Második előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hallás.
Advertisements

Marcali; Szalay Miklós pszichológus
4. Az idegrendszer fejlődése
Az újszülött élettani sajátosságai (folytatás)
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Első előadás.
Mese várandósságról és születésről.
Etológia.
Kis csoport szeptember
Mikor beszélünk koraszülésről?
Szűrővizsgálatok Dr. Bodrogi Tibor c. egyetemi docens
A magzat fejlődése.
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
Harmadik előadás fóliái
Boldogsághoz vezető út
A nyelv, az orr és a bőr mint érzékszervek
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Születéstől a halálig BONI Széchenyi István Általános Iskola
Megtermékenyítéstől a születésig
Perceptuális és kognitív fejlődés
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Az iskolaérettség kérdése
Egészséges csecsemő, gyermek
Bevezetés a pszichológiába
A megismerés fejlődése
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Harmadik előadás.
Hatodik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Általános fejlődéstan
A Kovács-módszer alapismeretei
Speciális tanulási nehézségek
szakmérnök hallgatók számára
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Az idegrendszer fejlődése
Baba Etológia.
MAGZATKÁROSíTÓ TÉNYEZŐK
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az áldott állapot csodái
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
1. Anya – gyermek kapcsolat
A MÉHEN BELÜLI FEJLŐDÉS SZAKASZAI
Kémiai receptorok.
EGÉSZSÉGTUDOMÁNYI ALAPISMERETEK A SZÜLÉS Szakaszai, szülési alternatívák Hamar Brigitta.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Az újszülöttek ellátása; csecsemőtáplálás, disztrófia Dr. Tomsits Erika egyetemi docens Semmelweis Egyetem II. sz. Gyermekklinika.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Isten hozott! A művészet (zene – játék – mese) úri passzió vagy emberi létszükséglet?
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
EMBRIONÁLIS FEJLŐDÉS.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A gyermek biológia fejlődése
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

Második előadás

Az első életév

Kötelező irodalom Szemelvények a fejlődéslélektan köréből: A születés előtti életidő pszichológiája 51 - 63. o. Az újszülött képességei 12 - 16. o. Mérei – Binét Gyermeklélektan: Az anya gyermek kapcsolat 14 – 16. o. Gyerek anya nélkül 17 – 31. o. A félelem kezdetei 32 – 36. o. A tapasztalás nélkül látott világ 37 – 41.

Ajánlott irodalom:

Az intrauterin fejlődés

Csíraszakasz (0-2 hét): az érett petesejt és a hímivarsejt találkozása a méhkürtben, barázdálódás, osztódás, a méhet a négynapos, 16 sejtes zigóta éri el, a hetedik napon beágyazódik (0,1 mm, hólyagcsíra)

Embrionális szakasz (2-8. hét): a 21. napon az izomsejtekből létre jön a szív, a 25. napon már ver a szív, a 4. héten már az embrió 4 mm nagyságú, az 5. héten megjelennek a végtagkezdemények, a 6. héten már az embrió 10 mm-es, a 7. héten már hajlítja a könyökét, mozgatja a kezét.

A fötális (magzati) szakasz (8-38. hét): a 8. héten a magzat már az újszülöttre hasonlít, a 12. héten már 4-5 cm nagyságú, a 16. héten nagysága már eléri a 20 cm-t, a 19. héten megmozdul, a 20. héttől az alvás és ébrenlét ciklikusan váltakozik, a 24. héten már 500-600 gr tömegű, a 25 héttől a külvilág erős hatásaira reagál, kb. a 38. héten, kb. 3600 gr testsúllyal megszületik.

A méhen belüli növekedés és fejlődés:

Az extrauterin fejlődés

A születés: testi és pszichés trauma, fejlődésében minőségi ugrás, mert önálló biológiai lénnyé válik, alkalmazkodnia kell az új környezetéhez, elkezdődik a szocializáció folyamata.

Az alkalmazkodás fázisai: feltétlen reflexes alkalmazkodás, feltételes reflexes alkalmazkodás, tapasztalattal szabályozott alkalmazkodás, + GONDOZÁS.

Testalkata: nagy fej, rövid törzs, alaktalan végtagok, fejletlen izomzat.

Az újszülött tipikus testtartása:

Idegrendszer: az agy makroszkopikusan azonos a felnőttével, a kéreg funkcionálisan fejletlen, a reflexközpontok (gerincvelő, nyúltvelő) funkcióképesek, elkezdődik a myelinizáció. Következmény: diffúz, rendezetlen, impulzív mozgás.

Reflexei: szopó kapaszkodó lépegető

Az alkalmazkodást szolgálják még: pupilla reflex, csuklás, tüsszentés, pilomotoros reflex, Babinszkij reflex.

Megismerés: a kor elején valamennyi érzékszerv funkcióképes, a kor elején az észlelésnek még nem adottak a feltételei, ezért csak érzéki megismerés van.

Látás: születés után kétdimenziós, foltszerű, erős fényintenzitásokra reagál, egy hónap után kontrasztos tárgyat fixál, két hónap után tekintetével mozgó tárgyat követ hat hónap után tekintetével letapogat, nyolc hónap után megjelennek a konstanciák, tíz hónap után a látóteréből kikerül tárgyat keresi.

Tekintetével fixál:

Hallás: születés után magas alsóküszöb, csont, majd légvezetéses hallás, erős hangokra sírással reagál, az emberi hangra és a dallamra különösen figyel.

Szaglás: A szervi és egyensúlyérzet működik. Ízérzékelés: erős szagokra reagál, az anyatej szaga kiváltja a szopóreflexet. Ízérzékelés: az édes és keserű ízeket megkülönbözteti, a markáns ízekre reagál. Bőrérzékelés: 1-2 Celsius-fokos különbségi küszöb, fájdalomérzet. A szervi és egyensúlyérzet működik.

A megismerés eszköze a kéz, melynek segít-ségével a tárgy a szájközpontú térbe kerül.

Fokozatosan kialakul a szenzomotoros koordiná-ció, a megfogás és a szenzomotoros manipuláció

A figyelem: beszéddel (hangsúllyal) irányítható, az ismerős tárgy megélénkülési reakciót vált ki, és megjelenik az anticipált öröm, ez a helyzet már a felismerés jellegű emlékezet kezdete.

Érzelmek: elemi érzelmek (öröm, fájdalom, félelem), tanult érzelmek megjelenése, rövid lefolyás, intenzív kifejezés. szociális mosoly kíváncsiság

Anya – gyermek kapcsolat jelentősége és hiányának következményei: biztonságélmény, kötődés, imprinting, szeparációs félelem, hospitalizáció.

A mozgás fejlődése:

Köszönöm a figyelmüket!