KBA Oktatási Kft. 2 XII. Vezérigazgatói Találkozó A tudásmegosztás a XXI. sz. gazdaságának hajtóereje 2006. szeptember 22. Dr. Tomka János társelnök,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Az IKT szerepe a gazdaság erősítéséért Ilosvai Péter, IT Services Hungary.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Emberi erőforrás menedzsment
Tudástranszfer egyetemi városokban
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
Szervezetfejlesztési Program
Humánerőforrás Kontrolling
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tudástranszfer.
Tanuló szervezet.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Minek nekünk stratégia? Horváth & Dubecz. “People don’t leave companies, they leave their managers”. „Az emberek nem a vállalatot hagyják ott, hanem a.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Generali Alapkezelő – Privát Vagyonkezelés Befektetési szakértelem immáron 20 éve © Jogi személyiség Bemutatkozás – Települési Önkormányzatok Országos.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Országos nagykereskedelmi menedzser
A japán projektek sikertényezői – Kutatási beszámoló
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Belső ellenőrzési és pénzügyi menedzser
SEEM alapok.
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

KBA Oktatási Kft

2 XII. Vezérigazgatói Találkozó A tudásmegosztás a XXI. sz. gazdaságának hajtóereje szeptember 22. Dr. Tomka János társelnök, ügyvezető igazgató KPMG-BME Akadémia

3 Bevezetés „Ma az egyetlen igazán értékes erőforrás az egyének és a társadalom számára egyaránt a tudás. A tudással minden mást meg lehet teremteni.”(Peter Drucker) A szellemi tőke menedzsmentjével kapcsolatos tapasztalatok: -terminológiák, koncepciók és megközelítések zűrzavara -pénzügyi és tárgyi vagyontól jelentősen eltérő sajátosságok: új menedzsment kihívások -új szervezeti modellek – új ötletek és tudások gyűjtése és elterjesztése céljából -A tudásmenedzsmenttel (TM) küzdő szervezeteknél széles körben megfigyelhető jelenségek: „törvények”, tézisek

4 1. tézis: A tudásmegosztás elengedhetetlen a túléléshez A gyorsan változó ügyféligényeknek a szervezetek csak akkor tudnak megfelelni, ha képesek hatékony tudásmegosztásra – a munkatársak, partnerek és ügyfelek között Az innováció és új üzletágak létrehozása a közösségi tudástól jobban függ, mint az egyénitől: -a közösség tudása mindig nagyobb, mint az egyéneké -a másik meglévő tudásának a ”megszerzése” és a saját tudás hozzáadása gyorsabb és eredményesebb, mint a megoldás újra kitalálása A tudásmegosztás továbbá nem egy lehetséges stratégiai opció – hanem a szervezeti túléléshez szükséges

5 2. tézis: A szakmai közösségek jelentik a tudásmegosztás motorját A tudásmegosztás jelentős mértékben csak azoknál a szervezeteknél működik, ahol a szakmai közösségeket (SZK, Communities of Practice, CoP) a cég stratégiájába és szervezeti struktúrájába illesztik A SZK-k lényege: -emberek szakmai csoportosulása -melyek önkéntesen jönnek létre -azért, hogy megosszák egymással hasonló érdeklődésüket -és tanuljanak egymástól A SZK-k jellemzői: -bizalom és kölcsönös megértés -a tanulás és az őszinte dialógus bátorítása -„biztonság hely”, ahol az aki „nem tudja”, tanulhat attól, aki „tudja”

6 3. tézis: A virtuális közösségek tagjai is igénylik a fizikai interakciókat A technológia drámai fejlődése lehetővé tenné, hogy globális közösségek csak virtuálisan kommunikáljanak ( , www) Nem ismertek olyan igazi közösségek, ahol a tagok – legalább egy részük – ne találkoznának személyesen valamilyen rendszerességgel, hogy interakciók segítségével létrehozzák a bizalom és a rokonszenv kötelékét, mely a közösségek lényeges eleme Ha nincs rendszeres „face-to-face” találkozás: a közösség elkezd veszíteni az energiáiból és esetleg elhal

7 4. tézis: A szenvedély a szakmai közösségek hajtóereje A modern vállalat sikere a problémamegoldás racionális és mechanisztikus megközelítésén alapult – kevés tér az érzelmeknek Tapasztalat: a SZK-k csak akkor termékenyek, ha tagjaik szenvedélyesen elkötelezettek a közös cél iránt A SZK-k építésére irányuló hierarchikus megközelítések legfeljebb ideiglenesen lehetnek sikeresek: a tagok nem hoznak áldozatot számukra nem jelentőségteljes tevékenységért A modern munkahelyek sikertényezői: idő és tér biztosítása mind a „fej” mind a „szív” számára Nehéz lecke korunk menedzsereinek: azt tanulták, és azzal töltötték az idejüket, hogy megpróbálják távol tartani az érzelmeket a munkahelytől

8 5. tézis: A közösségek mind a szervezeteket, mind a személyek életét gazdagítják A SZK-k – és azokat összetartó szenvedély központi szerepének – kibontakozása nem csak egy fejlettebb szervezeti formához vezet, hanem a benne dolgozók számára egy értelmesebb életet biztosít. A szakmai közösségek értékteremtése ÉrtékekSzervezet számáraEgyén számára Rövidtávú Üzleti teljesítmény javítása Javuló munkaképesség HosszútávúA szervezeti képességek fejlesztése A szakmai fejlődés lehetősége

