Politika és szakértelem (Elmélkedés a BKV botrány apropóján) dr. Kornai Gábor, elnök Budapest, 2008. október 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, március 4. SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Dr. Kocsis István vezérigazgató, BKV Zrt.
Advertisements

Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
A FŐVÁROSI KÖZSZOLGÁLTATÓ CÉGEK PÉNZÜGYI, GAZDASÁGI ÖRÖKSÉGEI A FŐVÁROSI KÖZSZOLGÁLTATÓ CÉGEK PÉNZÜGYI, GAZDASÁGI ÖRÖKSÉGEI Közszolgálat, rend, erős város!
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Kötelezettségek 10. feladat kidolgozása
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
NH Budapest Hotel – Madrid terem 2008 április 28. Sajtótájékoztató Az AAM-BKV szerződések körülményeiről és a teljesítések igazolásáról.
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Konzultációs rendezvénysorozat I október 24. Alkalmasság igazolása, alvállalkozók, kapacitást nyújtó szervezetek KÖZBE-SZERDA.
E-Levéltár projekt Vidra András Projektigazgató
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
„ Tiszaalpár Nagyközség szennyvízelvezetése és tisztítása a település vonzó természeti környezetének, felszíni és felszín alatti vizeinek megóvásáért”
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
EKOP Elektronikus levéltár
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
dr. Földy Ferenc Operatív Program Kft február 23.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Tőkefinanszírozás biztosíték nélkül Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 15.
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai Biró.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
SAJTÓREGGELI NH Hotel Budapest április 22. Dr. Kornai Gábor, Csákvári Péter, Schainpauer Mariann.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Nemzetközi Rehabilitációs Központ
Miért is kell minősíteni a szoftverfejlesztő cégeket? Kinek jó ez? Az IVSZ Szoftverfejlesztési Tanúsítvány elindításának hátteréről Balatonfüred.
Építési projectek monitoringja a szakmai szakértő szemével
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
JT INFOTÉKA Szolgáltató Kft. CÉGBEMUTATÓ. Általános információk A JT INFOTÉKA Kft. kiskunhalasi székhellyel, Budapesten irodát fenntartva működő tanácsadó.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Röviden a közbeszerzésről
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
Közbeszerzési Hatóság
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
A FŐVÁROSI KÖZSZOLGÁLTATÓ CÉGEK PÉNZÜGYI, GAZDASÁGI ÖRÖKSÉGEI
Előadás másolata:

Politika és szakértelem (Elmélkedés a BKV botrány apropóján) dr. Kornai Gábor, elnök Budapest, október 17.

2Tartalom Az AAM A vezetési tanácsadás Az AAM és a BKV A hírek és a valóság

3 Az AAM 11 ország > 200 ügyfél > 1500 sikeres projekt

4 A tanácsadásról

5 Sokféle tanácsadás van: – Jogi – Mérnöki – Informatikai – Orvosi – Vezetési – Pénzügyi – Biztosítási – EU pályázati – Befektetési – Stb. stb… Ha nem hiszi, Kérdezze meg AVON tanácsadónőjét!

6 A tanácsadás Minden tanácsadás közös abban, amit eladnak: Kompetencia Mert az ügyfél, a megbízó nem rendelkezik a szükséges speciális szakértelemmel, gyakorlattal, tapasztalattal. Valójában nem is kell rendelkeznie, mert másban jó, máshoz kell értenie! Kapacitás Bár az ügyfél ért hozzá, de nincs ideje (mert hiszen jól szervezetten végzi a dolgát!) Mert az ügyfél számára nem áll rendelkezésre az időszakosan szükséges kapacitás.

7 Kinek adunk tanácsot? Tanácsot adni csak jó vezetőnek érdemes: Aki felismeri az ismeret és/vagy az idő hiányát Aki az időszakos kompetencia- és/vagy kapacitás-bevonást választja A vezetési tanácsadók alkalmazása a fejlett piacgazdaságokban közel 100 éve általános és elterjedt gyakorlat

8 A vezetési tanácsadás piaca Magyarország ~ 120 Mrd HUF / év (forrás: FEACO, 2007)  ~ 80 Mrd HUF a versenyszféra megrendelései  ~ 40 Mrd HUF az állami és önkormányzati felhasználás ~ vezetési tanácsadó ~ tanácsadó cég A tanácsadói óradíjak 3 ezertől 350 ezer forintig terjednek A versenypiac növekvő hatékonysága Növekvő arányú vezetési tanácsadás

