Egyetemi vállalkozók Magyarországon: álom vagy valóság? Erdős Katalin tanársegéd MRTT VIII. vándorgyűlés Debrecen, 2010.11.18-19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
NYF-”VEKTOR” Versenyképes Kutatás, Technológia, Oktatás a Régiónkban c. projekt nyitókonferenciája június 27. Badak Béla okl. könyvvizsgáló
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Biotechnológiai KKV-k a nemzetköziesedő tudásháromszögben VÁLLALKOZÁSI UTAK A BIOTECHNOLÓGIÁBAN Halász György Imre Szeged, december 11. NKTH Innotárs.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
A szellemi tulajdon kezelése és a TTTI szolgáltatásai.
© Leading Innovation – RSEU KFT. Minden jog fenntartva! Szellemi Vagyon Menedzsement Keresnyei János, ügyvezető Riglersystem Európa Kft. Pécs.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Az egyetemek szerepe és a szellemi tulajdon hasznosítása I. Egyetemi innováció-menedzsment Dr. Buzás Norbert.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Az ÚMVP intézményrendszere
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Az innováció forrásai.
Biotechnológiai KKV-k a nemzetköziesedő tudásháromszögben A VÁLLALKOZÁSOK NEMZETKÖZIESEDÉSÉNEK TANULSÁGAI Antalóczy Katalin Szeged, december 11.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Innovatív induló kisvállalkozások izraeli fejlesztési modellje, ennek adaptálása Magyarországon Dr. Turi Márta – Korányi László szeptember.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Város, egyetem, gazdaság A PTE KTK hozzájárulása a város és a régió fejlődéséhez Erdős Katalin PTE-KTK KRTI, adjunktus MTA-PTE Innováció és Gazdasági Növekedés.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Vállalkozásmenedzsment I.
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
KÜM – NEFE – GTF 2007 – EDF Program szemináriuma
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
Előadás másolata:

Egyetemi vállalkozók Magyarországon: álom vagy valóság? Erdős Katalin tanársegéd MRTT VIII. vándorgyűlés Debrecen,

2 Második egyetemi forradalom Vállalkozó egyetem Egyetemi vállalkozói tevékenységek Az egyetemi vállalkozó USA vs. kontinentális Európa Magyarország Összegzés

3 Második egyetemi forradalom Az egyetemek kezdeti funkciója az oktatás volt 19. sz.: első egyetemi forradalom: kutatás megjelenik az egyetemek feladatai között 20. sz.: második egyetemi forradalom: társadalmi és gazdasági fejlesztés, regionális fejlesztés (Etzkowitz, 1998; Etzkowitz- Leydesdorff, 2000; Etzkowitz et al., 2000; Göktepe-Hulten- Mahagaonkar, 2010) –Forradalom  ellentmondásos folyamat (Gulbrandsen-Slipersaeter, 2007) –Külső és belső tényezők által egyaránt motivált jelenség (Etzkowitz, 1983) Külső okok: –Kutatás növekvő költségei, ugyanakkor stagnáló bevételek (Chiesa and Piccaluga, 2000; Etzkowitz, 1983) –Regionális gazdasági környezet változása, globalizálódó input- és termékpiacok, tudás, mint inputtényező felértékelődése (Goldstein, 2009; Goldstein-Renault, 2004)

4 Törvényi szabályozás (Franzoni-Lissoni, 2009; Henderson et al., 1998; Shane, 2002) –Patent and Trademark Amendments of 1980 (Public Law ) alias Bayh-Dole Act »Szövetségileg finanszírozott kutatásokból született szellemi termékek tulajdonjogát az egyetemek birtokolhatják –Trademark Clarification Act of 1984 (Public Law ) »Bővítette az egyetemek által birtokolható szellemi termékek körét, valamint azok harmadik félre történő átruházásának a lehetőségét –[Szövetségi kutatólaborok vonatkozásában: »Technology Innovation Act of 1980 (Public Law ) alias Stevenson-Wydler Act »Federal Technology Transfer Act of 1985 (Public Law )]

5 –Belső tényezők Csökkenő hallgatói létszám, élesedő intézmények közötti verseny (Luger-Goldstein, 1997) A kutatás szervezésében bekövetkezett változások (Etzkowitz, 1983; Peters-Etzkowitz, 1990) –Egyéni kutatók helyett csoportos kutatás »II. világháborús kutatási projektek során kezdett általánossá válni, azt követően terjedése felgyorsult, ami a társszerzős publikációk számában jól nyomon követhető »Felgyorsította a problémák megoldását, amit a projektek időtartamának lerövidítése tett szükségessé (  elsőbbség a felfedezésben, kormányzati alapok tulajdonságai, technikai problémák bonyolultsága) »Kvázi cég jellegű kutatócsoportok Egyéni szinten bekövetkezett változások (ld. később)

6 Vállalkozó egyetem Számos definíció létezik –Burton Clark szerint az egyetemeknek modernizálniuk kell stratégiájukat, menedzsmentjüket és szervezeti struktúrájukat, hogy megfeleljenek az új társadalmi elvárasoknak, ezzel párhuzamosan azonban megőrizzék auton ó miájukat és finanszírozási forrástól, valamint k ü lső érdekektől való függetlenségüket (Gulbrandsen-Slipersaeter, 2007) –Etzkowitz és szerzőtársai (2000) szerint a v á llalkozóvá váláshoz az egyetemeknek át kell esniük az első és a második egyetemi forradalmon és rendelkezniük kell olyan fejlesztési mechanizmusokkal és struktúrákkal, amelyek az új céloknak történő megfelelést segítik. –Yusof és szerzőtársai (2010) értelmezésében a vállalkozó egyetem stratégiailag alkalmazza a vállalkozói gondolkodásmódot a szervezet egészében, egyetemi vállalkozói tevékenységekben érdekelt, amelyek magukba foglalják a technológia transzfert is.

7 Egyetemi vállalkozói tevékenységek Yusof es Jain (2010) szerint az egyetemi vállalkozói tevékenységek segítik a technológia transzfert, de annál bővebb kategóriát jelentenek. Már a 19. sz-ban is megfigyelhető volt az ipari együttműködés, szabadalmaztatás vagy a spin-off tevékenység, azonban az egyetemi vállalkozás újabb kifejezés  egyetemi tudósok veszik át a vezető szerepet a kutatásból származó tudás értekesítésében, főként szabadalmaztat á s, licensz es spin-off formájában (Gulbrandsen- Slipersaeter, 2007). Fontos tehát megkülönböztetni a “hagyományosabb”, kevesebb konfliktuslehetőséget rejtő tevékenységeket (általában ilyen a tanácsadás, az USA ipari és mezőgazdasági tevékenységet segítő programjai, kisvállalati tanácsadás) és az “újabb”, sokak szerint több kockázattal járó tevékenységeket (szabadalom, licensz, spin-off), amelyek további támogató struktúrák, pl. TTI kiépítését igényelhetik.

8 Az egyetemi vállalkozó Egyéni szinten bekövetkező változások –Tudományos eredmények értekesíthetősége korábban is adott volt –Azonban a tudományos normák nem segítették elő a kutatók vállalkozói tevékenységeket –A normatív változások és a lehetőségek felismerése, valamint intézményi átalakulások eredményeként azonban lehetővé vált a tudós vállalkozó elterjedése (Etzkowitz, 1998) A tudósok vállalkozói tevékenységek iránti nyitottsága több szempontból is fontos –Technológia transzfer mindig velük kezdődik, hiszen a TTI-k többségének nincs elegendő kapacitása és kompetenciája a laborok folyamatos ellenőrzésére értekesíthető eredemények után kutatva (Owen-Smith es Powell, 2001) –Az egyetemek többnyire meglehetősen kezdeti állapotban lévő (embryonic) találmányokat értekesítenek, amelyek további fejlesztéséhez többnyire a feltalálóra is szükség van (Thursby- Thursby, 2003)

9 Az egyetemi vállalkozó, kvázi cégek (Etkowitz, 1983 and 2003, Franzoni-Lissoni, 2009) –Tudományos elismerés hajtja, alapvető célja, hogy elismerjék hozzájárulását tudományterülete fejlődéséhez –A vállalkozás beindításához szükséges alapvető képességeket az egyetemi munka során sajátította el –Pasteur negyedbe tartozó kutatási tevékenységet folytat (Gulbrandsen-Slipersaeter, 2007) –PI szerep, kvázi cégek – USA Felelősség az alkalmazottak kivalásztásában Folyamatos működés biztosításához szükséges források előteremtésenek kényszere Az alsó- és középső szinteken dolgozó kutatók nem választhatják meg szabadon saját kutatási irányukat

10 –A vállalkozói tevékenységekben történő részvétel Lehetőséget nyújt az elért eredmények hasznosítására Pótlólagos kutatási forrásokat hoz az egyetemi kutatócsoportba Alapkutatási ötleteket vethet fel Kiválthatja a kollégák elismerését, kutatási terület legitim á cióját Lehetséges vállalkozói típusok –Etzkowitz (1998) Hands-off (TTO-ra hagy mindent) Knowledgeable participant (részt vesz az értékesítésben) Seamless web (cég stratégiai irányválasztásában is részt vesz) –Shinn-Lamy (2006) – európai kutatás alapján –Academics (~Etzkowitzi vállalkozó, szinergia, alacsony fesz.) –Pioneers (Academics ellentéte, alacsony szinergia, nagy fesz.) –Janus (szekvenciális koordináció, legaktívabb az alapkutatásban, amely cég alapításának forrása lehet)

11 USA (angolszasz rendszerek) vs. kontinentális Eu Nagyon fontos intézményi különbségek vannak a két terület között Az USA-beli megfigyelések talán nem is alkamazhatók Európára az egyetemi rendszerek eltérő történelmi fejlődése folytán (Geuna- Mowery, 2007) Bottom-up vs. top-down folyamat Kormányzati kutatóhelyek nagy súlya (Franzoni and Lissoni, 2009; Lissoni et al., 2008)

12

13 Magyarország Balázs Katalin (1996) szerint –Kelet- és Közép-Európában az egyetemi vállalkozói tevékenységek elterjedése a piacgazdaságra történő átállás egyenes következménye volt. –A szükséges képességek már a rendszerváltás előtti időszak egyetem-ipar együttműködései során kezdtek felhalmozódni Jelentős különbség azonban Nyugat-Európához képest, hogy ez leginkább költségvetési nyomásra, hiánygazdaságban történt, alacsony technikai színvonalú ipar mellett, ahol kevés ösztönző volt az innovációra –Időszakos nagyberuházások a folyamatos fejlesztés helyett, amelyek között technikai problémamegoldásban segédkezett az egyetem –Egyetemi kutatás ‘60-as évekig aránylag nagyvonalú támogatásban részesült a központi költségvetésből Új gazdasági mechanizmus – szerződéses munkák

14 –A rendszerváltást követően top-down és bottom-up egyetemi cégalapítas is megfigyelhető volt, utóbbinál kifejezetten az alacsony egyetemi fizetést és az általános pénzügyi nyomást hangsúlyozza  vállalkozás: rugalmass á g, jobb életszínvonal –Összességében tehát a gazdasági válság és a pénzügyi kényszer hozza létre az egyetemi spin-offokat Inzelt Annamária (2004) az egyetemek és vállalkozások e gyüttműködését vizsgálva úgy találta, hogy még mindig nem túl magas az innovatív, aktív egyetemi kutatási együttműködéssel bíró cégek aránya  alacsony innovativitás Erdős Katalin – Varga Attila(2010): egyetemi kutatók akadémiai motivációinak és az azok megvalósítását befolyásoló tényezőknek a vizsgálata során négy egyetemi vállalkozói típust azonosított: –Klasszikus, etzkowitzi –Kiegyensúlyozatlan –Akadályozott –Külsőleg motiv á lt

15 Klasszikus egyetemi vállalkozó –Akadémiai motivációk –Nagyon sikeres, elismert, nemzetközi hálózatokba beágyazott kutatók –Akadémiai és vállalkozói tevékenységek teljes összhangja – akadémia áll az előtérben –Támogató egyetemi környezet Kiegyensúlyozatlan egyetemi vállalkozó –Kutatás vagy a cég áll a középpontban –Orvosok, orvosi műszergyártás –Nagyon sikeres, elismert kutatók az egyetemi hierarchia felső fokán –Támogató egyetemi környezet

16 Akadályozott egyetemi vállalkozó –Motivációjuk és tulajdonságaik számos ponton megegyeznek a klasszikus egyetemi vállalkozókéval –Ellenséges intézeti környezet vagy forráshiány miatt (pénzügyi, szakértő) gátolják ezek megvalósítását –Tudományos munkájuk elismert –Az egyetem támogató, de az intézeti környezet nem Külsőleg motivált egyetemi vállalkozó –Motivációiban és jellemzőiben is különbözik az előző kategóriáktól –Egyetemi ranglétra alsó/középső foka –Nemzetközi tapasztalat nem tipikus, amennyiben előfordul, akkor nem vállalkozó szellemű egyetemen –Egyetem vagy forráshiány („negatív Máté-hatás”) –Nagyon aktív TTO, egyetemi és néha ipari részvényhányad, de nincs VC

17 Összegzés A látszólag kedvezőtlen intézményi struktúra ellenére az egyetemi vállalkozó Európában is megjelent 18-ból 8 fő a klasszikus egyetemi vállalkozó jegyeit mutatta Klasszikus egyetemi vállalkozói cégek: –Nemzetközileg elismert, gazdag akadémiai és néha üzleti kapcsolatokkal rendelkező akadémikusok által alapítottak –Szerepmodell alapvető fontosságú –Az egyetemi vállalkozói stratégia és gyakorlat nem játszanak jelentős szerepet, de az intézeti normáknak annál fontosabb szerep jut Eltérő utak: –Barátságtalan intézeti környezet vagy a források és üzleti tudás hiánya  akadályozott egyetemi vállalkozó  a cég nem gazdagítja az egyetemi laboratóriumi kutatást –Terméksajátosságok és hiányzó szerepmodellek  kiegyensúlyozatlan vállalkozó  a cég egyetemi kutatásba integrálása korlátozott –Agresszív vállalkozói stratégia az egyetemen  korlátozottabb üzlet- egyetem szinergia

18 Köszönöm a figyelmet!