Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

RE-PE-T-HA Regionális Pedagógusképző és –Továbbképző Hálózat és Adatbázis az Észak- Alföldi Régióban – TÁMOP /1/B Gaál István tanárképzési.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Az első házasság felbomlása
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Brüsszel milyen messze van
Globalizáció és oktatás
A közösségi élet vizsgálata Völcsökön avagy a „hiány” funkciójáról
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
BENKŐ PÉTER VANNAK-E KULTURÁLIS RÉGIÓINK?. -A méréseknél a KSH jelentéseit vesszük alapul. -Lehetséges mutatók: -a mezorégiók különböző fokú iskoláin.
A területi árszínvonal különbségei, különös tekintettel a városi és falusi árszínvonalak számíthatóságára Dusek Tamás Széchenyi István Egyetem, Győr Gödöllő,
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából”
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Egyetemes értékek az egyetemen Lovasné Avató Judit A kutatás módszertana.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A Wlislocki Henrik Szakkollégium részvétele és tapasztalatai TÁMOP „A tudás disszeminációja.” Trendl Fanni.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Sztochasztikus kapcsolatok
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
HERD A3 Tehetséggondozó kezdeményezések Debrecenben és Nagyváradon.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Az országos mérések megújult rendszere
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
D R. F ILEP B ÁLINT M ÁJER E SZTER P ETRA T ÖMBÖLY T EODÓRA W INKLER C SABA N OVEMBER 5. Rektori Titkárság K ÖZPONTI F ELVÉTELI KAMPÁNY.
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Országos Kompetencia Mérés 2011
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

Művelődési szokások a felsőoktatás különböző szektoraiban tanulmányokat folytató hallgatók körében Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem nemethnora24@gmail.com IX. Országos Neveléstudományi Konferencia 2009. november 19-21. Veszprém

Kérdés 1. Egyéni szint Intézményi szint Milyen befolyásoló tényezők (változók) hatnak a hallgatók kulturális tevékenységére? Egyéni szint Szocioökonómiai (Bourdieu, Pusztai) Nemek (Fényes) Földrajzi különbségek (Kozma, Forray, Mihály) Vallásosság (Tomka, Gereben) Intézményi szint Regionalitás (Kozma) Tradíció (régi v. új intézmény, újra beindított) (Kozma) Nemzeti és etnikai feladatvállalás (Radó) Fenntartók (egyházi, állami szektor) (Szemerszki) /forrás: Pusztai 2009 Revacern konf./

Kérdés 2. Igen Nem Kimutatható-e különbség a felsőoktatás különböző szektoraiban tanuló hallgatók kulturális szokásai között? Igen Az egyházi középiskolák pozitívan hatnak a tanulók kulturális (pl. olvasási) szokásaira.(Pusztai 2008) Nem A fenntartó által közvetített értékek (pl. egyház) nem hatnak egyértelműen a kulturális fogyasztásra. (ellentétben pl. a szülők iskolai végzettségével) (Bourdieu)

ONK 2008 A kutatás TERD: „A harmadfokú képzés hatása a regionális átalakulásra” című OTKA kutatás (OTKA szám: 69160) Kutatás vezetője: Kozma Tamás http://cherd.unideb.hu

ONK 2008 A vizsgálat helyszíne Magyarország

A TERD minta Alapsokaság BA és BSc képzésben résztvevő végzős hallgatók Elemszám N=1362 fő Mintavétel lekérdezés (survey) karonként reprezentatív

Vizsgált intézmények PKE KFRTKF DE BTK II. RF + – - ++ egyházi állami Regionalitás + – Tradíció - ++ Nemzeti és etnikai feladatok fenntartó egyházi állami Forrás: Regionális egyetem kutatás és a TERD kutatás más részterületei

Elemzett és összehasonlított intézmények (N=309)

A minta jellemzése (nemek szerint %) (N=306)

A minta jellemzése (szülők iskolai végzettsége szerint N=288)

A minta jellemzése (Vallásossági mutatók alapján templom N=257, imádkozás N=262)

A kultúra-fogyasztás vizsgált területei Színház Múzeum/kiállítás Hangverseny Olvasási gyakoriság Olvasás mennyisége (Hány könyvet olvastál az elmúlt évben a kötelezőkön kívül?) Becsült saját könyvek száma

Színházlátogatási szokások intézményenként (n=293)

Múzeumlátogatás a különböző intézményekben

Hangverseny-látogatási szokások intézményenként

Olvasási szokások (gyakoriság) intézményenként

Olvasási szokások (mennyiségi) intézményenként

Becsült saját könyvek száma intézményenként

Következtetés Kulturális-fogyasztást befolyásoló tényezők intézményi szinten: Regionalitás + Tradíció ? Nemzeti és etnikai feladatvállalás + Fenntartók (szektorok) -

Köszönöm a figyelmet!