Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Mi a kompetencia?.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A munka világával kapcsolatos tudás
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Én, Énkép, Önismeret, Önértékelés
Szociálpszichológia Attitűd Dr
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A lehetséges énképek.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A szociálpszichológia módszerei
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Soft skills.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A szomatikus marker feltevés
Adatgyűjtés – kérdőíves vizsgálat (survey)
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
oktulajdonító ítéletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Nevelés és nevelői attitűdök
Szociológia - Jogszociológia
A kompetenciák funkciója és tartalma  március 9.  Falus Iván.
Attitűd, nevelői attitűd
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A munkával való elégedettség
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az információ, mint erőforrás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Személyközpontú gondozás
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Értékek.
Teamek, kommunikáció.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése A SZOCIÁLIS ATTITŰD Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése Gyakran olyan hallgatóságnak kell szakmai előadást tartani, amely nem ismeri a témát vagy a szakszavakat. Az anyag esetleg összetett és rengeteg adatot tartalmaz. A hatékony előadáshoz alkalmazzuk a Dale Carnegie Training® által kialakított irányelveket.   Vegyük figyelembe a rendelkezésre álló időt és rendszerezzük megfelelően a tananyagot. Szűkítsük le a témakört. Osszuk fel a bemutatót világosan elkülönített részekre. Állítsunk fel logikus sorrendet. Végig egy témára összpontosítsunk. A bemutatót összefoglalással zárjuk, ismételjük meg a fontos lépéseket vagy vonjunk le következtetést. Ne feledkezzünk el a hallgatóságról. Fontos például, hogy az adatok érthetőek és lényegesek legyenek a téma szempontjából. Az adatok és a szakszavak mennyiségét igazítsuk a hallgatósághoz. A fontosabb pontok és lépések magyarázatához használjunk szemléltetőeszközöket. Mindig tartsuk szem előtt a hallgatóság igényeit, és akkor képesebbek lesznek az elhangzottak befogadására. Copyright 1996-99 © Dale Carnegie & Associates, Inc.

AZ ATTITŰD FOGALMA Reakcióidő mérése „Mit tudsz XY-ról?” Beállítódás, értékelő viszonyulás

Az attitűd tapasztalat révén szerveződött mentális és idegi készenléti állapot, mely dinamikus vagy irányító hatást gyakorol az egyén reagálására mindazon tárgyak és helyzetek irányába, amelyekre az attitűd vonatkozik. ATTITŰD SZOCIÁLIS ATTITŰD VEZETŐI ATTITŰD

A szociális attitűd rejtett hajlandóság, nem maga a nyílt viselkedés, hanem annak élményháttere. Értékelő beállítódás, viszonyulás, amely szervezi és szabályozza a szociális valóság jelenségeinek megismerését, a rájuk irányuló viselkedést és mintegy irányt szab annak.

A vezetői attitűd a vezetési-irányítási eljárások hátterét adó, a dolgozókra irányuló értékelő viszonyulás, amely meghatározza az eljárások konkrét formáit és alkalmazásuk gyakoriságát. Ez a nyílt viselkedés élményháttere.

CSOPORTOSÍTÁSUK TÁRGYUK SZERINT Empirikusan kiismerhető Empirikusan kiismerhetetlen ELŐJELÜK ALAPJÁN Pozitív Negatív Semleges vagy személytelen

affektív kognitív konatív

Vezetői attitűd AFFEKTÍV összetevő: a dolgozóval kapcsolatos érzelmek, érzelmi viszonyulás. KOGNITÍV összetevő: a dolgozóra vonatkozó ismeretek, tudás. KONATÍV összetevő: tervek, viselkedési szándék.

AZ ATTITŰDSZERVEZŐDÉS ELMÉLETEI FUNKCIONÁLIS ELMÉLETEK Az attitűdök kialakulását és változását magyarázzák D. KATZ KONZISZTENCIA ELMÉLETEK F . HEIDER egyensúlyelmélete L. FESTINGER kognitív disszonancia elmélete

D. KATZ Alkalmazkodási funkció Ismereti vagy tudásfunkció Énvédő vagy önvédelmi funkció Értékkifejező funkció

F. HEIDER _ _ + + _ _ _ _ + + + + P: az elemzés tárgya O: másik személy X: személytelen entitás KIEGYENSÚLYOZOTT ÁLLAPOTOK

F. HEIDER _ _ + + _ _ _ _ + + + + P: az elemzés tárgya O: másik személy X: személytelen entitás KIEGYENSÚLYOZATLAN ÁLLAPOTOK

