Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 1 Elérhetőség és regionális fejlődés Győrffy Ildikó Miskolci Egyetem Világ-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
Tapasztó Dénes, szakmai vezető
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Budaörs Kistérség Többcélú Társulása Bemutatkozik: HERCEGHALOM Január 26.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Szabó György ÉM-i Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Településmarketing Értékaudit.
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VI. VÁNDORGYŰLÉS Adalékok a regionális.
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Az Észak-alföldi régió mezőgazdaságának sajátosságai
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
Pályák- és kényszerpályák a regionális folyamatokban Miskolc október 25. ME Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet Dr. Kocziszky György MRTT. V.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Debrecen és vonzáskörzete
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat- Magyarországon konferencia Győr, április 27–28. Az információs társadalom.
A évi demográfiai adatok értékelése
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Grafikus ábrázolás.
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Az új besorolásokhoz felhasznált adatok, mutatócsoportok és mutatók a következők: Demográfiai mutatócsoport M1. Terület Ú-RKK M2. Lakónépesség, Ú-RKK M3.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete.
HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI ( DEVELOPMENT FEATURES OF CROSS-BORDER REGIONS) A /2004/01/HU-74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
NÉHÁNY MEGJEGYZÉS A HAZAI KISTÉRSÉGEK ÉVI KOMPLEX VERSENYKÉPESSÉGI RANGSORÁHOZ Buskó Tibor László PhD.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
362 fő Terület 804 Ha 1 CKÖ 1 Mozgókönyvtár, e-Magyarország pont 1 Óvoda 1 Falugondnoki Szolgálat 4 legnagyobb foglalkoztató Csák Istvánné (kereskedelem)
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
VÁCI RENDŐRKAPITÁNYSÁG ÉVI BESZÁMOLÓJA
Ózd kistérségének középtávú cselekvési terve
Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 1 Elérhetőség és regionális fejlődés Győrffy Ildikó Miskolci Egyetem Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet Világgazdaságtani Tanszék Gödöllő, december 11.

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 2 Tartalom  Szakirodalmi áttekintés – a közlekedési hálózatok szerepének megjelenése a közgazdaságtani elméletekben Közlekedési infrastruktúra-ellátottság és a telephelyi vonzerő kapcsolata Az infrastruktúra szerepe, fogalmi meghatározása a közgazdaságtani elméletekben Elérhetőség, mint telephelyválasztási szempont  A közlekedési infrastruktúra regionális gazdasági fejlődésre gyakorolt hatásának modellezési lehetőségei, a modellek kritikai értékelése Infrastruktúrát jellemző jelzőszámok és elemzési módszerek Fekvés és elérhetőség közgazdaságtani indikátorai A közúti infrastruktúra főbb jellemzői Bennett-módszer alkalmazásával  Elemzés statisztikai szoftver alkalmazásával

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 3 Infrastruktúra és a regionális fejlődés Milyen hatással van a regionális gazdaság fejlődésére az infrastruktúra kiépítése és fejlesztése, a hazai és nemzetközi hálózatba kapcsolás? –szállítási idő csökkenése –telephelyválasztás – nő a vonzerő –export-versenyképesség –társadalmi hasznosság –kohézió erősödése –térbeni fejlődési irányok kijelölése –ingatlanpiac

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 4 A gazdasági feltételrendszer nyitott és dinamikus Az ELÉRHETŐSÉG alacsony színvonalú Az ELÉRHETŐSÉG magas színvonalú 1. Erős gazdasági önellátás és környezetvédelem. A közlekedési beruházások erős élénkítő hatást fejtenek ki. 2. Nemzetközi és nemzeti piacok továbbfejlődési potenciállal. A fejlett közlekedési hálózat támasza a fejlődésnek, de nem szükséges feltételként. A gazdasági feltételrendszer zárt és statikus A gyenge közlekedési lehetőségek hozzájárultak a leszakadáshoz, de önmagában az infrastruktúra-fejlesztés nem eredményez gazdasági élénkülést. Lemaradt gazdasági tevékenységű, izolált, statikus területek. 3. A folyosók mentén kedvező feltételek ellenére a további beruházások kishatásúak, mivel a gazdasági feltételek hiányoznak. Leszakadt régiók menti folyosóra korlátozott elérhetőség, kivételes övezetek a csomópontok körzetében. 4. A gazdaság és a közlekedésfejlesztés összefüggései Forrás: Tóth G., 2005.

