VIII. FŐINFORMATIKUS TALÁLKOZÓ Darwin nyomában: a csavarhúzástól a stratégáig A főinformatikus születése és fejlődése Ilosvai Péter ügyvezető igazgató T-Systems Hungary
A CIO törzsfejlődése… A kérdés, hogy hol válik el a felelősség az üzleti folyamat és az informatika között… Azaz mi is a szkópunk? Informatikus Informatikai vezető Informatikai ov. Informatikai főov. Informatikai igazgató És a csúcs a „real” CIO
Az IT „darwini törzsfejlődése”, egy elképzelt jövő a szolgáltatások terén…
Holott a CIO feladata a kezdetektől ugyanaz. Legfeljebb a feladat megközelítése változik… CEO: 1.Bevétel növekedés és a költségek csökkentése 2.Kulcs képesség: fogékonyság a piac változásaira 3.Kritikus sikerfaktor: profit és hatékonyság CEO: 1.Bevétel növekedés és a költségek csökkentése 2.Kulcs képesség: fogékonyság a piac változásaira 3.Kritikus sikerfaktor: profit és hatékonyság CIO: 1. Az üzleti folyamatok támogatása, inf. leképzése a hatékonyság folyamatos növelésével 2. Kulcs képesség: megérteni az üzletet 3. Kritikus sikerfaktor: rugalmas, olcsó és gyors alkalmazkodás az üzleti modell követésében CIO: 1. Az üzleti folyamatok támogatása, inf. leképzése a hatékonyság folyamatos növelésével 2. Kulcs képesség: megérteni az üzletet 3. Kritikus sikerfaktor: rugalmas, olcsó és gyors alkalmazkodás az üzleti modell követésében
A CIO stratégiai feldata Múlt: Az információ áramlásának technológiai biztosítása Jövő: A vállalat tudásának, képességeinek, üzletmenetének menedzselése és biztosítása az informatikai stratégián keresztül
Az üzletfolytonosság biztosítása Múlt: „Már megint kirúgta valaki a falból a kábelt! Sebaj…” Jövő: 99.99, SLA, Data Centerek, tervezés (BCP, DRP) „Szerver!!! Ne nyúlj hozzá!!!”
Szakember állomány Múlt: Kreatív, sokoldalú, „éjjel dolgozós, reggel nem bejövős” Jövő: Nyelveket beszélő specialista. Kinevelés + karriertervezés vs. kiválasztás
Költséghatékony üzemeltetés Múlt: „Indítsa néha újra” Jövő: outsourcing/insourcing/resourcing/flexsourcing, nearshoring/offshoring
Biztonság Múlt: Portaszolgálat Jövő: A kockázatok valós idejű elemzése vs. a biztonság akár a használhatatlanságig is fokozható!
Innováció Múlt: A technológia fejlettlenségét ellensúlyozandó mindennapi kreativitás Jövő: Az innováció versenyelőny
Végül a legfrissebb kutatások alapján: CIO prioritások 2006/1 Kínáljuk fel a második Internet-forradalom előnyeit az üzleti felhasználóknak Alacsony költségű szélessáv, költség hatékonyan skálázható tárolókapacitás, vezeték nélküli technológiák: számos lehetőség az elérhetőség biztosítására. A dotcom lufi tanulságait szem előtt tartó gazdaságilag életképes piaci modellek kialakíthatók: lásd Google Tervezzük meg és hajtsuk végre a vállalat informatikai és BP sourcing stratégiát! (outsourcing, insourcing, nearshoring....) Idén már a 2008-as stratégiáról kell döntenünk!
A legfrissebb kutatások alapján folytatás: CIO prioritások 2006/2 Célozzuk meg 2008-at az innovatív elképzelések implementálására A közgazdászok szerint kedvező lesz a világgazdasági környezet A CIO feladata, hogy a 2008-as üzleti tervek kialakításánál az IT folyamatosan szem előtt legyen, „kínálja” megoldásait Ehhez a CEO-CIO kommunikáció átrendezése szükséges: A CEO-k 40%-a csupán évente 5 alkalommal találkozik a CIO-val Küldjük nyugdíjba az elavult rendszereket Ha a CFO-n múlna, soha sem lenne „pont alkalmas az idő” a váltásra Az életciklus meghosszabbításért később súlyos árat kell fizetnünk! TCO vizsgálat és konszolidáció
A CIO új és megváltozott feladatai Elhanyagolt területek: A CIO-k általában kevés közszereplést vállalnak. A szakterület stratégiai jelentősége ily módon nem kerül megfelelően kifejezésre. Nem válik így önálló brand-dé. Az utódlás és a helyettesítés kérdése általában problémás A munkakör-rotáció nem eléggé kiaknázott lehetőség a CIO által felügyelt szervezetekben Változás-menedzser pozíció kialakítása nem kap megfelelő prioritást „Szoftver szolgáltatásként” próbaüzem és előkészítő oktatás már 2006-ban Az ASP piac a dotcom után mind költségek, mind megbízhatóság tekintetében pozitív változásokon ment/megy keresztül Készüljünk fel az M&A (Mergers & Acquisitions) jellegű feladatokra M&A során nyilvánvalóan a CIO-ra komoly teher és felelősség hárul 73%-a a megkérdezetteknek felkészül(t) erre a feladatra már 2006-ban (USA!)
Visszatérve a bevezető gondolatra: A Gartner ajánlása alapján: Valamennyi ágazatunkban dolgozó szakember képes legyen kevesebb, mint 60 másodperc alatt elmondani, hogy az adott unit hogyan járul hozzá az üzleti sikerekhez…
Köszönöm a figyelmet ! Ilosvai Péter ügyvezető igazgató T-Systems Hungary Kft Budapest, InfoPark Neumann János u. 1/c.