9 A vezetési tanácsadás területei Üzleti folyamat tanácsadás Szervezetfejlesztési tanácsadás Vállalati pénzügyi és gazdálkodási tanácsadás Minőségügyi tanácsadás Értékelemzési tanácsadás Emberi erőforrás menedzsment tanácsadás Marketing és kommunikációs tanácsadás Termelésmenedzsment tanácsadás Tudásmenedzsment tanácsadás Változásmenedzsment tanácsadás Projektmenedzsment tanácsadás Válságmenedzsment tanácsadás Regionális és kistérségi tanácsadás Kiválasztási tanácsadás Számviteli és adó tanácsadás Jogi tanácsadás és mediáció Stratégiai tervezési tanácsadás

10 VTMSZ Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége ( ben 18 tanácsadó cég alapította. Cél: intézményesített keretek között összefogni azon tanácsadó cégeket, melyek szükségesnek tartották a szakmai „játékszabályok” kialakítását és az érdek-képviseletet óta teljes jogú tagja a Vezetési Tanácsadó Szövetségek Európai föderációjának (FEACO) és a Vezetési Tanácsadó Intézetek Nemzetközi Tanácsának (ICMCI) Utóbbi szervezeti tagság biztosítja a Bejegyzett Vezetési Tanácsadó (Certified Management Consultant) nemzetközi minősítés hazai adományozásának jogát A CMC minősítést megszerző magyar vezetési tanácsadók száma mára meghaladta a 200 főt

11 VTMSZ legfőbb célja hogy a tagok érdekében összefogja mindazon vezetési tanácsadó cégeket és tanácsadókat, amelyek/akik a szigorú szakmai és etikai követelményeket elfogadva elősegítik a vezetési tanácsadási szakma megbecsülésének és elismertségének növekedését, szakmai szabályainak kialakítását és azok megtartását.

12 Az AAM és a BKV

13 Várakozások és a valóság Valóság: Tények Adatok Semmi „kis színes” Nyugalom és „unalom” Várakozások: Titkok Balhék Botrányok Bűnügyek

14 Mennyibe kerül, mennyit ér a projektmenedzsment? Beruházási és fejlesztési projektek költségvetésének 5-8%-át szükséges projektmenedzsmentre fordítani. A 4-es metró beruházás több mint 500 Mrd HUF értékéhez mérten ez Mrd HUF-ot jelent.  A jelenlegi PM ráfordítás az AAM szerződéseivel együtt sem érte el a szükséges mérték 40%-át.

15 Mire kell fordítani a projektmenedzsment költségeket? A projektmenedzsment források felhasználásával kell biztosítani:  A projekt megfelelő irányítási és kommunikációs struktúráinak kialakítását, valamint folyamatos működtetését;  A projektmenedzsment kompetenciák és kapacitások szükséges mértékű rendelkezésre állását;  A magas színvonalú döntés-előkészítést és a valósidejű döntéshozatalt;  A nyilvánvaló üzleti titkok szigorú megtartásán túl a projekt teljes transzparenciáját;  Végső soron a beruházás költségkereten belüli és határidőre történő megvalósítását.

16 Milyen eredményei vannak az AAM munkájának? Reális és aktualizált projektköltségvetés Tervszerű műszaki előrehaladás (pl.: sorozatos pajzsáttörések) Transzparens projekt tevékenység (pl.: nyilvános előrehaladási jelentések)nyilvános előrehaladási jelentések Európai Uniós támogatáshoz szükséges költségcsökkentések Felszínre került, ismertté vált problémák (pl.: Fővám tér) Szabályozott projekt irányítás és felügyelet Működtetett döntés-előkészítés és döntéshozatal Folyamatban lévő projektmenedzsment megerősítés a DBR-nél stb. stb. Esély 260 Mrd HUF Európai Uniós pénzügyi támogatásra

17 A tanácsadó díjazása

18 Mennyit ér a tanácsadás, mint szellemi termék? Mennyit ér leírva, hogy „E = m ∙ c  ” ? Mennyit ér ha Maria Callas énekel egy áriát? Mennyit ér egy jegyzetelt füzetlap? … és ha a Coca-Cola receptje van rajta? Mennyit ér a 4-es metró projektmenedzsmentje: Ha finanszírozhatóvá válik a beruházás? Ha a pajzs 10 nappal kevesebbet áll? Ha nem csúszik az átadás fél évet? Ha … ?