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 5 A közúti infrastruktúra jellemzői (2006) Országos közutak sűrűsége Főutak aránya Szilárd burkolatú utak aránya Minőségi mutató Területre vetítve Lakosságra vetítve ∑ Ebből: főutak ∑ km/100 km 2 km/10e fő% Észak-Magyarország35,77,237,720,098,655,9 Magyarország32,97,737,122,591,553,7 A másodlagos infrastruktúra Átlagolt sorrend Személy- gépkocsi- sűrűség Tehergép- kocsi sűrűség Autóbusz sűrűség Üzemanyag töltőáll. sűrűsége db/1000 lakosdb/ lakos Észak-Magyarország22929,017,91,95. Magyarország26636,217,82,1-

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 6 A gyorsforgalmi úthálózat sűrűségének vizsgálata Az 1000 főre jutó személygépkocsik megoszlása Forrás: SPSS szoftver alkalmazásával saját számítás

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 7 Az elérhetőség fogalma Az elérhetőség a közlekedési rendszer „fő terméke”. Megmutatja egy–egy térség helyzeti előnyét, illetve hátrányát más térségekhez viszonyítva. Az elérhetőségi indikátorok a háztartások és a gazdasági társaságok számára a közlekedési hálózatok létezését, illetve az általuk biztosított előnyt számszerűsítik. Forrás: Schürmann–Spiekermann–Wegener, 1997.

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 8 A kistérségi központok elérési időtávolsága Forrás: ÉMOP alapján szerk.

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 9 Elérhetőség jellemzői közhasználatú közlekedési eszközökkel A megyeszékhelyről Városokból csak átszállással elérhető vonzáskörzeti települések népességének aránya (%) csak átszállással elérhető települések népességének aránya (%) 1 órán belül elérhető települések népességének aránya (%) Borsod-A.-Z. 26,851,312,0 Heves 34,828,28,4 Nógrád 37,442,53,3 Észak- Magyarország 33,040,77,9 Forrás: Erdősi, adatai alapján szerk.

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 10 Egyes mutatók alakulása NUTS V-ös szinten (2005) 1000 lakosra jutó működő vállalkozások számaA regisztrált munkanélküliek aránya 1000 lakosra jutó adózók száma Forrás: KSH SZJA-alapot képező jövedelem egy állandó lakosra

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 11 Az egy főre jutó GDP területi megoszlása az 1000 főre jutó személygépkocsik függvényében Forrás: SPSS szoftver alkalmazásával saját számítás

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 12 Az egy főre jutó GDP területi megoszlása az 1000 főre jutó vállalkozások függvényében Forrás: SPSS szoftver alkalmazásával saját számítás

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 13 Az 1000 főre jutó vállalkozások megoszlása a 100 km2-re jutó gyorsforgalmi úthálózat függvényében Forrás: SPSS szoftver alkalmazásával saját számítás

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 14 Összegzés Az elérhetőség javítása a gazdasági fejlődés egyik alapfeltétele. A térségi hatás záloga, hogy a magisztrális hálózatok és a térségi felhasználók között legyen hatékony közvetítő hálózat (működőképes hazai fő- és alsóbbrendű hálózat). Regionális közlekedés szerepe: –a térségi fellendülését, –a kapcsolatbővülésből származó gazdasági és a jóléti hatásokat eredményezheti, –előnyös helyzetet teremt az exportorientált gazdasági vállalkozásoknak, –összességében erősíti a régió globális versenyképességét.

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 15 Köszönöm a figyelmet!