Művelődési szokások a felsőoktatás különböző szektoraiban tanulmányokat folytató hallgatók körében Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem nemethnora24@gmail.com IX. Országos Neveléstudományi Konferencia 2009. november 19-21. Veszprém
Kérdés 1. Egyéni szint Intézményi szint Milyen befolyásoló tényezők (változók) hatnak a hallgatók kulturális tevékenységére? Egyéni szint Szocioökonómiai (Bourdieu, Pusztai) Nemek (Fényes) Földrajzi különbségek (Kozma, Forray, Mihály) Vallásosság (Tomka, Gereben) Intézményi szint Regionalitás (Kozma) Tradíció (régi v. új intézmény, újra beindított) (Kozma) Nemzeti és etnikai feladatvállalás (Radó) Fenntartók (egyházi, állami szektor) (Szemerszki) /forrás: Pusztai 2009 Revacern konf./
Kérdés 2. Igen Nem Kimutatható-e különbség a felsőoktatás különböző szektoraiban tanuló hallgatók kulturális szokásai között? Igen Az egyházi középiskolák pozitívan hatnak a tanulók kulturális (pl. olvasási) szokásaira.(Pusztai 2008) Nem A fenntartó által közvetített értékek (pl. egyház) nem hatnak egyértelműen a kulturális fogyasztásra. (ellentétben pl. a szülők iskolai végzettségével) (Bourdieu)
ONK 2008 A kutatás TERD: „A harmadfokú képzés hatása a regionális átalakulásra” című OTKA kutatás (OTKA szám: 69160) Kutatás vezetője: Kozma Tamás http://cherd.unideb.hu
ONK 2008 A vizsgálat helyszíne Magyarország
A TERD minta Alapsokaság BA és BSc képzésben résztvevő végzős hallgatók Elemszám N=1362 fő Mintavétel lekérdezés (survey) karonként reprezentatív
Vizsgált intézmények PKE KFRTKF DE BTK II. RF + – - ++ egyházi állami Regionalitás + – Tradíció - ++ Nemzeti és etnikai feladatok fenntartó egyházi állami Forrás: Regionális egyetem kutatás és a TERD kutatás más részterületei
Elemzett és összehasonlított intézmények (N=309)
A minta jellemzése (nemek szerint %) (N=306)
A minta jellemzése (szülők iskolai végzettsége szerint N=288)
A minta jellemzése (Vallásossági mutatók alapján templom N=257, imádkozás N=262)
A kultúra-fogyasztás vizsgált területei Színház Múzeum/kiállítás Hangverseny Olvasási gyakoriság Olvasás mennyisége (Hány könyvet olvastál az elmúlt évben a kötelezőkön kívül?) Becsült saját könyvek száma
Színházlátogatási szokások intézményenként (n=293)
Múzeumlátogatás a különböző intézményekben
Hangverseny-látogatási szokások intézményenként
Olvasási szokások (gyakoriság) intézményenként
Olvasási szokások (mennyiségi) intézményenként
Becsült saját könyvek száma intézményenként
Következtetés Kulturális-fogyasztást befolyásoló tényezők intézményi szinten: Regionalitás + Tradíció ? Nemzeti és etnikai feladatvállalás + Fenntartók (szektorok) -
Köszönöm a figyelmet!