19 Mi a sok, mi a kevés? Az AAM átlag 19,8 ezer HUF alatti átlagos tanácsadói óradíjon nyújtotta szolgáltatásait a BKV számára. Ez nem magas, a magyarországi piaci árak alsó harmadába esik. A piaci viszonyoknak megfelelően az AAM árainál lényegesen költségesebb un. stratégiai tanácsadó cégek léteznek, amelyek szolgáltatásait – nyilvános információk szerint – például a BKV is igénybe veszi. Tanácsadói óradíjak Magyarországon 3-4 ezer forinttól 350 ezer forintig terjednek.

20 Ha Ön… …egy 50 milliós házat épít, fizetne-e havi 21 ezret azért, hogy Ne növekedjen az építési költség? Ne csússzon a határidő? Ön hozhassa meg a kritikus döntéseket? Ha a válasza NEM, akkor Ön igen gazdag…

21 Az AAM és a BKV kapcsolata július július 20. A BKV Zrt. előminősítési felhívása megjelenik az Európai Unió hivatalos honlapján. A BKV Zrt. előminősítési felhívása megjelenik a Közbeszerzési Értesítőben szeptember 15. A BKV Zrt. felvette az AAM-et az előminősítési rendszerébe - az AAM jelentkezése megfelelt az előzetesen támasztott alkalmassági feltételeknek november december 5. A BKV Zrt. megküldte az előminősítési rendszerében szereplő tanácsadó vállalatoknak a közvetlen részvételi meghívást a „A BKV Zrt. kiemelt projektjei megvalósításának, előkészítésének, lebonyolításának és minőségbiztosításának szakértői támogatása” tárgyú közbeszerzési eljárásra - A megadott határidőig 2 cég, az AAM Tanácsadó Zrt. és a Golder Associates (Magyarország) Kft. nyújtott be részvételi jelentkezést. A meghívott résztvevők ajánlatainak bontása december 14.Az ajánlattételi szakasz eredményhirdetése – a Döntés-előkészítő Bizottság javaslata alapján az eljárás eredményes volt, az AAM - többek között olcsóbb árajánlatával - győzött mindkét meghirdetett tárgykörben, azaz a BKV Zrt. kiemelt projektekkel összefüggő általános szakértői támogatás és a 4-es metró beruházási projektekkel összefüggő szakértő támogatás feladatokban február 27.Az AAM „jó hírnevét” sértő, a valóságnak nem megfelelő, vagy arról hamis képet festő információk jelentek meg a sajtóban. A Főváros Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottsága gyorshatározatban döntött a BKV és az AAM közötti tanácsadói szolgáltatásokra vonatkozó szerződések bemutatásáról február 28.Balogh Zsolt akkori BKV vezérigazgató-helyettes tartott beszámolót a fővárosi Közgyűlés előtt.

22 Az AAM és a BKV kapcsolata április 10.Sajtóértesülés az AAM-mal kötött tanácsadói szerződések valós/vélt vizsgálati eredményeiről – „bűncselekmény, közbeszerzési törvény megsértése, illetve hűtlen kezelés gyanúja is felmerül” április 10.Az AAM hivatalos nyilatkozatot tett közzé a sajtó számára, amiben jelzi, hogy saját védelmében felmentését fogja kérni titoktartási kötelezettségeinek egy része alól április 11.Az AAM Balogh Zsolt mb. vezérigazgatónak küldött levelében kérelmezte felmentését a rá vonatkozó titoktartási kötelezettség alól a következő tárgykörökben: - a 2007-es szerződések megkötésének körülményei illetve azok viszonya a hatályos közbeszerzési törvényhez - az AAM által elvégzett feladatok és azok igazolása április 22.Az AAM saját kezdeményezésére megegyezett a BKV Zrt. képviselőivel a kölcsönös szerződésbontásról a kialakult helyzetre tekintettel. A felmondás tényéről Szűcs Zoltán aznap először a Gazdasági Rádió Nap Vendége műsorában beszél, majd az AAM sajtóközleményben erősíti meg, hogy a felmondás az AAM kezdeményezésére, közös megegyezéssel történt április 22.A BKV Zrt. feloldotta az AAM-et a titoktartási kötelezettség alól a következő két tárgykörben: - a 2007-es szerződések megkötésének körülményei illetve azok viszonya a hatályos közbeszerzési törvényhez - az AAM által elvégzett feladatok és azok igazolása április 28.Az AAM sajtótájékoztató keretében tájékoztatja a nyilvánosságot az AAM-BKV szerződések hátteréről és a teljesítések igazolásáról.

