A SZOCIALIZÁCIÓ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A deviancia összetett fogalma
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Önismeret Horváth Renáta.
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Szociális tanulás formái
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Nyolcadik előadás.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Egyéni döntések a szervezetben
Kultúra és Szocializáció
Nevelési módszerek.
Az emberi tanulás.
A szocializáció zavarai, deviancia jelenségek
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
A társas kölcsönhatás és a szociális befolyásolás elmélete
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
A szocializáció. A családi és az intézményes szocializáció fő jellegzetességei. Szocializációs zavarok.
Pedagógia – pszichológia
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Neveléslélektan Debrecen
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A szocializáció folyamata
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
A társas kölcsönhatás és a szociális befolyásolás elmélete
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Neveléslélektan Debrecen
Előadás másolata:

A SZOCIALIZÁCIÓ

Szocializáció Perszonalizáció: Kialakulnak az egyénre jellemző személyiségtulajdonságok. A közösségben megjelenik az egyedi. Szociális tanulás: Az egyén viselkedése úgy módosul, hogy megfeleljen a csoport vele szemben támasztott elvárásainak. Az egyéniben jelenik meg a társas.

A szocializáció folyamata

Max Weber 1864 - 1920 Társadalomtudós. Heidelbergben tanult. Értékek Motívumképző funkciójukkal befolyásolják a viselkedést. Célértékek: a cselekvést jelölik ki. Eszközértékek: Minősítik a cselekvést. Max Weber 1864 - 1920 Társadalomtudós. Heidelbergben tanult. Itt barátkozott meg Lukács Gyöggyel is. Fontosabb munkái: Politikai írások Államszociológia

Szereptanulás Normák megtanulása – intellektuális tevékenység. Modellkövető utánzás – a szerepnek megfelelő viselkedés elsajátítása: IDENTIFIKÁCIÓ EMPÁTIÁS MODELLKÖVETÉS valódi szimbólikus MODELL teljes kompetencia

A SZOCIÁLIS BEFOLYÁSOLÁS BEHÓDOLÁS AZONOSULÁS INTERIORIZÁCIÓ CÉL Jutalom - büntetés Pozitív énkép Egyéni értékrend ÉRZELEM Öröm - félelem Szeretet, kötődés Magasabbrendű érzelmek INDÍTÉK Külső motiváció Külső és belső motívumok Belső motiváció NEVELÉSI MÓDSZER Követelés, jutalmazás, büntetés Példaadás, modell Meggyőzés ERŐ Szociális hatalom Vonzalom Szakértelem, megbízhatóság, szavahihetőség FELTÉTEL Jelenlét Pozitív érzelmi viszony Értékkongruencia

A szereptávolság A szereptávolság annak a képességnek a mértéke, hogy az egyén milyen mértékben képes arra, hogy tettei ne az előre megszabott normák alapján szerveződjenek. Rigiditás ------- Kreatív szerepteljesítés Philippe Zimbardo börtönkísérlete.

Dezindividuációs jelenség A börtönőrök és a rabok olyan mértékben azonosultak a helyzet által sugallt szereppel, hogy korábbi személyközi viszonyaikat elfelejtve, teljes figyelmüket az új szerepnek szentelték és kreatív módon, belsőleg megélt, de a szerep egészébe illeszkedő viselkedésformákkal gazdagították azt. Nem az egyéniség, hanem a kölcsönös szerepviszony szabja meg a viselkedést, így az egyén kiszolgáltatottjává válik a szerepének.

Konformitás Konform személyiség: életvezetésében fontos a többséghez, a hatalomhoz való igazodás. Stanley Milgram kísérlete. Konform viselkedésre hajlamosítanak: szociális normák felügyelet áttételek ideológiai igazolás.

Szerepkonfliktusok A megvalósított viselkedés nem felel meg a szerepelvárásoknak.

A szerepfeszültség csökkentése KILÉPÉS A KONFLIKTUSOS HELYZETBŐL Szerepkompenzációk Figyelem megosztása Racionalizálás Kompromisszum-képzés Kábítás Társadalmi védőmechanizmusok Egyéni védőmechanizmusok Szerephierarchia Rítusok

A szocializáció színterei