Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Központi Statisztikai Hivatal
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Közoktatási koncepció „Budapest– modell”. Fővárosi Közoktatási koncepció Széll Kálmán Terv Magyar Munka Terv Új Széchenyi Terv Köznevelési törvény Fehér.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
A kistelepülési esettanulmányokból leszűrhető tanulságok
Somogy megyei projektek
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
2010. Augusztus 16. és Augusztus 17. hajnala.
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
Hova vezet ez az út? A megyei feladatellátásról….
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Pácsonyi Imre tankerületi igazgató
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
Farkas Jenő Zsolt – Kovács András Donát MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Alföldi Tudományos Osztály, Kecskemét IPA LOLAMAR HUSRB/1203/213/131 WORKSHOP.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Pesterzsébeti Közgazdasági Szki.
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Kovács Eszter tudományos segédmunkatárs,
A megyei jogú városok, mint innovációs potenciál hordozók
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A régió kapacitásának bemutatása
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
szakmérnök hallgatók számára
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
MAGYAR GYERMEKLABDARÚGÓ SZÖVETSÉG
Az új finanszírozási rendszer hatása az intézményfinanszírozásra Drahos Péter – Balogh Miklós.
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
CÉL BÁRKI, BÁRHONNAN RÉSZESE LEHESSEN A HAZAI KÖNYVTÁRI RENDSZER SZOLGÁLTATÁSAINAK KSZR = AZ ODR KIEGÉSZÍTÉSE, AMELY BIZTOSÍTJA AZ ORSZÁGOS SZOLGÁLTATÁSOK.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Szeretettel köszöntünk a Pesterzsébeti
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
STROKE BETEGEKET ELLÁTÓ AKTÍV FEKVŐBETEG OSZTÁLYOK ÁPOLÁS-SZAKFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE 5.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Infotér konferencia – EKOP előrehaladása Balatonfüred,
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 4. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
MPT 2014/2015. ……………………….. Szervezeti egységek, beszámolók, tervek MPT Vezetői Kollégium Budapest, január Fábry.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Pécs, november 27. Előadó: Micskey Tibor termelési igazgató Pannon Volán Zrt. A nagyvállalatok nehézségei: megoldási lehetőségek a perifériák közlekedésszervezésében.
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Előadás másolata:

Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet PTE BTK IDI Politikatudományi Program

MMM - Miért, mit és hogyan? Gyökeres reform a közoktatásban Az előadás célja: ◦ a közoktatás térszervezési változásainak (és várható hatásainak) bemutatása A fő kérdések: ◦ Milyen mértékű a változás? ◦ Ideális ellátási körzet? ◦ Működhet-e demokratikusan, polgárközeli módon? ◦ Mik a potenciális gyengeségek/erősségek? Elérhető statisztikai adatok vizsgálata: ◦ országos és lokális szinten, ◦ politikatudományi szemszögből

A vizsgálat tárgya – a közoktatás Az egyik legfontosabb humán közszolgáltatás Jelentős reformfolyamat: ◦ Térszervezési szempontból: helyben szervezett helyett tankerületi rendszer ◦ Forrásallokációs szempontból: közvetett helyett közvetlen rendszer ◦ Demokráciaelméleti szempontból: decentralizált helyett centralizált rendszer

Oktatás a térben Rendszerváltás után: ◦ Önkormányzati hatáskör – közel fenntartó Lassan kialakuló társulási rendszer ◦ Egyenlőtlen források, lehetőségek ◦ Összesen 10,9%-os ellátotti arány (2012) január 1-től: ◦ Klebelsberg Intézményfenntartó Központ ◦ 198 tankerület a járási alapokra szervezve

Oktatás a térben 175 járási tankerület és 23 kerületi tankerület

Oktatás a térben Járási adatok átlagosan: 471 km 2 terület; fős népesség; 18 település, ebből 2 város; általános iskolai feladatellátási hellyel rendelkező települések aránya 73%-os; 0-14 évesek aránya 15%; (7597 gyermek); lakosra jutó élveszületés: 9 (455 gyermek – 32,5 osztály)

Oktatás a térben Minimális véglet: 103 km 2 terület; (Dunakeszi) fős népesség; (Bélapátfalva) 2 település; (Debrecen, Hajdúböszörmény), 1 város (79) általános iskolai feladatellátási hellyel rendelkező települések aránya 20,8%-os; (Lenti) 0-14 évesek aránya 10,8%; (Bélapátfalva – 940 gyermek) lakosra jutó élveszületés: 5,6 (Szentgotthárd) (84 gyermek – 6 osztály)

Oktatás a térben Maximális véglet: km 2 terület; (Kaposvár) fős népesség; (Miskolc) 84 település; (Zalaegerszeg), 6 város (Miskolc) általános iskolai feladatellátási hellyel rendelkező települések aránya 100%-os (47) 0-14 évesek aránya 21,5% (Encs – 4598 gyermek) lakosra jutó élveszületés: 13,2 (Kunhegyes) (255 gyermek – 18 osztály)

A Kaposvári Járás Kaposvári és Kadarkúti Kistérségekből jött létre január 1-én.

A Kaposvári Járás Alapadatok: 1591 km2 terület; a fős népesség; a 78 település, ebből 4 város; a Általános iskolai feladatellátási hellyel rendelkező települések aránya 35,9%-os; a 0-14 évesek aránya 14,3%; ( gyermek) a 1000 lakosra jutó élveszületés: 8,4 (1007 gyermek – 72 osztály)

A megelőző helyzet „Régi központok” 2012-ig 14 központon belül szerveződő feladatellátás, 28 intézménnyel a 3 Önálló fenntartó a Egy központhoz átlagosan 2 intézmény tartozott a Legnagyobb társulás nyolc intézményt működtetett (Somogyjád)

A Kaposvári Tankerület Alapadatok 28 intézmény egy központból történő fenntartása gyermek ellátása Elérési adatok A központtól átlagosan 19,6 kilométer távolság Minimum 9,3 kilométer, maximum 32,8 kilométer

A Kaposvári Tankerület Iskolák „végveszélyben” Köznevelési törvény IV. számú melléklete a minimális osztálylétszámról (14 fő) Kritikus helyzet 5 településen Várhatóan kritikus helyzet 4 településen Mit lehet tenni az ellátás érdekében?

Következtetések Rendkívül nagymértékű változás Ideális ellátási körzet: ◦ Igen és nem Demokratikus, polgárközeli működés: ?? Erősségek: ◦ Egységes ellátás ◦ Átszervezésben nagyobb hatékonyság Gyengeségek: ◦ Egyenlőtlen térszerkezet, egyenlőtlen ellátás (?) ◦ Esetenként túl nagy körzetek

Köszönöm a figyelmet!