Önkormányzati energetikai fejlesztések Magyarországon Dr. Mezei Cecília, tudományos munkatárs MTA KRTK RKI DTO
A kutatási háttér DD régió potenciál felmérése Az önkormányzatok szabályozási és pénzügyi háttere A támogatáspolitika hatásai Nemzetközi esettanulmányok Energetikai szereplők önkormányzati kapcsolata
A szabályozási háttér Európa 2020 Irányelvek, rendeletek, határozatok Ütemtervek, keretprogramok Költségvetés, támogatáspolitika o Energiapolitikai irányelvek o Nemzeti energiastratégia 2030 o Költségvetés, támogatáspolitika EU Mo.
Az önkormányzatok szerepe? Szabályozás (Finta I.) Fogyasztás Mintanyújtó (Egyed I.: Grenoble példája) Közösségszervező (Páger B.: Wildpoldsried esete) Kereteket előteremtő (Grünhut Z.: Izrael példája) Beruházó (pályázó) PPP partner kereső Gazdaságfejlesztő (Varjú V.: Ness Point esete)
Területi elemzés, minta Elemzési mód: Járások (175) és Bp. Fókusz: DD Régió Válaszadók: 129 járásból (65%) 272 település és kerület
A válaszadók megoszlása Szöveg A válaszadók területi megoszlása
A minta szerkezete Népességnagyság kat. Minta (db) Reprezentativitás (%) fő felett fő fő fő fő fő fő alatti515 Összesen2729 Régió Minta (db) Reprezentativitás (%) Dél-alföldi2811 Dél-dunántúli629 Észak-alföldi318 Észak-magyarországi386 Közép-dunántúli359 Közép-magyarországi2311 Nyugat-dunántúli558 Összesen272
Tervezés Energetikai (hat., gazd.) stratégiával rendelkezők aránya: 11,8 % – Nagyvárosok: 30%, – Kistelepülések: 7% – DD régió: 11,3% – KD régió: 20% – Átlag alatti: DA, KM, NYD Energetikai részt tartalmazó terv: 23% – Nagyvárosok: 60%, – Kistelepülések: 19%, de : 24%! – DD régió: 21% – KD régió: 20% – Átlag feletti: DA, KM, NYD A települések harmada érintett, további egyharmada tervezi a stratégiakészítést
Környezetvédelem 2/3 településnek van környezetvédelmi programja (méretfüggő) 1/3-nál van szinergia az energetikai és a környezetvédelmi tervezés között Átlagos: DD, KM, NYD Kiugróan magas (86%): KD
Energiabeszerzés Az energiabeszerzés, -ellátás kérdéseivel az önkormányzatok (vagy a társulás) 57%-a foglalkozik, további 6%-a külső tanácsadót vesz igénybe. – 51%-a évente vizsgálja az – 16%-a havonta intézmények – 29%-a pályázatokhoz kötötten energiafelhaszn. Az 5000 fő alatti települések 43%-a nem fordít erre figyelmet.
Alternatív energiahasználat az önkormányzatoknál 36% o Nap 24% o Biomassza 8% o Termál 3% o Földhő 2% o Szél 3% o Biogáz 3% 64% „kívülálló”
Energetikai pályázatok 32% pályázott, 42%-uk sikeresen (DA, ÉA, DD) Aktívak: o ezres települések és o 1-5 ezres települések o Többsége intzéményfejl.
Energetikai pályázatok Csupán a válaszadók 52%-a tervezi a közeljövőben (3 éven belül) új, alternatív energiára épülő vagy energiahatékonysági projekt, beruházás elindítását, megvalósítását
A jövő? Mi lesz az önkormányzatok szerepe? Milyen lesz a finanszírozásuk? Mekkora lesz a mozgásterük? Milyen lesz az együttműködési készség?
programozási időszak A tematikus célkitűzések közül érdekes (Finta I.): (3) az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás támogatása minden ágazatban; (4) az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázatmegelőzés és -kezelés előmozdítása; (5) a környezetvédelem és az erőforrás- felhasználás hatékonyságának előmozdítása (KSK rendelet tervezet 9. cikk)
Az önkormányzatok helye? (Finta I.) A place-based szemlélet erősödése Helyi-területi tervezési eszközök lehetnek: – az integrált területi beruházás (ITI) – a közösség által irányított helyi fejlesztés (CLLD), – illetőleg az ennek megfelelő LEADER program (EMVA)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET