Második előadás
Az első életév
Kötelező irodalom Szemelvények a fejlődéslélektan köréből: A születés előtti életidő pszichológiája 51 - 63. o. Az újszülött képességei 12 - 16. o. Mérei – Binét Gyermeklélektan: Az anya gyermek kapcsolat 14 – 16. o. Gyerek anya nélkül 17 – 31. o. A félelem kezdetei 32 – 36. o. A tapasztalás nélkül látott világ 37 – 41.
Ajánlott irodalom:
Az intrauterin fejlődés
Csíraszakasz (0-2 hét): az érett petesejt és a hímivarsejt találkozása a méhkürtben, barázdálódás, osztódás, a méhet a négynapos, 16 sejtes zigóta éri el, a hetedik napon beágyazódik (0,1 mm, hólyagcsíra)
Embrionális szakasz (2-8. hét): a 21. napon az izomsejtekből létre jön a szív, a 25. napon már ver a szív, a 4. héten már az embrió 4 mm nagyságú, az 5. héten megjelennek a végtagkezdemények, a 6. héten már az embrió 10 mm-es, a 7. héten már hajlítja a könyökét, mozgatja a kezét.
A fötális (magzati) szakasz (8-38. hét): a 8. héten a magzat már az újszülöttre hasonlít, a 12. héten már 4-5 cm nagyságú, a 16. héten nagysága már eléri a 20 cm-t, a 19. héten megmozdul, a 20. héttől az alvás és ébrenlét ciklikusan váltakozik, a 24. héten már 500-600 gr tömegű, a 25 héttől a külvilág erős hatásaira reagál, kb. a 38. héten, kb. 3600 gr testsúllyal megszületik.
A méhen belüli növekedés és fejlődés:
Az extrauterin fejlődés
A születés: testi és pszichés trauma, fejlődésében minőségi ugrás, mert önálló biológiai lénnyé válik, alkalmazkodnia kell az új környezetéhez, elkezdődik a szocializáció folyamata.
Az alkalmazkodás fázisai: feltétlen reflexes alkalmazkodás, feltételes reflexes alkalmazkodás, tapasztalattal szabályozott alkalmazkodás, + GONDOZÁS.
Testalkata: nagy fej, rövid törzs, alaktalan végtagok, fejletlen izomzat.
Az újszülött tipikus testtartása:
Idegrendszer: az agy makroszkopikusan azonos a felnőttével, a kéreg funkcionálisan fejletlen, a reflexközpontok (gerincvelő, nyúltvelő) funkcióképesek, elkezdődik a myelinizáció. Következmény: diffúz, rendezetlen, impulzív mozgás.
Reflexei: szopó kapaszkodó lépegető
Az alkalmazkodást szolgálják még: pupilla reflex, csuklás, tüsszentés, pilomotoros reflex, Babinszkij reflex.
Megismerés: a kor elején valamennyi érzékszerv funkcióképes, a kor elején az észlelésnek még nem adottak a feltételei, ezért csak érzéki megismerés van.
Látás: születés után kétdimenziós, foltszerű, erős fényintenzitásokra reagál, egy hónap után kontrasztos tárgyat fixál, két hónap után tekintetével mozgó tárgyat követ hat hónap után tekintetével letapogat, nyolc hónap után megjelennek a konstanciák, tíz hónap után a látóteréből kikerül tárgyat keresi.
Tekintetével fixál:
Hallás: születés után magas alsóküszöb, csont, majd légvezetéses hallás, erős hangokra sírással reagál, az emberi hangra és a dallamra különösen figyel.
Szaglás: A szervi és egyensúlyérzet működik. Ízérzékelés: erős szagokra reagál, az anyatej szaga kiváltja a szopóreflexet. Ízérzékelés: az édes és keserű ízeket megkülönbözteti, a markáns ízekre reagál. Bőrérzékelés: 1-2 Celsius-fokos különbségi küszöb, fájdalomérzet. A szervi és egyensúlyérzet működik.
A megismerés eszköze a kéz, melynek segít-ségével a tárgy a szájközpontú térbe kerül.
Fokozatosan kialakul a szenzomotoros koordiná-ció, a megfogás és a szenzomotoros manipuláció
A figyelem: beszéddel (hangsúllyal) irányítható, az ismerős tárgy megélénkülési reakciót vált ki, és megjelenik az anticipált öröm, ez a helyzet már a felismerés jellegű emlékezet kezdete.
Érzelmek: elemi érzelmek (öröm, fájdalom, félelem), tanult érzelmek megjelenése, rövid lefolyás, intenzív kifejezés. szociális mosoly kíváncsiság
Anya – gyermek kapcsolat jelentősége és hiányának következményei: biztonságélmény, kötődés, imprinting, szeparációs félelem, hospitalizáció.
A mozgás fejlődése:
Köszönöm a figyelmüket!