F. HEIDER _ _ + kiegyensúlyozott Szituáció: A szabadságharc leverése 1849-ben _ _ + Ha több pontot, lépést vagy ötletet tárgyalunk, használjunk több diát. Döntsük el, hogy mi a hallgatóság feladata: egy új ötlet megismerése, egy folyamat megértése vagy nagyobb elmélyedés egy ismerős témában. Lássuk el megfelelő magyarázattal az egyes pontokat. A bemutatót támaszuk alá szakmai adatokkal, amely lehet könyv, vagy lemezen tárolt anyag, elektronikus üzenet vagy Interneten található adatok. Az egyes pontokat a hallgatósággal folytatott beszélgetés és visszajelzések mellett fejtsünk ki. kiegyensúlyozott

F. HEIDER + _ + kiegyensúlyozatlan Szituáció: A munkahelyi vezetőnek nem tetszik helyettesének baráti társasága + _ + Határozzuk meg a legjobb lezárási módot mind a hallgatóság, mind a bemutató szempontjából. Fejezzük be összefoglalással; ajánlunk fel egyéb lehetőségeket; javasoljunk egy stratégiát; javasoljunk egy tervet; tűzzünk ki egy célt. Tartsuk magunkat végig a bemutatóban kitűzött célunkhoz, és akkor valószínűleg elérjük azt. kiegyensúlyozatlan

L. FESTINGER A döntés J. Brehm: háztartási eszközök VONZÓ ALTERNATíVÁK Akkor lép fel disszonancia, ha az elvetett közel olyan vonzó, mint a választott. A nem választott negatív, leértékelő színezetet kap. Annál nagyobb a disszonancia, minél frissebb a választás nagyobb a választási lehetőségek száma kevésbé hasonlítanak a választási lehetőségek egymásra

L. FESTINGER Az elégtelen igazolás Carlsmith: unalmas feladat A VISELKEDÉS ELLENTÉTES AZ ATTITŰDDEL Attitűdjeinket akkor értékeljük át, ha a viselkedést nem lehet a szituációnak tulajdonítani A korlátozott feszültségredukció annál valószínűbb, minél Több tanúja van a pálfordulásnak Inkább különbözik az új és a régi viselkedés Inkább fontos központi attitűdöt és értéket érint

KONZISZTENCIA-ELMÉLETEK HEIDER FESTINGER VEZÉRELV Egyensúlyelv Disszonancia- redukció MODALITÁS Egyensúly, kiegyensúlyozat- lanság Konszonancia, kognitív disszonancia ELEMEK Két személy + attitűd-tárgy Kognitív elemek VISZONYOK NEVE Viszony Relevancia VISZONYOK TÍPUSA + vagy - Konszonancia, disszonancia

BOGARDUS SKÁLA Elfogadnám… 1 – közeli rokonnak házasság révén 2 – mint személyes pajtást a klubomban 3 – utcámban mint szomszédot 4 – alkalmazottnak hazámban, saját foglalkozásomban 5 – mint hazám polgárát 6 – csak, mint hazám látogatóit 7 – kizárnám hazámból

LIKERT SKÁLA Nagymértékben Helyesli Határozatlan Helyteleníti Nagymértékben helyesli helyteleníti (5) (4) (3) (2) (1) A tartós béke érdekében arra kellene törekednünk, hogy bírói úton döntsük el más nemzetekkel minden olyan nézetkülönbséget, amelyet nem tudunk a diplomácia révén rendezni. Az olyan személynek, aki szereti az embertársait, vissza kell utasítania, hogy bármiféle háborúban részt vegyen függetlenül attól, hogy ez milyen komoly következményekkel jár az országra nézve. Az országunkkal szemben kell lojalitásra törekednünk, mielőtt tekintetbe vennénk a világ testvériségét.

OSGOOD SKÁLA nemtörődöm x x x x x gondos feszült x x x x x oldott fékező x x x x x ösztönző megértő x x x x x értetlen következetes x x x x x következetlen Igénytelen x x x x x igényes szigorú x x x x x elnéző kulturált x x x x x kulturálatlan egymásra figyelő x x x x x közömbös derűs x x x x x lehangolt nem anyagias x x x x x anyagias őszinte x x x x x képmutató reális x x x x x túlértékelő rendezetlen x x x x x rendezett nehezen mozduló x x x x x lelkes

AZ ATTITŰDÖK MÉRÉSE IRÁNY ERŐSSÉG RELE- VANCIA BOGARDUS - + LIKERT egy tarto- mányban OSGOOD + kevésbé megbízható