Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető
Vevőkockázat A vevőkockázat előnytelen következményei: Finanszírozási veszteség Leírási veszteség Várakozások, előítélet, megítélés: – Kisebb megrendelések – Elveszett üzleti lehetőségek Kockázat mértéke csak nemzetközi összehasonlításban értelmezhető: European Payment Index: – Reprezentatív felmérés több, mint 6000 döntéshozót megkérdezve – Európai felmérés
Vevőkockázat nemzetközi összehasonlításban Átlagos fizetési időtartam Európában Magyarország: 45,1 nap Ebből késedelmes napok száma: 16,3
Vevőkockázat nemzetközi összehasonlításban A leírási veszteség alapján hazánk sereghajtó 1% alatt 1 – 1.9% 2 – 2.9% 3% felett
Vevőkockázat nemzetközi összehasonlításban Romló tendencia a lejárt követelések szerkezetében
Vevőkockázat nemzetközi összehasonlításban Fizetési kockázat trend Változás a fizetési Indexben: Csökkent Nőtt Fizetési Index
Vevőkockázat nemzetközi összehasonlításban Fizetési kockázati várakozások
A vevőkockázatok számszerűsítése Finanszírozási veszteség: Nagyjából 10 Mrd forintot lehetne megtakarítani évente minden nappal, amivel gyorsabban fizetnék ki a számlákat. 14% finanszírozási ktg. Egy átlagos vevők forgási sebességével számolva (3), ez 30 Mrd Ft addicionális növekedést tenne lehetővé. Ebben nem állunk rosszul a többi európai országhoz képest.
A vevőkockázatok számszerűsítése Várakozások, előítélet, megítélés Rosszul állunk Európához képest, ami kisebb megrendelés-állományt eredményez. Nehéz számszerűsíteni. De 1%-kal nagyobb megrendelés ugyanennyivel növelné a GDP-t.
A vevőkockázatok számszerűsítése Leírási veszteség Az utolsók között kullogunk Van hely bőven a fejlődésre 1%-os javulás cca. 250 Mrd forintot jelentene, ami – tőkeinjekcióként csapódna le – igazságosabb elosztást eredményezne – sokkal kevesebb vállalkozás-t (főként KKV) számolnának fel, aminek az áttételes hatása sem lenne elhanyagolható
Növekedési lehetőségek, kitekintés Európára Outsourcing hányad Fogyasztói szektor: Magyarországon szinte minden cég igénybe veszi a szolgáltatást, de jellemzően 180 napon túli kintlévőségeket adnak át Európában erre naposan már sor kerül Pozitív tendencia Néhány iparág kimarad Magyarországon (Biztosítók, Állami szektor)
Növekedési lehetőségek, kitekintés Európára Outsourcing hányad Üzleti szektor: Magyarországon megközelítőleg tizedannyi cég választja a kiszervezést, és 300 nap feletti az átlagos várakozási idejük Európában erre jellemzően 90 naposan már sor kerül Nem figyelhető meg javulás Jellemzően a multinacionális cégek alkalmazzák, vagy multinacionális tapasztalattal rendelkező vezetők Gazdasági vezetők átlagosan 20%át az idejüknek a kintlévőségek kezelésével töltik!
Miért kiváló egy adott ország? Szabályozott iparág a kintlévőség kezelés – Pozitív tendencia Credit bürok működése (adóslista) – Komoly visszatartó erő lehet – Nálunk csak KHR Behajtási költségdíj létezése – Visszatartó erő – Igazságos elosztása a jövedelmeknek Adatvédelmi törvény – Magyarországon a legszigorúbb – Beazonosítás nehézsége, adatok tárolhatósága, felhasználhatósága Gyors, és hatékonyan működő jogi eljárások Vezetői, politikai kultúra
A jelen Európában - a jövő Magyarországon? Hitelkeretek felállítása a fogyasztói szektorban Hitelgarancia a fogyasztói szektorban Score alapú elemzések az értékesítés segítéséhez Az állami szervek együttműködése az iparággal Gyors, és hatékony jogi eljárások A politikai elit példamutatása ?
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Intrum Justitia Kft Budapest Pap Károly u