A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KISCSOPORTOK FEJLŐDÉSÉNEK ALAPELVEI
Advertisements

A konfliktusok és kezelésük
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
(A vezető magatartása, stílusa)
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A tanulók társas helyzete az iskolában
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Team, avagy az együttműködő csoport
Karrier és tudásmenedzsment a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Könyvtári teljesítménymérés
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Az iskolai csoportok sajátosságai
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A VEZETETT Dr. Dinnyés János egyetemi tanár Vezetéstudományi tanszék.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Innovációk a szervezetekben. A., Alapok I. A szervezet fontossága II. Az átvétel eredménye B., Az innováció-döntési folyamat típusai I. Opcionális innovációs.
ÁVF Társadalmi részvétel 1.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A csoport.
A deviancia értelmezési kerete
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A vezetésről.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minek nekünk stratégia? Horváth & Dubecz. “People don’t leave companies, they leave their managers”. „Az emberek nem a vállalatot hagyják ott, hanem a.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
ISZLAMISTA INDÍTTATÁSÚ RADIKALIZÁLÓDÁS EURÓPÁBAN
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Teamek, kommunikáció.
A csoportvélemény esendősége
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SEEM alapok.
Előadás másolata:

A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége: –akiknek közösen kialakított normarendszerük van –akik különféle szerepeket osztanak meg egymás között –akik a közös célok együttes megvalósítása érdekében hatnak egymásra. Munkacsoportok esetén a definíció kiegészül: –A munkacsoportok meghatározott munkafeladat elvégzésére szerveződnek. Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportok kialakulása A csoporthoz csatlakozás legfontosabb okai: –Fizikai közelség –Gazdasági önérdek –Kölcsönös érdek –Szociálpszichológiai okok Biztonság Szociális igények Önbecsülés Önmegvalósítás Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportok típusai Formális csoport: a vezetés hozza létre, meghatározott feladat végrehajtására, állandó vagy ideiglenes jelleggel. Informális csoport: természetes úton fejlődnek ki az egyéni és kollektív érdekből kiindulva ÁllandóIdőleges Formálisvezéreltfeladat Informálisbarátiérdek Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Formális és informális csoportok összehasonlítása JellemzőFormális csoportInformális csoport 1. Fő célokTermelékenység, a feladat ellátása Tagok elégedettsége 2. EredetA szervezet hozza létreSpontán 3. Hatás a tagokra Hatalom, anyagi ösztönzés Személyes 4. KommunikációHivatalos csatornákPletyka, személyes 5. VezetőA szervezet kineveziKiválasztódik 6. Interperszo- nális kapcsolatok A feladatok alakítjákSpontán 7. ÖsztönzésJutalmazások, büntetésekSzociális szankciók Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportok fejlődése 1. – Bass: a csoportfejlődés négy fázisa FázisKapcsolat a tagok között Feladat és prob-léma megoldás Érettség 1.Kölcsönös elfogadás Bizalmatlanság, zárkózottság Célok és hivatás kereséseAla- csony 2. Döntés- hozás Nyílt kommuni-káció, egymás megismerése Probléma azonosítás, feladatkiosztás 3. MotiváltságKohézió, kooperációEgymás segítése, információ megosztása 4. VezetettségSzankciók hozatala, státuszok rendszere Képesség és tudás teljes kihasználása Magas Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportok fejlődése 2.– Woodcock és Francis öt szakaszos modellje Kémlelés Belharc Kísérletezés Az eredményesség Az érettség Hanyatlás ? Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A munkacsoportok jellemzői (1) Csoportcélok: –Vezetés-kijelölte célok / csoport céljai –Eredményességi célok / fenntartó célok Munkaszerepek: –Szerepek csoportosítása: Feladatorientált szerepek Kapcsolatorientált szerepek Én-központú szerepek Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A munkacsoportok jellemzői (2) Csoportméret: TényezőA csoportméret KicsiNagy KölcsönhatásErősebbGyengébb KohézióNagyobbKisebb Elégedettség a munkávalNagyobbKisebb HiányzásKisebbNagyobb Munkaerő elvándorlásAlacsonyabbMagasabb KözömbösségRitkaGyakori TermelékenységNincs összefüggés Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A munkacsoportok jellemzői (3) Csoportnormák: A csoport által elfogadott szabályok, melyek a tagok csoporton belüli viselkedését irányítják. – A csoportnormák jellemzői: Összefoglalják, egyszerűsítik a csoporthatás folyamatát. Csak a viselkedésre vonatkoznak, az egyén gondolataira, érzéseire nem. A normákat csak a tagok által fontosnak tartott magatartásformákra alakítják ki. Fokozatosan fejlődnek ki, de ez a folyamat felgyorsulhat a csoportintegritás megőrzése érdekében. Nem minden norma vonatkozik egyformán minden tagra. Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Miért tartják be a csoporttagok a normákat? Csoportnyomás: –A konformitás szintjét befolyásolják: A feladat jellemzői Az egyén személyes jellemvonásai A csoport jellemzői –A csoportfelügyelet és rászorítás –A normák perszonalizálódása Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Státusrendszerek céljai Motiválás Azonosítás Megtiszteltetés Stabilitás A szervezetekben kialakított státuszrendszerek egyik zavaró jelensége a státus összhang hiánya. Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportkohézióra ható tényezők A csoport mérete A tagok függősége a csoporttól A célokban való egyetértés A siker A csoport státusza A vezetés elvárásai és nyomása A külső fenyegetettség Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Vége a 4. blokknak KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!