9 6. tézis: A tudásmegosztás megvalósítását belülről kell kezdeni, de a külvilág tapasztalatával kell validálni a kezdeményezéseket A tanácsadók foglakoztatása abból a célból, hogy „csinálják meg nekünk”, nem működik A tudásmegosztás elindításáért és megvalósításáért felelős személynek hitelesnek kell lennie az üzleti és a személyzeti funkciók szemében Folyamatok birtoklása, involválódás az összes szempontból, változtatások bátorítása – legitimen és belső „politikai” érzékkel A belső embereknek kell használni a külső világot, hogy validálja és a szervezetben „átnyomja” a változtatásokat

10 7. tézis: Történetek elmondása nélkülözhetetlen módon segíti a tudás megosztását TM-et elindító szervezetek óhatatlanul óriási nehézségekkel szembesülnek összetett koncepciók absztrakt módon történő kommunikálása során A valódi tudásmegosztásra épülő történetek elmondása lehetővé teszi, hogy -az egyének merítsenek az elbeszélő tacit tudásából -átdolgozzák a történetet a saját munkakörnyezetük kontextusába -hozzátegyék a saját tacit felfogásukat a folyamathoz. Az elbeszélő és az absztrakt kommunikáció ötvözése a tudásmegosztás erőteljesebb eszköze, mint az absztrakt kommunikáció önmagában A szakmai közösségek „szabad teret” biztosítanak ehhez, nélkülük cinikus vagy unalmas beszámolókká silányulnak az elbeszélések

11 8. tézis: A tudásmegosztó kezdeményezéseket összetévesztik az információ-menedzsment rendszerek kiépítésével Nem ismert egyetlen szervezet sem, mely kivétel lenne Sikeres tudásszervezetek megtanulták: -weboldalak kiépítése és informatikai eszközök biztosítása önmagában nem hoz létre és nem továbbít tudást -a munkatársak felhagynak az eszközök használatával, amennyiben a SZK-k nem adnak tartalmat ezeknek -az IT eszközök feladata a felhasználók közötti tudásmegosztás megkönnyítése és nem a tudásmegosztó kultúra kibontakoztatásának kikényszerítése Egyes szervezetek sohasem tanulják ezt meg!

12 9. tézis: A középvezetői réteg keményen ellenáll a tudás szabad áramlását támogató kezdeményezéseknek A tudásmegosztó stratégiák vonzóak az előrelátó felsővezetőknek. Elvárások: szervezeti együttműködés fejlődése, ügyfeleknek nyújtott érték növelése, minőség javítása, a költségek csökkentése, innováció gyorsítása A frontvonalon dolgozó munkatársaknak is fontos: -értékesebbnek érzik magukat -nem csak menedzserüktől kérnek támogatást a problémamegoldáshoz Középvezetők kevésbé lelkesek: -fenyegetve érzik magukat a nem hierarchikus munkafolyamatokban -„parancs és ellenőrzés” helyett „támogatás és mentorálás”

tézis: Az eleven szakmai közösségek vonzzák az új tehetségeket A gyorsan fejlődő tudásgazdaságban megnőtt a mobilitás a tudásmunkások körében, a cégek versenyeznek – jobban mint valaha – értük Azok a cégek, amelyek gondozzák a szakmai közösségeket és hagyják, hogy a lelkesedés átitassa a munkahelyet: vonzó munkakörnyezetet kínálnak a legtehetségesebbeknek és képesek megtartani jelenlegi munkatársaikat Azok a cégek, melyek ellenállnak a közösségek építésének: munkatársaikat megfosztják érdekeiktől és nem teszik vonzóvá a céget az újak számára, függetlenül attól, hogy milyen javadalmazási csomagot kínálnak számukra

tézis: Két ellentétes jelenség befolyásolja a szervezetek tudásmegosztó képességét Fejlődési spirál: tudásmegosztás – közösségek fejlődnek – a „fej” és a „szív” integrációja – növekvő gazdasági produktivitás – vonzó környezet – munkatársi elégedettség és lojalitás növekedése Ördögi kör: merev struktúrák akadályozzák a tudásmegosztást – létező természetes közösségek elsorvadása – munkatársak demotiválódása – a szervezet intellektuális tőkéjének elhasználódása – egyre nehezebb megtalálni a kitörés lehetőségét

tézis: A trendek mélyebb megértése segíti, hogy gyorsabban álljon a szervezet a fejlődési spirálra mint mások Úgy tűnik a szervezeteknek maguknak kell kísérletezniük a csapdákkal, hogy elkerülhessék azokat Csak „áldozatok” vállalásával érdemes belevágni: felsővezető nem delegálható feladatainak bővülése; költségek növekedése rövid távon; konfrontáció a középvezetői réteggel és az informatikai szállítókkal; új képzési rendszerek és karrierutak kimunkálása Ha sikerül módszereket találni az elmozdulás támogatására és a változás gyorsítására, akkor radikálisan felélénkül a tudásmegosztás, a tanulás és az innováció

16 Javasolt irodalom Anklam, P. [2005]: The Social-Network Toolkit; ArkGroup, London Ash, J. [2006]: Next Generation Knowledge Management; Ark Group, London Gyökér I. [2004]: A vállalat szellemi tőkéje – számolatlan vagyon; Harvard Businessmanager, december KPMG-BME Akadémia, Pannon Egyetem [2006]: Tudásmenedzsment Magyarországon 2005/2006 Holtshouse, D. [2004]: Tools for the personal-knowledge space; Knowledge Management, April, 2004 Tomka J. [2005]: A szakmai közösségek hozzájárulása a szervezeti együttműködés fejlesztéséhez; PhD értekezés, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem