk. Szakmai vizsgálatot 9 esetben indítottunk. Külföldi megkeresés 1 eset (Ausztria)
4 Adatszolgáltatás: angol nyelven - Előzetes jelentés vizsgálatról: - 1 héten belül - esemény leírása - becsült kár megjelölése - Zárójelentés: Az irányelvnek megfelelő teljes zárójelentés megküldése, mellyel szemben alapvető követelmény, hogy angol nyelvű összefoglalót tartalmazzon, de lehetőleg minél nagyobb arányban kerüljön lefordításra. A beküldött anyagok nyilvánosak, megtekinthetők az interneten: Sikerült bekerülni az első 7 EU állam közé, aki megkezdte ezt az adatszolgáltatást! Gincsai János, Siófok ERA ─ ADATSZOLGÁLTATÁS
5 Új rendszer kialakítása a baleseti okok meghatározására: 1. szint:Közvetlen okok 2. szint:Mögöttes okok - szakértelem, eljárások, karbantartás 3. szint:Szabályozással és a biztonságirányítási rendszer alkalmazásával összefüggő eredendő okok Gincsai János, Siófok ERA ─ BALESETI OKOK
6 A nemzeti kivizsgáló szervezet bemutatása Kapcsolat a biztonsági hatósággal, kormányzattal, üzembentartókkal A vasútbiztonsági irányelv nemzeti magvalósításának állása A szakmai vizsgálat függetlenségének megvalósulása A vizsgálatok statisztikai mutatói Vizsgálatok száma (megkezdett, befejezett stb.) Baleseti típusok Az adott év vizsgálati tapasztalatainak általános összefoglalása Biztonsági ajánlások Adott évben kiadott biztonsági ajánlások bemutatása Statisztika (már megvalósított, folyamatban lévő, ill. elutasított) Korábbi ajánlások nyomon követése (5 évre visszamenőleg) Angol nyelven, a tárgyévet követő szeptember 30-ig Gincsai János, Siófok ERA ─ ÉVES JELENTÉS
7 Címzés: Közvetlenül (NSA, IM, RU, gyártó, egyéb) NSA-n keresztül az IM, RU, gyártó esetében, egyébként közvetlenül Köztes megoldásként közvetlen címzés a NSA tájékoztatása mellett (UK) Külföldre az államnak vagy a külföldi NSA-nak Gincsai János, Siófok ERA ─ BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Oda kell címezni, ahol az implementálás leginkább megvalósítható!
8 A feltárt hiányosságot, problémát kell hangsúlyoznia, vagy a megoldást? A vizsgálat során feltárt, de az eseménnyel nem közvetlenül összefüggő kérdésekre is ki kell térni! A vizsgálat mely stádiumában kell kiadni? Nyomon követés ─ mikor mondhatjuk, hogy „megvalósítva”? Legalább évente visszajelzés a kiadott ajánlások sorsáról Nyilvánosság Másnak címzett, esetleg külföldi biztonsági ajánlások hasznosíthatósága ─ nemzetközi adatbázis Gincsai János, Siófok ERA ─ BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK
9 A KBSZ a szakmai vizsgálatai során eddig 3 balesettel kapcsolatosan összesen 6 megelőző biztonsági ajánlást adott ki. Megvalósításra intézkedtek:2 esetben Megvalósítás tervbe véve:2 esetben Nem tartják szükségesnek:2 esetben Ezek címzettje valamennyi esetben a MÁV ZRt. volt, de a szabályozási problémák megoldásának hatásköre át fog kerülni részben a biztonsági hatóság, részben pedig a jogalkotás feladatkörébe. Gincsai János, Siófok KBSZ ─ BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK
10 Érd-felső – Tárnok közötti AS15 útátjárónál történt személygépkocsi elütéssel kapcsolatban 1.Szabad rálátás biztosítása - rálátási háromszög 2.A használhatatlan nyíltvonali fénysorompóról adott ill. vett közleményeket a szomszédos állomásokon szükséges lenne előjegyezni 3.Amennyiben a használhatatlan fénysorompó felé Írásbeli rendelkezéssel nem értesített vonat van útban, akkor megfelelő jelzés alkalmazásával történjen intézkedés a vonat mielőbbi megállítására 4.Az önműködő biztosított térközjelzőkkel felszerelt pályákon a térközjelzők „Megállj!” állásba kapcsolásakor a jelfeladás műszaki úton kényszerítse ki a vonatok megállítását. Gincsai János, Siófok KBSZ ─ BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK
11 Gincsai János, Siófok ÜZEMBENTARTÓ INTÉZKEDÉSE Érd-felső – Tárnok közötti AS15 útátjárónál történt személygépkocsi elütéssel kapcsolatban 1.Szabad rálátás biztosítására az intézkedés megtörtént. 2.A Forgalmi Utasítás BA szerinti változtatását az üzembentartó már a jelen eseménytől függetlenül is tervezi. 3.Az ajánlást az üzembentartó aggályosnak (az állomásközben lévő összes vonatot megállítja, így a többi sorompó is zavarba kerül), hatékonyságát megkérdőjelezhetőnek látja (a megállítás nem kerül gépi úton kikényszerítésre). 4.Az ajánlásban foglaltak rövid távú megvalósítása gazdasági okokból nem lehetséges, azonban a fokozatosan bevezetésre kerülő ETCS rendszer a problémát hosszú távon kezelni fogja.
12 Gincsai János, Siófok ERA ─ A KÖZELJÖVŐ FELADATAI Task Force: 1. Éves jelentés ─ végéig 2. Baleseti okok ─ végéig 3. Biztonsági ajánlások ─ márciusig Baleseti nyilvántartó és jelentő rendszer fejlesztése: Jelenleg Excel táblázat Webes fejlesztés megkezdődött Eccairs Nemzetközi balesetvizsgáló képzés létrehozása
13 Gincsai János, Siófok KBSZ ─ A KÖZELJÖVŐ FELADATAI Az információáramlás javítása (bejelentések, vizsgálati információk) A szakmai vizsgálatok gyorsítása. Az aktív és rendszeres közreműködés folytatása az ERA Safety Unit munkájában. A vizsgálati módszerek fejlesztése a nemzetközi elvárások és tapasztalatok alapján. A külföldi társszervezetekkel való együttműködés javítása. A balesetvizsgálók továbbképzési rendszerének kidolgozása.
14 Gincsai János, Siófok KBSZ ─ A KÖZELJÖVŐ FELADATAI A 40/2006. GKM rendeletben előírt feladatok ellátása: A vasúti társaságok biztonsági jelentéseinek fogadása (baleseti statisztika). A KKF által készített éves beszámoló jelentés véleményezése. Eseti felkérések alapján közreműködés a vasúti közlekedés biztonságát érintő jogszabályok előkészítésében. A szakmai vizsgálatok és a biztonsági ajánlások tárgyában rendszeres találkozó az üzembentartókkal.
15 Köszönöm a figyelmet! Gincsai János, Siófok