23 A hírek és a valóság

24 Jogi szempontból Kategóriák  Valótlan tények állítása  Valós tények hamis színben történő feltüntetése  Kifejezésmódjában bántó közlések

25 Valótlan tények állítása Valóság  A teljesítés és számlázás szerződésszerűségének alátámasztására szolgálnak a rendelkezésre álló szerződések, számlák, és bizonylatok másolatai.  Számlákat csak és kizárólag a szerződésben megjelölt teljesítésigazoló személy által aláírt teljesítési igazolás alapján állított ki az AAM.  A szerződéseket, mint ahogy a közbeszerzési kiírásokat is megjelentették mind az Európai Unió erre kijelölt hivatalos honlapján, mind pedig a Közbeszerzési Értesítőben. Közbeszerzési értesítő Közbeszerzési értesítő Hírek  Az átadási-átvételi eljárásokra, teljesítésigazolásokra, stb. vonatkozóan – ezért ezek nem, vagy hiányosan történtek meg.  Egyes teljesítésekkor nem állítottak ki számlákat, illetve az előbb említett átadás-átvételre vonatkozó bizonylatokat.  „A közbeszerzési törvény megsértése mellett a hűtlen kezelés gyanúját is felvetik a BKV 2007-ben kötött tanácsadói szerződései, és az ezek alapján történt kifizetések”  Nem történt meg a szerződések adatainak a közbeszerzési törvénynek megfelelő nyilvánosságra hozatala

26 Valós tények hamis színben történő feltüntetése Valóság  A teljesítés és számlázás szerződésszerűségének alátámasztására szolgálnak a rendelkezésre álló szerződések, számlák, és bizonylatok másolatai.  Számlákat csak és kizárólag a szerződésben megjelölt teljesítésigazoló személy által aláírt teljesítési igazolás alapján állított ki az AAM.  A szerződéseket, mint ahogy a közbeszerzési kiírásokat is megjelentették mind az Európai Unió erre kijelölt hivatalos honlapján, mind pedig a Közbeszerzési Értesítőben. Hírek  A szerződések nem tartalmaznak rendelkezéseket az átadási-átvételi eljárásokra, teljesítésigazolásokra, stb. vonatkozóan – ezért ezek nem, vagy hiányosan történtek meg.  Egyes teljesítésekkor nem állítottak ki számlákat, illetve az előbb említett átadás-átvételre vonatkozó bizonylatokat.  „A közbeszerzési törvény megsértése mellett a hűtlen kezelés gyanúját is felvetik a BKV 2007-ben kötött tanácsadói szerződései, és az ezek alapján történt kifizetések”  Nem történt meg a szerződések adatainak a közbeszerzési törvénynek megfelelő nyilvánosságra hozatala

27 Kifejezésmódjában bántó közlések Külső „látszat”  ”Ezt egy titkárnő is meg tudja csinálni”  "Hogy az AAM tevékenysége nem hozza vissza a szolgáltatásra költött pénzt, az garantált„  „…a prezentációk készítésén kívül valódi, hozzáadott értékkel bíró tevékenységet nem végeznek”  „A havi tíz-húszmilliós számlák tartalma a jegyzőkönyv-vezetéstől a háttéranyagok készítésén át a "szervezeti információs rendszerek nyomon követéséig és minőségbiztosításáig" terjedt. Akármit is jelentsen az utóbbi, az biztos: sokba kerül” Valóság  Szubjektív értékítéletet,ami azonban elkülönül a forrás megjelölésétől és magyarázkodásra kényszeríti a céget  Meg kell vizsgálni, hogy milyen hozzáadott értéke volt az AAM munkájának (leállások kezelése, megelőzése; Európai Uniós pénzek megpályázása, stb.)  Nem történik hivatkozás arra, hogy miért tekintik ilyennek az említett dokumentumokat (pl. nem megfelelő tudományos alátámasztás, kevés hivatkozás, pongyola megfogalmazás, stb.)

28 Mi történt azóta? 2007 január: A költség nagyobb, mint 500 milliárd Ft (a korábban vélt kevesebb, mint 200 milliárd helyett…) 2008 október: A költség meghaladhatja a 600 milliárdot

29 Mi történt azóta? január: Az átadás határideje 2010 tavasza helyett 2011 tavasza október: átadás 2011 őszén – Leálltak a fúrópajzsok – „Problémák” a Fővám téren – Több, mint 150 eszkalációs igény – …

30 Mi történt azóta? január: – a DBR Metró Igazgatóság szervezetét fel kell építeni, meg kell erősíteni – A projekt irányítását ki kell alakítani október: – Új vezető a BKV élén – Új vezető a DBR élén

31 Kinek az érdeke? A BKV középvezetői A szerződött szállítók A politikusok Az AAM versenytársai A média

32 ?

dr. Kornai Gábor