KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Első előadás.
A fejlődési szakaszok.
Kisgyermekkor (óvodáskor).
A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSÉNEK KRITIKUS SZAKASZAI
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
SZEMÉLYISÉGLÉLEKTAN.
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Mivel foglalkozik a pszichológia?
Sigmund Freud és a klasszikus pszichoanalízis
Szűk tartományú elméletek
Behaviorizmus (előzmények)
Erik Erikson ( ) 1902-ben született Frankfurtban
Rokszin Mónika pszichológus
A gondozás,nevelés egysége
Bevezetés a pszichológiába
Marco Ferreri: „A nagy zabálás” című filmjében
Személyiségpszichológia
A személyiség pszichikus struktúrája
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A pszichológiai fejlődés
Bevezetés a pszichológiába
Pszichológiai alapismeretek
Személyiség- pszichológia II
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
A VEZETÉS mint RENDSZER
A szociálpszichológia tudományos alapjai
A munkahely és a stressz
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Szocializáció és fejlődés
Az emberi tanulás.
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Szocializáció és személyiségfejlődés
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Pszichoszociális fejlődésmodell Eric Erikson szerint
Első előadás fóliái szeptember 11..
A pszichikumról általában
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
A pszichológia mint tudomány
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
Pszichológiai Ismeretek
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Strukturális modell I. Felettesén (superego, überich) –erkölcsi, szociális normákat tartalmazza (identifikáció, introjectio)utolsóként fejlődik ki (oedipális.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Egyéb dinamikus elméletek
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
A pszichoanalízis.
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Előadás másolata:

KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA A konfliktusok lélektani értelmezése A személyiség, mint konfliktusforrás analitikus megközelítése Az elhárító mechanizmusok Az emberi konfliktusok behaviorista szemlélete – a tanult tehetetlenség A konfliktusok fejlődéslélektani vonatkozásai

1. A konfliktusok lélektani értelmezése Konfliktus akkor jön létre, ha eltérés van személyek, csoportok szükségletei, érdekei, értékei vagy szándékai között. Konfliktusos szituációkban a törekvések összeegyeztethetetlennek tűnnek. A konfliktuspszichológia a konfliktusos helyztebe került személyiség lelki jelenségit vizsgálja - alkalmazott lélektan.

A pszichológia tárgya A lelki jelenségek tanulmányozása: - leírja a lelki jelenségeket - kutatja törvényszerűségeiket - vizsgálja bekövetkezésük feltételeit Célja: a viselkedés leírása, megértése és bejóslása

A lelki jelenségek sajátosságai életjelenségek idegrendszeri történések: objektívek szubjektívek: élményben jelennek meg

Alaklélektan - mezőelmélet 1920-as évek – Németország Mentális egybeszerveződés A szükségletek kapnak felszólító jelleget

Pszichikus helyzetek: akadály nélküli helyzet

Pszichikus helyzetek: problémahelyzet Zeigarnik-jelenség: a befejezetlen cselekvés nyomán fennmaradó feszültség javítja a felidézést KONFLIKTUS

Pszichikus helyzetek: frusztrációs helyzet Telítődés Játszószoba KÖVETKEZMÉNY: agresszió regresszió KONFLIKTUS

Konfliktusos helyzetek: pozitív felszólító jelleg Bármelyiket is választjuk, annak a pozitív felszólító jellege erősödik: A kognitív disszonancia csökkenti a konfliktus okozta feszültséget.

Konfliktusos helyzetek: negatív felszólító jelleg Bármelyiket is választjuk, a másik fog kevésbé rossznak tűnni.

Konfliktusos helyzetek: ambivalencia szituáció Amelyikhez közeledünk, annak a negatív, míg amelyiktől távolodunk, annak a pozitív felszólító jelleg fog erősödni.

Csoportdinamika Minőségileg más, mint a tagok összessége Dinamikus kölcsönhatás A vezetési stílus hat a légkörre, kapcsolatok minőségére, teljesítményre, az egyéni véleményekre Kurt Lewin 1890 - 1947

2. A személyiség, mint konfliktusforrás analitikus megközelítése Sigmund Freud 1856 – 1939 Álmok Gyermekkori szexualitás Tudattalan

3. Énvédő mechanizmusok Szorongást csökkentő elhárító mechanizmusok ELFOJTÁS Azonosulás Regresszió Indulatáttétel Projekció Reakcióképzés Racionalizáció Szublimáció Elaboráció

4. Behaviorista szemlélet Kidolgozója Watson (1878-1958) A viselkedés: S - R kapcsolat: R = f ( S, O ) S R Tanult tehetetlenség: Seligman O

ORÁLIS-SZENZOROS szakasz: 5. A konfliktusok fejlődéslélektani vonatkozásai: Freud pszichoszexuális és Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete FREUD ORÁLIS szakasza száj a táplálkozástól függetlenedve is erogén zónává válik. ERIKSON ORÁLIS-SZENZOROS szakasz: bizalom vagy bizalmatlanság 0-1 éves korig:

ANÁLIS szakaszaz ürítési funkció kerül a középpontba. ERIKSON 2-3 éves korig: FREUD ANÁLIS szakaszaz ürítési funkció kerül a középpontba. ERIKSON ANÁLIS-TESTI szakasz: kétely vagy önnállóság

FALLIKUS szakasznemi szervek iránti érdeklődés – Ödipusz-komplexus. 3-6 éves korig: FREUD FALLIKUS szakasznemi szervek iránti érdeklődés – Ödipusz-komplexus. ERIKSON INFANTILIS-GENITÁLIS LOKOMÓCIÓ szakasza: bűntudat vagy kezdeményezés

csökkentértékűség vagy teljesítmény 6-12éves korig: FREUD LATENCIA szakasza ösztön-nyugvás, szülőkkel való azonosulás, szociális érdeklődés. ERIKSON LATENCIA szakasza: csökkentértékűség vagy teljesítmény

SERDÜLŐKOR szakasza le-vállás a szülőktől, genitális örömszerzés. 12-19 éves korig: FREUD SERDÜLŐKOR szakasza le-vállás a szülőktől, genitális örömszerzés. ERIKSON SERDÜLŐKOR: szerepdiffúzió vagy identitás

ERIKSON FIATAL FELNŐTTKOR: elszigetelődés vagy intimitás FELNŐTTKOR: stagnálás vagy alkotóképesség ÖREGKOR: kétségbeesés vagy integritás. 20-40 éves korig: 40-60 éves korig: 60 évtől: